به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۱۴
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۵۵۵۹۶
به جای احیا کردنشون همه را خراب می کنند

واکنش مردم به تخریب بافت تاریخی شیراز

گروه فرهنگ و هنر: لودرها 24 شهریور برای اجرایی کردن یک طرح توسعه به قلب بافت تاریخی شهر شیراز زدند، جاییکه بیشترین بناهای تاریخی‌اش به دوره‌ی ایلخانی تعلق دارند، لودرها کار کردند تا به خانه‌ دختر فتحعلی‌شاه قاجار رسیدند، خانه‌ای با معماری و تزئیناتی منحصر به فرد از دوره‌ی زندیه.
واکنش مردم به تخریب بافت تاریخی شیراز
اقدامی که پس از انتشار خبر آن از سوی رسانه‌های مختلف، واکنش‌های فراوانی از سوی مردم داشت. مخاطبان خبرگزاری ایسنا نیز در پیام‌هایی که زیر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری نوشتند، واکنش‌های مختلفی داشتند.

در نخستین خبر که 27 شهریور درباره‌ی وقوع این اتفاق بود، نوشته شد:
** اگر قانونی انجام شده که هیچ احتمالاً قانون نقص دارد، اما اگر غیر قانونی است، پس چرا با قانون‌شکنان در همان لحظه شروع جرم برخورد نمی‌شود؟ قانون قانون است و شکی در آن نیست. راستی این اهرم قانونی که خیلی‌ها میگویند یعنی چه؟

در همان روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسعود سلطانی‌فر در پنج نامه‌ی جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن موسی (ع)، توقف آنی روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شد.

در زیر آن خبر نیز نوشته شد؛
** آقای رییس محترم. حفظ آثار فرهنگی صرفاً با نامه‌نگاری - که البته بجای خود 100 درصد لازم است - و با عافیت طلبی به انجام نمی‌رسد، عشق و عقل و تدبیر، تعهد و تخصص، رشادت، شجاعت و دلاوری و ... می‌طلبد که وجود آن در وجود خود و تک‌تک همکاران گرامیتان الزامی به نظر می‌رسد و خوشبختانه در موارد بسیاری هم هست. و باز، خوشبختانه این که قانون پشت و پناه شماست. شما اگر دو کار در زمان مسؤلیت‌تان انجام دهید، به نظر شخصی اینجانب دین‌تان به کشور را ادا نموده‌اید. یک، حفظ وضع موجود آثار جهت انتقال به نسل‌های آینده و دو، قبولاندن وجوب حفظ و نگهداری آثار فرهنگی به همه مردم همچون نان و آب و سایر ضروریات حیاتی دیگر انسان‌ها. با امید و آرزوی توفیق در راه انجام وظایف قانونی محوله به جنابعالی و همکاران محترم

و باز در همان روز یعنی ظهر 27 شهریور عکس‌های آن تخریب فاجعه‌آمیز را منتشر کرد؛ تخریبی که تاسف خیلی‌ها را بر انگیخت.

** واقعا تاسف‌باره. اینها می‌خواهند ما هیچ هویتی نداشته باشیم و هویت قبلی‌ ما را به طور کامل فراموش کنیم
** شرم بر مسئولین شهر شیراز.
** متاسفم برای خودم که این چنین مسئولینی داریم.
** تخریب‌کنندگان، داعش‌های تندرو هستند.
** تکان‌دهنده و حسرت‌باره. یک نفر جلوی اینها رو بگیره.
** لیاقت آثار باستانی رو نداریم، همین!
** فقط هدف‌شون از بین بردن تاریخه که بتونن یه تاریخ رو جاش بذارن و خلاص!
** کل اروپا دنبال چنین چیزهایی برای ابراز هویت هستن، اما تو ایران هویت رو با لودر خراب می‌کنن. این خونه‌ها میتونن محل بازدید بشه. البته هرچند برخی مسئولین میانه‌ خوبی با آثار باستانی ندارند. این چیزها سواد، فهم اجتماعی بالا و خرد و معرفت می‌خواد.
** ما چه فرقی با داعش داریم؟ متاسفانه وحشی‌بازی و دزدی در وجود برخی از ما بیداد می‌کنه. کسی نیست جلوی اینها را بگیره.
** عقل نباشد جان در عذاب است.
** ننگ باد بر کسی که دستور این تخریب فاجعه‌بار را صادر کرده.
** اگر این مکان‌ها برای هر کشور دیگری بود روی چشم می‌گذاشتن، ما آثار باستانی می‌خواهیم چیکار؟
** یعنی این طرح نمی‌تونست جای دیگه اجرا بشه و حتما باید وسط همین خونه‌های تاریخی اجرا می‌شد؟
** همین ساختمان‌های قدیمی محل تجمع معتادان و دزدها شده و برای منطقه توریستی - مذهبی این منطقه چهره بسیار بدی داره. چرا تا به حال به فکر این ساختمان‌ها نبودند؟ حالا که داره طرح عمرانی انجام میشه به یاد این ساختمان‌ها افتادن؟؟ از این گونه اماکن تو شیراز بسیار زیاده. نمی شه با این دلیلریال عمران در شیراز را متوقف کرد. کسایی که به فکر تخریب آثار باستانی هستند جلوی تخریب تخت جمشید و پاسارگاد رو بگیرند.
** چرا اینقدر برخی مسئولین بی خیال شدن؟ برای بعضیا فقط قدرت خودشون مهمه و بس. کسی به داد میراث فرهنگی این مرز و بوم نمیرسه. جواب آیندگان رو کی می‌خواد بده؟؟؟
**‌ ای کاش به جای این همه حسرت خوردن و شعار دادن یه فکر اساسی می‌کردیم. عاملان این طور کارها تا وقتی که این عکس‌العمل‌های منفعلانه رو می‌بینن هیچ هراسی از این کارها ندارند، اما وقتی ببینند به جای نشستن پشت سیستم‌ها و گفتن "حیف تخریب شد" داریم اعتراض‌مون رو عملی نشون می‌دیم اونوقت برای تخریب هر کدوم از این خونه‌ها که دیگه هیچ‌وقت نمی‌تونیم نمونه‌شون رو توی کشورمون داشته باشیم هر کاری هم بخوان بکنن یا جراتشو ندارن یا دست‌کم کمتر می‌شه.
** کاش می‌شد از مراجع درباره‌ی آثار و بناهای تاریخی در کشور استفتاء گرفت.
** این کارها رو می‌کنند، بعد گشت ارشاد راه میندازن که ما مشکل فرهنگی داریم.
** به فکر آثار فرهنگی و تاریخی نیستند، وضعیت بد این ساختمان‌ها که نشان از عدم نگهداری مناسب آنها دارند مشخص میکند که عملا این ساختمان‌ها تخریبی بوده‌اند. مدیریت بد در حفظ آثار تاریخی داریم و پس از تخریب به فکر حفظ آنها می‌افتیم.
** واقعا به جای اینکه احیاشون کنن همه رو خراب میکنن
** شأن ثبت بودن را داشت دیگه چه صیغه‌ای است؟ میراث فرهنگی نباید با این توجیهات مضحک قصور خودش رو توجیه کنه.
** شکایت را بگذارید کنار؛ شیپور را هم از ته آن نمینوازند. چند شکایت تاکنون رسیدگی شده که جواب داده باشد؟

این قربانی همیشگی حالا دست‌و پنجه نرم می‌کند با شب‌ها و روزهایی که امکان دارد باز هم تخریب‌کنندگان با سواستفاده از آن زمان‌ها به تخریب خود در این بافت تاریخی ادامه دهند.
مرجع : ایسنا