به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۵۵۷۴۵
گزارشی درباره ساختار و اهداف گروه داعش

تشريح آناتومي پيكره خلافت ابوبکر البغدادی

گروه بين الملل: خود را جای ابوبکر البغدادی، ‌رهبر رازآلود گروه داعش که موجب ترس در قلب رهبران کشورهای جهان شده است، بگذارید. در چند سال گذشته تلاش کرده‌اید تا از حملات هواپیماهای بدون سرنشین بگریزید و از جنگ‌های داخلی جان سالم به در ببرید، گرو‌های شبه‌نظامی را در دو کشور مختلف زیر پرچم خود متحد کنید، یک ارتش از افراطی‌های سراسر جهان برپا کرده و سرزمین‌هایی از شمال سوریه تا مرکز عراق را فتح کنید."
تشريح آناتومي پيكره خلافت ابوبکر البغدادی
سایت خبری سی‌ان‌ان در گزارشی درباره ساختار و اهداف گروه داعش آورده است:« "دولت اسلامی" تازه تاسیس شما اندازه ایالت پنسیلوایای آمریکاست؛ چگونه بر آن حکومت می‌کنید؟ شما آن را تقسیم‌بندی می‌کنید. اطلاعات جدید "کنسرسیوم تحلیل و تحقیق درباره تروریسم" افشا کرده ‌که گروه داعش برای کنترل و حکومت بر مناطقی که غصب کرده به محض فرو نشستن گرد و غبار جنگ، یک ساختار حکومتی تعریف کرده است. این پژوهش نشان می‌دهد که داعش چگونه به عنوان یک گروه شبه‌نظامی صرف، سیستمی می‌سازد که می‌تواند سرویس‌های اولیه‌ای را چون اطمینان از تامین گاز و غذا برای شهروندانش، فراهم کند.

سلسله مراتب اداری داعش، از کابینه وزرا تا فرمانداران تا نهادهای مالی و قانونی بسیار شبیه ساختار برخی کشورهای غربی است که این گروه ارزش‌های آن‌ها را رد می‌کند - اگر دموکراسی را در نظر نگیرید و شورایی برای تایید احکام سر بریدن متصور شوید! البغدادی، کابینه مشاوران و دو معاون کلیدی او شاخه اجرایی دولت داعش موسوم به "الاماره" را تشکیل می‌دهند. ابوعلی الانباری و ابومسلم ترکمانی، دو معاون البغدادی، از نیروهای کهنه‌کار ارتش عراق هستند که در دوران صدام خدمت می‌کردند و اکنون به ترتیب بر عراق و سوریه نظارت می‌کنند.

بر اساس گفته‌های جاسمین اوپرمن، دبیر کنسرسیوم تحلیل و تحقیق درباره تروریسم در جنوب آفریقا، داعش احتمالا حکومت "خلافت اسلامی" ‌را به دو بخش عراق و سوریه تقسیم کرده است تا اداره کردن آن راحت‌تر باشد. اوپرمن درباره نحوه حکومت داعش بر مناطق مختلف می‌گوید: با وجود اینکه در عراق و سوریه هم‌چنان دو دولت جدا وجود دارد،اعضای داعش خلافتشان را به عنوان یک دولت در نظر می‌گیرند. به نظر من این شکاف در شرایط کنونی کاملا توجیه مدیریتی دارد؛ آنها نمی‌خواهند که خلافتشان دست کم گرفته شود اما مجبورند تا برای اداره آسان‌تر آن بین عراق و سوریه شکاف مدیریتی در نظر گیرند.

دو معاون البغدادی دستورات لازم را به فرماندارانی که مسئولیت دولت‌های منطقه‌ای تحت کنترل داعش در عراق و سوریه را بر عهده دارند، ابلاغ می‌کنند. این فرمانداران افرادی هستند که برای چگونگی پیاده‌سازی دستورات شاخه اجرایی درباره همه موضوعات شامل روابط رسانه‌ها و عضوگیری تا نظارت و امور مالی، شورای محلی را تشکیل می‌دهند.

این شورا که مستقیما به شاخه اجرایی گزارش می‌دهد، ناظر مذهبی خلافت است و باید از وابستگی تمام شوراهای محلی و فرمانداران به نسخه داعش از اسلام اطمینان یابد.به گفته اوپرمن،‌ کشتار اخیر گروگان‌های آمریکایی در قلمرو اختیارات این شورا بوده است. او در این باره معتقد است: بگذارید بگوییم که یک اعدام مهم قرار است انجام شود، اتفاقی که داعش را به صفحه اول رسانه‌ها می‌کشاند. این اقدام نمی‌تواند بدون تصویب شورا صورت بگیرد.

به اعتقاد دبیر کنسرسیوم تحلیل و تحقیق تروریسم، این شورا این قدرت را دارد که از تفسیر رهبری از قوانین شرع انتقاد کند. اوپرمن در ادامه مدعی شد: این شورا این اجازه را دارد تا البغدادی را در صورتی که به استانداردهای داعش وفادار نماند، برکنار کند. احتمالا این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد اما در واقع این احتمال نقش برجسته این شورا را نشان می‌دهد.

البغدادی که زمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق به زندان افتاد، به نظر می‌رسد رویه ارتش آمریکا را برای مقابله با شبه‌نظامیان در پیش گرفته است؛ او "پاکسازی و کنترل" را برای توسعه قلمرو، ایجاد کنترل بر آن و سپس استفاده از مردم محلی برای کمک به حکومت در آن منطقه به کار بسته است. با گذشت زمان داعش به حکومتی تبدیل خواهد شد که تصمیم‌گیری‌های سیاسی آن از توانایی‌های سیاسی آن تفکیک‌ناپذیر است.
اوپرمن در این باره می‌گوید: این دو روی یک سکه است. ما روی نظامی آن را با کابینه جنگی که گردان‌ها را هدایت می‌کند، دیدیم. اما اکنون در روی دیگر شاهد این خواهیم بود که داعش چگونه می‌خواهد حکومت کند. این دو فرایند یکدیگر را کامل می‌کنند.»
مرجع : ايسنا