به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۵۵۸۷۲
پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین‌های 6 ماه اول:

سینما در 6 ماه معادل کل سال قبل فروخت

گروه فرهنگ و هنر: فروش و تعداد مخاطب سینمای ایران در شش ماه نخست امسال، به اندازه کل سال قبل بوده است و هنوز نیم دیگری از سال باقی مانده است. نصف فیلم‌های اکرا‌ن‌شده در این مدت، میلیاردی شده‌اند و آمار و ارقام‌ها امیدوارکننده هستند. آیا سینمای ایران در آغاز راه عبور از بحران کاهش مخاطب قرار گرفته است؟
سینما در 6 ماه معادل کل سال قبل فروخت
روش و مخاطب 6 ماه امسال معادل فروش و مخاطب کل سال 91:
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، پس از جشنواره فجر سال گذشته جمعی از سینماگران، سینماداران و کارشناسان که به رسانه‌ها دسترسی داشتند، در مصاحبه‌های خود، سال 93 را سالی ناامیدکننده برای گیشه می‌دانستند و می‌گفتند که احتمالا روند نزولی کاهش مخاطب ادامه پیدا خواهد کرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش گیشه سینماها در نیمه اول سال 93 به اندازه کل فروش سال گذشته است!

سینماهای ایران در شش ماه نخست امسال حدود 34 میلیارد تومان فروش داشتند که رقمی قابل توجه است. این رقم با فروش 23 فیلم به دست آمده است. می‌توان گفت که میزان رشد فروش گیشه سینمای ایران در شش ماه نخست سال 93 نسبت به پنج شش سال گذشته، بسیار امیدوارکننده است. همچنین درباره تعداد مخاطبان سینمای ایران هم باید گفت که اگرچه به دلیل آنکه آمار فروش فیلم‌ها در تهران و شهرستان به صورت رسمی و به تفکیک در دسترس نیست، اما آمار تخمینی از بیش از هشت میلیون مخاطب در شش ماه نخست امسال خبر می‌دهد.

تعداد مخاطبان شش ماه نخست سینمای ایران به اندازه‌ مخاطبان کل سال گذشته بوده‌اند. همچنین تعداد مخاطبان کل سال 90، تنها یک میلیون نفر بیش از این رقم است. بنابراین می‌توان گفت که ایرانی‌ها در شش ماه نخست امسال با فیلم‌های خوبی که اکران شده است، تعداد دفعات سینمارفتن‌شان افزایش قابل توجهی داشته است.

میلیاردی‌های گیشه:

در نیمه نخست امسال، 12 فیلم از 23 فیلم اکران‌شده توانستند به فروشی بیش از یک میلیارد تومان دست یابند. فیلم‌های خط ویژه، چ، طبقه حساس، معراجی‌ها، پنج ستاره، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، ردکارپت، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، فرشته‌ها با هم می‌آیند، امروز، کلاشینکف و شهر موش‌ها 2 فیلم‌های هستند که در نیمه اول سال، میلیاردی فروختند. البته در میان این فیلم‌ها، فروش «شهر‌ موش‌ها 2»، «طبقه حساس» و «معراجی‌ها» با سایر فیلم‌ها قابل مقایسه نیست و هر یک بیش از 5.5 میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین‌های 6 ماه اول:
در این مدت، «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی با 6 میلیارد و 100 میلیون تومان بیشترین فروش گیشه را به خود اختصاص داده است. البته «شهر موش‌ها 2» به کارگردانی مرضیه برومند هم که اکنون در میانه اکران خود قرار دارد، توانسته نزدیم 6 میلیارد تومان فروش داشته باشد و قطعا تا چند روز دیگر، فروش «طبقه حساس» را پشت سر خواهد گذاشت.

«معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی با 5.5 میلیارد تومان فروش دیگر فیلمی است که جزو پرفروش‌ترین آثار اکران‌شده‌ شش ماه اول سال قرار داشت. در میان کم‌فروش‌ها هم «اینجا شهر دیگری است» به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا در صدر ایستاده است. پس از آن، «رهاتر از دریا» هم جزو آثار کم‌فروش امسال بوده است.

آمار فروش نامطمئن:

با تمام این احوالات، باز هم مانند گذشته منبع آمار فروش فیلم‌ها، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان هستند که معمولا آمار را بالاتر از آنچه هست اعلام می‌کنند. اگرچه تاکنون خبرنگاران و کارشناسان بارها و بارها درخواست کرده‌اند که آمار رسمی فروش تهران و شهرستان در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه از مردادماه امسال، سایت بنیاد سینمایی فارابی به عنوان تنها مرجع رسمی آمار فروش سینماهای تهران هم تغییراتی در شیوه اعلام آمار فروش ایجاد کرده و باعث شده است که میزان فروش فیلم‌های قبل از اکران عید فطر تا روز آخر فروش‌شان، مشخص نباشد. امید است که طرح راه‌اندازی سیستم فروش مکانیزه همانطور که رییس شورای صنفی نمایش وعده‌اش را داده بود، به زودی عملی شود تا اما و اگرهای فعلی برای همیشه به پایان برسد.
مرجع : ایسنا