به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۵۷۳۷۷
اسناد ساواک علیه من جعلی بود

مکارم شیرازی: پشت‌پرده فتنه را بیان کنید، تا بدانیم قضیه چه بوده است

گروه سياسي: آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بنده به برخی از مقامات مسئول گفتم ظاهر فتنه مشخص است ولی پشت‌پرده آن را بیان کنید تا بدانیم پشت‌پرده قضیه چه بوده است این کار را نکرده و مطالب آن را ارسال نکردند.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در دیدار مدیران و مسئولین مرکز اسناد انقلاب اسلامی با کلیدی خواندن فعالیت آنان، گفت: مسلما کار شما آثار و برکات فراوانی برای امروز و آیندگان خواهد داشت؛‌ چرا که بقای هر قوم و ملتی به بقای آثار آن وابسته است. وی افزود: آگاهی نسل‌ امروز از وقایع و رخدادهای انقلاب اسلامی نیز یک نیاز مبرم و ضرورت است تا افراد با بررسی و مطالعه این آثار ضمن آگاهی از اتفاقات، درگیری‌ها، فداکاری‌ها و آشنایی با شخصیت‌ها بدانند که انقلاب ارزان به دست نیامده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هر چیزی را انسان ارزان به دست آورد ارزان از دست می‌دهد؛ ولی اگر گران به دست آورد به آسانی آن را از دست نمی‌دهد. مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که در انتشار اسناد باید خطوط قرمز را رعایت کرد، گفت: گاهی انتشار مسائل خصوصی افراد و اشخاص برای حفظ نظام ضرورت دارد، ولی گاهی نشر آن‌ها ضرورت نداشته و مصداق تجسس می‌شود که باید در این زمینه مراقب بود.

اسناد ساواک علیه من جعلی بود

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که بسیاری از اسناد ساواک بی اعتبار بوده و نمی‌توان بر آن‌ها تکیه کرد، یادآور شد: در زمان حمله به ساواک شیراز پرونده بنده به دست انقلابیون افتاده بود که بعدها برای من ارسال شد؛ وقتی آن را مطالعه کردم دیدم برخی از مطالبی نوشته شده در آن هر چند به نفع بنده است ولی دروغ بود. وی تأکید کرد: نمی‌توان مطالب بیان شده در اسناد ساواک را به عنوان یک سند قطعی حساب کرد؛ چرا که آن‌ها تقوا نداشته‌ و در بسیاری از موارد دروغ می‌نوشتند؛ از این‌رو باید قرینه‌ای بر صحت اسناد آن‌ها وجود داشته باشد تا بتواند بر آن‌ها تکیه کرد. آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر انجام کار شورایی و گروهی برای تحلیل اسناد اظهار داشت: تحلیل‌ اسناد باید جمعی و گروهی باشد؛ چرا که به هر میزان کار گروهی صورت گیرد خطا کمتر می‌شود؛ تحلیل تحلیلگران شورایی باشد تا به واقعیت نزدیکتر باشد.

خبررسانی کافی در مورد اسناد صورت نمی‌گیرد

وی ادامه داد: متأسفانه درباره مرکز اسناد و آثار منتشر شده آن نیز خبر رسانی کافی صورت نمی‌گیرد. به هر میزان آگاهی فرد از وقایع بیشتر باشد موضعگیری او نیز مناسب‌تر بوده و فرد می‌داند که موضع‌گیری او در چه درجه‌ای باشد. این مرجع تقلید اظهار داشت: بنده به برخی از مقامات مسئول گفتم ظاهر فتنه مشخص است ولی پشت‌پرده آن را بیان کنید تا بدانیم پشت‌پرده قضیه چه بوده است این کار را نکرده و مطالب آن را ارسال نکردند.

روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ‏زمان امام راحل و به فرمان ایشان تاسیس شد تا دو هدف اساسی را دنبال کند؛ جمع‌آوری ‏منابع انقلاب اسلامی و ارائه آنچه از آن‌ها به دست می‌آید.‏ وی افزود: منابعی که توسط مرکز اسناد انقلاب تهیه می‌شوند شامل مجموعه‌ای از خاطرات ‏حاضران در جریان نهضت است و تاکنون ۱۳۵۰۰ ساعت خاطره‌گویی جمع‌آوری شده است.‏

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه منابع اسنادی هم جزو سندهایی هستند که ‏توسط این مرکز جمع‌آوری می‌شوند گفت: مجموعه‌ای از تصاویر و عکس‌هایی که نشان‌دهنده ‏انقلاب و ریشه‌های نهضت، حوادث و شخصیت‌ها هستند جمع آوری شده و تاکنون ۳۳ هزار مجموعه عکس و ۴ میلیون قطعه تصویر در این زمینه تدوین شده است.‏ وی ادامه داد: سازماندهی مجموعه تصاویر و اسناد امری ضروری در مرکز اسناد انقلاب است ‏که به منظور انجام پژوهش‌های آتی و استفاده بهینه از آن‌ها صورت می‌گیرد.‏

حسینیان با بیان اینکه برنامه‌های ۱۰ ساله‌ای برای مرکز اسناد تدوین شده است گفت: تهیه ‏کتاب‌هایی مستند در مورد انقلاب بر اساس این برنامه‌ها صورت می‌گیرد و کارشناسان زیادی ‏در این امر دخیل هستند.‏ صدا و سیما هم برخی کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز اسناد را ‏معرفی می‌کند ضمن اینکه ارتباط خوبی هم میان سازمان و مرکز اسناد در مناسبت‌های ‏مختلف وجود دارد و صدا و سیما برنامه‌های ساخته شده توسط مرکز را پخش می‌کند.