به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۵۷۸۹۲
به‌طور حتم آقای ناطق‌نوری همراه با ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود

اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتظار تصمیم شیخ

اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتظار تصمیم شیخ
گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: «ناطق‌نوری سرلیست انتخابات مجلس می‌شود.» این خبری بود که روز گذشته از سوی صادق زیباکلام مطرح شد. وی در تشریح آنچه گفته است، این چنین اظهار کرد که برای حمایت از آقای ناطق‌نوری جبهه‌ای از ائتلاف اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت آقای روحانی تشکیل خواهد شد و در تهران آقای ناطق‌نوری سرلیست این ائتلاف خواهد بود.

وی تاکید کرد: از تیرماه 1384یعنی نخستین دور ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد و پیروزی اصولگرایان، آقای ناطق‌نوری از این طیف فاصله گرفت و به همان میزانی که ایشان از اصولگرایان فاصله گرفتند به آقای‌ هاشمی نزدیک شدند بنابراین معتقدم سال‌هاست که آقای ناطق‌نوری از اصولگرایان فاصله گرفته و در آینده هم هیچ اشتراک و ائتلافی با این طیف نخواهند داشت. زیباکلام اظهار کرد: در آینده به‌طور حتم آقای ناطق‌نوری همراه با ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود که این حضور تبعات و پیامی به دنبال دارد. این استاد دانشگاه افزود: ائتلاف ناطق‌نوری با اصلاح‌طلبان حاوی این پیام است که بدنه اصولگرایان معتدل و میانه‌رو که در راس آن آقای ناطق‌نوری هستند بیش از گذشته به آقای‌هاشمی نزدیک‌ شده‌اند.

ناطق‌نوری را باید مرد همیشه در صحنه دانست؛ حال این حضور می‌تواند عیان و شاید هم در برخی اوقات پنهان باشد. او از جرگه اصولگرایان است اما شاید نتوانیم در حال حاضر او را اصولگرا بنامیم چراکه در سال‌های اخیر رمز حضور او به اردوگاه اصولگرایی فاش شد. او به‌مثابه وزنه اعتدال در گروه‌های اصولگرا حضور داشت بدون اینکه برای او رقابت با اصلاح‌طلبان معنای رسیدن به قدرت داشته باشد. شیخ نور بسیار خوب می‌دانست که رقابت سیاسی را نمی‌توان از فضای جامعه حذف کرد چراکه آنچه باقی خواهد ماند رکود و افسردگی است و رقابت در سیاست سبب پویایی و نشاط خواهد شد. نقشی که ناطق‌نوری در سال‌ها حضور در عرصه‌های مختلف برای خود ترسیم کرده، ترویج اخلاق در سیاست است که تبریک زودهنگام او به سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 نشانه آشکاری از این اخلاق‌مداری و اخلاق‌آموزی محسوب می‌شود. او از سال 84 به بعد به‌تدریج خود را از اردوگاه اصولگرایان جدا کرد چون اعتبار خود را در دور بودن از بی‌مهری شاگردان مشاهده می‌کرد و اصرارها برای بازگرداندن او هم نتیجه‌ای نداشت.

در آستانه هر انتخاباتی نخستین نامی که در اذهان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نقش می‌بندد حجت‌الاسلام ناطق‌نوری است و جالب اینکه اصولگرایان هنوز در رویای این هستند که ناطق‌نوری متعلق به اردوگاه آنهاست و اصلاح‌طلبان نباید چشمی به همراهی شیخ نور با خود داشته باشند اما او هر دو گزینه را رد کرده است یعنی نه دیگر تعلق به اردوگاه اصولگرایان دارد و نه همراه اصلاح‌طلبان می‌شود بلکه او خط میانه را خواهد پیمود یعنی خط اعتدال.

اما چرا بار دیگر نام ناطق نوری به میان آمده است؟ مسلم است که در انتخابات مجلس دهم هر لیستی که نام ناطق‌نوری در آن باشد شانس پیروزی بیشتری دارد و از سوی دیگر نمی‌توان از اقتدار او چشم پوشید. اما آیا ناطق‌نوری تمایل به حضور در انتخابات دارد. برادر او اینچنین گفته است «خودشان در این باره صحبت کرده‌اند و گفته‌‌اند که من شرکت نمی‌کنم.» احمد ناطق‌نوری در عین حال درباره جلسات اصلاح‌طلبان با ناطق‌نوری تصریح کرد: این دید و بازدید‌ها و اصرار و درخواست‌ها همچنان ادامه دارد اما هنوز ایشان جواب مثبت نداده است.

برادر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با بیان اینکه این درخواست‌ها از سوی طیف‌های مختلفی از جمله اصولگرایان واقعی و اصلاح‌طلبان مطرح شده است، افزود: کسانی که اصولگرایان اصلی و پایه‌گذار اصولگرایی بوده‌اند نیز این درخواست را مطرح کرده‌اند. وی همچنین درباره علت پافشاری اصلاح‌طلبان بر حضور حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در جریان انتخابات آتی گفت: آنها معتقد هستند کسی که می‌تواند انسجام ایجاد کند، ایشان است لذا هر گروهی که به دنبال انسجام باشد و فاصله‌ها را کم کند به نفع کشور است و فرقی نمی‌کند چه کسی باشد.

به ضرس قاطع نمی‌توان از غیبت ناطق‌نوری در انتخابات مجلس سخن گفت چرا که او از افرادی است که هرگاه احساس کند به حضورش در جایگاه‌های مختلف برای اعتلای کشور نیاز است، وارد عرصه می‌شود چنانکه در سال 92 کمتر اصولگرایی انتظار داشت که ناطق‌نوری در کنار آیت‌ا... ‌هاشمی و سیدمحمد خاتمی حضور پیدا کند و از کاندیدایی حمایت کند که امروز لبخند به لب ایرانیان آورده و غم را از چهره آنها زدوده است.