به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۵۶۹۳۰
اگر با این روند مقابله نشود، همه متضرر می‌شوند

اظهارات کارگردان سینما درباره گروه فشار

گروه فرهنگی: یک کارگردان سینما تاکید کرد که وقتی شورایی و یک مرجع قانونی، مجوزی را می‌دهد یا تایید می‌کند، نباید «ان‌قولت»ی وجود داشته باشد.
اظهارات کارگردان سینما درباره گروه فشار
عبدالحسین برزیده درباره بروز برخی حواشی برای نمایش برخی فیلم‌های مجوزدار و سابقه این مباحث گفت: این روندد پیش از این هم سابقه داشته است اما وقتی قانون‌گذار و مجری قانون از مجوزی که دادند، عقب‌نشینی کنند، شرایط پیچیده‌تری به‌وجود می‌آید. کارگردان «مزار شریف» در ادامه با ذکر مثالی سخنانش را این‌گونه ادامه داد: مثلا برای ساخت برجی شهرداری مجوز می‌دهد و سازنده وقت و عمر خود را می‌گذارد و آن ساختمان را می‌سازد اما بعد از مدتی چون شهردار عوض شده یا گروهی فشار آوردند که این ساختمان ساخته نشود، حرفش را پس می‌گیرد و می‌گوید باید ساختمان تخریب شود. البته شاید عده‌ای فکر کنند مثال ساختمان مثال غلو شده‌ای است اما به نظرم برعکس وقتی محصولی فرهنگی وجود دارد، مسئله پیچیده‌تر هم می‌شود.

وی تصریح کرد: آدمی با شوق و ذوق و علاقه فیلمی را می‌سازد، پروانه ساخت و نمایش می‌گیرد، یک دفعه گروهی و افرادی پیدا می‌شوند خارج از این مراحل قانونی می‌گویند، تشخیص داده‌ایم مضرر است در حالی که باید فضایی ایجاد شود تا حرف‌ مجوزدار مطرح شود؛ حتی اگر من برزیده آن فیلم را سلیقه‌ای یا کارشناسانه دوست نداشته باشم؛ چون وقتی فیلمی مجوز گرفت، باید اکران شود.

برزیده با تاکید بر اینکه "اجرای قانون به نفع همه ماست" تصریح کرد: ما جایی ممکن است با فیلمی مخالف باشیم اما اگر قانون اجرا شود، یک حاشیه امن برای همه ما ایجاد می‌شود. صرف اجرای قانون و قانون‌مند بودن اتفاق خوبی است و اجرای قانون به همه چیز ارجحیت دارد.

کارگردان فیلم «دکل» با بیان اینکه جدا از بحث قانون باید به مبحث دیگری نیز اشاره شود، این‌گونه سخنانش را ادامه داد: همیشه یک نگرانی داشتیم و اخیرا این نگرانی بیشتر هم شده است که آدم‌هایی که امتحان‌شان را پس داده‌اند و در آن امتحان موفق نبودند، وقتی کنار می‌روند،می‌خواهند انتقام بگیرند؛ در حالی که فراموش کردند که مردم تصمیم گرفتند آن‌ها نباشند.

وی تصریح کرد: یک جور انتقام گیری باب شده که این‌گونه سابقه نداشته است. همه کسانی که رفتارشان مورد پسند جامعه نبوده، می‌خواهند انتقام بگیرند و در این میان برخی افراد شاخصی که ما دوستشان داریم هم اغفال شدند و حتی بعضی از آن‌ها وارد این ماجرا شدند و اصطلاحا گروه فشار با شکل جدیدی وارد این عرصه شده است. برزیده مقابله با این جریان را وظیفه جدی مسئولان و فیلمسازان دانست و تاکید کرد: اگر با این روند مقابله نشود، همه متضرر می‌شوند.

این سینماگر در بخش پایانی سخنانش توصیه‌هایی را مطرح کرد و گفت: به برخی از دوستان و افرادی که از قدیم آن‌ها را می‌شناسیم و به آن‌ها ارادت داریم توصیه دارم که تحت تأثیر این گروه نباشند و به دنبال یکسری منافع نروند؛ چون برخی‌ها منافع‌شان در شلوغ‌کاری تأمین می‌شود. به نظرم آن‌ها همان‌طور که ما سکوت کرده‌ایم، در حالی که حرف هم برای گفتن داریم آن‌ها نیز باید سکوت کنند تا تحت تأثیر این جریانات غلط قرار نگیرند و بگذارند در یک شرایط آرام و ایمن حرف‌ها مطرح شود و یکه‌تاز میدان نشوند. برزیده سخنانش را با نقل قولی از امام (ره) به پایان برد و گفت: امام (ره) در تعریف دیکتاتور می‌گوید، دیکتاتور کسی است که به قانون عمل نمی‌کند.
مرجع : ایسنا