به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۵۷۷۸۸
ویزیت گران يکي از علل عدم مراجعه به روانپزشک؛

از هر هزار ایرانی 9 نفر اختلالات روانی دارند

گروه جامعه: کارشناس ارشد بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه اظهار کرد: از هر هزار ایرانی 9 نفر به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا است.
از هر هزار ایرانی 9 نفر اختلالات روانی دارند
حسن رستمیان به مناسب هفته ملی بهداشت روان‌(23 تا 29 مهر) گفت: بر اساس آمارها میانگین ابتلا به اختلالات روانی در کشور در روستاها 14 نفر در هر هزار نفر جمعیت و در شهرها 3.25 نفر در هر هزار نفر جمعیت است. به گفته رستمیان بر اساس این آمار در مجموع از هر هزار نفر جمعیت در کشور 9 نفر مبتلا به یکی از انواع اختلالات روانی هستند. وی دلیل بالا بودن میانگین ابتلا به اختلالات روانی در روستاها را بر اساس این آمار بیماریابی بیشتر در روستاها عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر روستاها تحت پوشش برنامه بهداشت روان هستند و بیماریابی در آنها نسبت به شهرها بیشتر انجام می‌شود.

رستمیان با بیان اینکه به واقع آمار اختلالات روانی در شهرها بیشتر است، زندگی در شهر را موجب افزایش بیماریهای روانی دانست و اظهار کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده میزان افسردگی در شهرها 16 درصد بیشتر از روستاهاست که عامل اصلی آن را می‌توان آلودگی هوا، زندگی ماشینی و استرس و اضطراب زندگی کردن در شهر عنوان کرد.

این کارشناس ارشد بهداشت روان در ادامه به این باور نادرست در خصوص روانی بودن افراد مراجعه کننده به مشاور و یا روانشناس اشاره و تصریح کرد: این امر موجب شده تا مراجعه به این پزشکان کم شده و بسیاری از رفتن به نزد روانشناس و یا روانپزشک واهمه داشته باشند. کارشناس ارشد بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه خاط‌رنشان کرد: با توجه به برگزاری سمینارها و فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها در این زمینه در حال حاضر تا حدودی وضعیت بهتر شده، اما هنوز هم جا دارد فرهنگ سازی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: این مسئله باید جا بیفتند که همه افراد مراجعه کننده به روانشناس و روانپزشک روانی نبوده و اینکه با بیماریهای روانی هم باید مانند بیماری‌های جسمی برخورد و توجه شود. وی یکی دیگر از علل عدم مراجعه افراد به مشاور و روانشناس را هزینه بالای ویزیت آنها دانست و اظهار کرد: قطعا افراد کمی قادر خواهند بود برای 20 تا 40 دقیقه مشاوره بین 25 تا 60 هزار تومان پرداخت کنند.

رستمیان با تاکید بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی، اظهار کرد: متاسفانه از آنجا که مشاور و روانشناس اجازه تجویز دارو ندارد، بیمه نمی‌تواند هزینه‌های آنها را تحت پوشش قرار دهد. وی با بیان اینکه در طرح پزشک خانواده هر پنج تا 10 هزار نفر تحت پوشش یک پزشک و تیم همراه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: قطعا با حضور روانشناس در این تیم پرداختن به وضعیت روانی جامعه بهتر می‌شود.
مرجع : ایسنا