به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۵۶۱۸۷
پس از گذشت 49 روز اعلام شد

دلایل سقوط آنتونف 140؛ گرماي شديد!

گروه حوادث: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دلایل سقوط هواپیمای آنتونف 140 در حوالی شهرک آزادی تهران در 19 مردادماه امسال را اعلام کرد و گفت: از کار افتادن موتور هواپیما یکی از عوامل اصلی سقوط بوده است.
دلایل سقوط آنتونف 140؛ گرماي شديد!
علیرضا جهانگیریان در نشست خبری در خصوص علت سانحه هواپیمای آنتونف 140 اظهار داشت: پس از سانحه موتور هواپیما را به آزمایشگاه منتقل کردیم و قطعات آن در حضور متخصصین سازنده هواپیما باز شد، زیرا این متخصصین از کشور اوکراین آمده بودند و باید در قبال خرابی موتور پاسخگو باشند. وی با اعلام اینکه علت از کار افتادن موتور مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یکی از دلایل از کار افتادن موتور گرمای شدید آن روز بود به طوری که در 19 مرداد ساعت 9 صبح دما به بیش از 38 درجه رسیده بود؛ به همین جهت عملکرد موتور با افزایش دما کاهش می یابد.

جهانگیریان افزود: افزایش ارتفاع فرودگاه مهرآباد هم یکی از دلایل اختلال در عملکرد موتور بوده است که این دو عامل هر دو به عنوان عامل محیطی وجود داشتند. وی با بیان اینکه موتور یکی از عوامل اصلی و سقوط این هواپیما بوده است، گفت: موتور از کار افتاده را به آزمایشگاه بردیم و موتور در حضور مقامات متخصص سازنده این هواپیما که از کشور اوکراین آمده بودند، باز شد. معاون وزیر راه تصریح کرد: علت از کار افتادن موتور هواپیما با حضور شرکت طراح و سازنده تحت بررسی قرار گرفت، زیرا آنها باید پاسخگوی این اتفاق باشند.

جهانگیریان با بیان اینکه این هواپیما صبح آن روز از اصفهان تا تهران بدون اشکال پرواز داشته است، تصریح کرد: در تهران ساعت 9 و 20 دقیقه روی باند شروع به مسافرگیری می‌کند و دو ثانیه قبل از جدا شدن از زمین موتور سمت راست دچار اشکال می شود و در یک ثانیه نیروی جلوبرنده به صفر می رسد. زمان بلند شدن از زمین تنها زمانی است که هواپیما به نیروی تراست نیاز دارد و همین زمان یک موتور از دست می رود. وی تصریح کرد: اما این دلیل نمی شود که هواپیما سقوط کند اما این شرایط، مشکلی برای خلبان به وجود می آید.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه خلبان به موقع از رفتن موتور آگاه نشده است، اظهار داشت: در زمان بلند شدن هواپیما، خلبان و کمک خلبان باید به بخش‌های مختلف هواپیما توجه داشته باشند اما ظاهرا چند لحظه ای متوجه از کار افتادن موتور نشده اند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خلبان باید هواپیما را به سمت موتور چپ که موتور زنده هواپیما بود، سوق می داد، افزود: اگر یکی از موتورها از کار بیفتد، موتور دیگر 10 درصد تراست بیشتر پیدا می کند، ضمن آنکه وقتی موتور یک هواپیما از کار می افتد، هواپیما به سمت موتور خاموش پیچیده می شود.

جهانگیریان با بیان اینکه مهمترین کار خلبان این است که هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد، بیان کرد: متاسفانه عواملی باعث شده که خلبان نتواند این کار را انجام دهد، زیرا هواپیما سرعت کافی را در زمان بلند شدن و زمان پرواز نداشت. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نیروی مقاوم موثر بر هواپیما اجازه افزایش سرعت را نداده و یکی از موتورها هم از دست رفته است، بنابراین خلبان نتوانست هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد و افزایش ارتفاع دهد، بنابراین در 45 متر در سطح زمین به مدت یک و نیم دقیقه پرواز داشته و مدام هم به سمت راست منحرف شده است.

وی با اشاره به اینکه در این سانحه مجموعه ای از عوامل محیطی، خطای انسانی و اشکالات فنی منجر به حادثه شده است، گفت: موتور یکی از عوامل اصلی سانحه بوده که از کار افتاده است. در پی سقوط هواپیمای آنتونف 140 در حوالی شهرک آزادی تهران در 19 مردادماه امسال، 39 نفر کشته و 9 نفر مجروح شدند.