به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۵۷۱۰۶

گستره رابط‌های زنجانی از دوبی تا مالزی!

گروه اقتصادي: رییس کمیسیون اصل 90 می‌گوید: «رابط های زنجانی تیم چند نفره‌ای هستند که از دوبی تا مالزی پخش شده اند و مجموعا می‏توانند به حل و فصل پرونده زنجانی کمک کنند اما تنها در شرایطی این افراد به پیشرفت پرونده کمک می کنند که زنجانی بخواهد، یعنی او باید اذن همکاری بدهد تا نیروهایش همکاری کنند و آن موقع وصول مطالبات زنجانی ساده تر خواهد شد.»
گستره رابط‌های زنجانی از دوبی تا مالزی!
محمدعلی پورمختار همچنین معتقد است که پیچیدگی پرونده زنجانی و سنگین بودن آن موجب طولانی شدن فرایند رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی شده و روند طولانی مدت بررسی پرونده را طبیعی می‌‏داند. در همین حال حسین دهدشتی از نمايندگان ناظر بر اين پرونده معتقد است: «نزدیک به یک سالی از بازداشت زنجانی گذشته و هنوز حرف تازه ای از قوه قضاییه نشنیده ایم.»

بابک زنجانی دی ماه سال گذشته بازداشت شد و کماکان مراحل پیگیری به پرونده او در دستور کار قوه قضاییه است. نمایندگان مجلس تا به امروز ابعاد تازه‌ای از پرونده پیچیده او رابرای افکار عمومی رو کرده‌اند، یکی اینکه او پیش از دستگیری 15 پرونده تخلف داشته و این در حالی است که با وجود ثبت این تعداد پرونده تخلف 4 وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد پای نامه صلاحیت او را تایید کرده‌اند و حالا نه تنها پای وزرای احمدی‌نژاد در پرونده زنجانی گیر است که معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و بانک مرکزی دولت قبل نیز باید در همین زمینه پاسخگو باشند و آنطور که محسنی اژه‌ای در نشست خبری خبر داده از سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت گذشته بازجویی به عمل آمده است.

بابک زنجانی به گفته وزیر نفت به هر ایرانی 110 هزار تومان بدهکار است. علاوه بر وزارت نفت و سازمان تامین اجتماعی برخی تجار در سطح خردتر نیز در سال‌های گذشته از کلاهبرداری زنجانی ضرر کرده بودند. در ابتدای طرح پرونده بابک زنجانی برخی در مجلس نهم او را سرمایه دار می‌نامیدند، با این حال در همان روزها برخی نمایندگان از جمله امیر عباس سلطانی و حسین دهدشتی بر ابعاد فساد در پرونده او تاکید کردند و از جمله معدود نمایندگانی به شمار می‌آیند که تا به همین امروز پای افشای فساد مالی پرونده زنجانی ایستاده‌اند. بابک زنجانی، عزیزکرده برخی شخصیت‌ها در دولت گذشته بود، به‌گفته وزیر نفت، بدهی‌های او به خزانه همین حالا رقمی در حدود دومیلیاردوهفتصد میلیارددلار است. این مبلغ هنگفت با امضای چند وزیر و رییس‌کل بانک مرکزی دولت دهم به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت.

به‌گفته زنگنه، زنجانی این مبلغ را به پشتوانه تاسیس یک بانک بی‌اعتبار که تمام دارایی‌اش شاید 500هزاردلار نبود از خزانه دولت سابق گرفت. زنگنه همچنین تاکید دارد که زنجانی یک‌سری اموال در ایران دارد که قرار شده برای ارزیابی به دولت داده شود ولی این اموال خیلی کمتر از بدهی‌های هشت‌هزارمیلیاردتومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد. بابک زنجانی با پیگیری رسانه‌ها سرانجام دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد و تا به امروز خبر تازه‌ای از پرونده او به گوش نمی‌رسد، جز اینکه تعدادی از رابطان او در خارج از کشور بازداشت شده‌اند و رابط زنجانی از زندان با شرکت‌ها و افرادش در داخل کشور.
مرجع : آفتاب