به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۵۶۲۲۱
شرق در یک نگاه

فروش 11 میلیارد دلار ارز دولتی به دلالان

گروه سیاسی: در صفحه نخست روزنامه شرق روز دوشنبه تیترهای توافق 95 درصدی درباره راه حل نهایی هسته‌ای و بعدا، از مضمون نامه امام مطلع شدیم دیده می‌شود.
فروش 11 میلیارد دلار ارز دولتی به دلالان
این روزنامه تیتر یک را به موضوع توافق 95 درصدی درباره راه حل نهایی هسته‌ای اختصاص داد و نوشت: پس از پایان دور هفتم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک، دیپلمات‌های ارشد از تلاش و امیدواری نسبت به دستیابی به توافق سخن می‌گویند. پس از ابراز امیدواری جان کری، وزیر خارجه آمریکا نسبت به حصول توافق در هفته‌های آینده، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای خبر داد و گفت: حدود 95 درصد از راه حل نهایی مورد توافق قرار گرفته است اما 5 درصد باقیمانده شامل 2 یا سه مساله بسیار مهم است.

روزنامه شرق به عنوان بعدا، از مضمون نامه امام مطلع شدیم اشاره کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی از خاطرات دوران جنگ، درخصوص نحوه اعلام پایان جنگ هم گفته است: خدمت امام رفته بودیم برای اینکه بگوییم وضع جنگ اینگونه است. آیا می‌خواهیم ادامه بدهیم یا نمی‌خواهیم ادامه بدهیم؟ نظر قاطع خود را گفتیم که مصلحت نمی‌بینیم. امام گفتند: حالا که باید بپذیریم، شما وجوه قوم و بزرگان را از همه جا دعوت کنید و همین حرف‌هایی را که اینجا زدیم، برای آنها هم بگویید، بدون اینکه پخش شود. اصلا بنا نبود که امام نامه بنویسند؛ این کار را به عهده ما گذاشتند. رییس جمهور هم آن جلسه را برای همان کار تشکیل داد که توجیه کنیم. در این بین حاج احمدآقا خبر داد که امام خودشان یک نامه نوشتند و اعلام می‌شود، ما اصلا انتظار این را نداشتیم. بعدا از مضمون نامه مطلع شدیم. پس امام با درنظرگرفتن مصلحت پس از یک جلسه طولانی و مذاکرات ایشان با سران قوا که کاملا به آنها اعتماد داشتند، تصمیم گرفتند.

این روزنامه در تیتری به موضوع فروش 11 میلیارد دلار ارز دولتی به دلالان در سال 90، پرداخت. نمایندگان مجلس در یک جلسه غیرعلنی پرونده‌ای مربوط به سه سال قبل را از بایگانی بیرون کشیده و بررسی کردند. علل نوسانات ارزی سال90 موضوع گزارشی بود که ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه قرائت کرد. در این جلسه که محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس راوی اتفاقات آن است، مشخص شد: در جریان التهابات ارزی سال 90، 11 میلیارددلار ارز کشور توسط دلالان و با پشتیبانی برخی مدیران بانک مرکزی به صورت غیررسمی در بازارها به فروش رفته است.

اداره جنگ تحمیلی شبیه معجزه بود تیتر دیگر روزنامه شرق است. سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران در دیدار با جمعی از ایثارگران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی و خانواده‌هایشان، اداره جنگ را شبیه معجزه دانست و گفت:«در عین حال نیمی از درآمد ارزی برای اداره جنگ اختصاص داده شده بود و کمتر از نیمی از درآمد به اداره کل کشور داده شد و سعی شد تا جایی که امکان داشت تولید متوقف نشود، تورم رشد نکند و با سهمیه بندی کالا نوعی عدالت ایجاد شود که با این سهمیه بندی طبقات محروم، از زندگی نسبتا آبرومندی برخوردار شدند که این سهمیه بندی در دوران جنگ کاری بسیار مشکل اما کارساز بود.

این روزنامه در تیتری با برجسته کردن عنوان فعالیت اقتصادی زنجانی متوقف نشده است، نوشت: 9ماه از دستگیری بابک زنجانی می‌گذرد اما امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی می‌گوید پرونده زنجانی همچنان راکد است و هیچ نتیجه قابل توجهی در مورد این پرونده حاصل نشده است. نه فعالیت اقتصادی زنجانی متوقف شده و نه هیچ یک از بدهی‌های وی به دولت قابل پرداخت است. چندی پیش یکی از قضات پرونده زنجانی گفته بود زنجانی پدیده است.