به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۵۷۸۹۷
ابتکار در یک نگاه

خلف وعده‌، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند

گروه سیاسی: غیره منتظره‌های وین 8 و غرب فرصت سوزی نکند مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار شماره پنج شنبه است.
خلف وعده‌، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند
این روزنامه عنوان غیره منتظره‌های وین 8را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: امروز قلعه مذاکرات هسته‌ای وین پذیرای میهمانانی جدید است. هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور با خبرهای پیش بینی نشده وارد فضای تازه‌ای شده که با تاکید طرف‌های مذاکره کننده برای حصول به توافق نهایی قبل از پایان ضرب الاجل تعیین شده مثبت ارزیابی می‌شود. وزیر امور خارجه کشورمان پس از شام کاری خود با اشتون در مقابل خبرنگاران حاضر شد و از تغییر برنامه مذاکرات خبر داد. ظریف اعلام کرد که اعضای گروه1+5 امروز به دعوت جمهوری اسلامی به مذاکرات می‌پیوندند. این در حالی است که نشست سه جانبه ظریف با طرف آمریکایی و کاترین اشتون به دلیل دیدار غیر منتظره جان کری و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تاخیر برگزار شد.

محمدجواد ظریف شامگاه سه شنبه پس از دیدار با کاترین اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمایندگی دایم ایران با بیان اینکه در گفتگوهای طولانی که با خانم اشتون داشتم و هم گفتگویی که بین معاونان برگزار شد، درباره موضوعات باقیمانده و راه‌های متفاوتی که برای حل و فصل این موضوعات مطرح شده بودند بحث و تبادل نظر شد، افزود: در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه حل‌های ارایه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع غرب فرصت سوزی نکند، نوشت: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جولیو هاس سفیر سوییس در جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 اظهار کرد: افق روشنی در روابط ایران و غرب داریم که می‌توانیم کارهای علمی، فنی و تکنولوژی را در سایه مراودت‌های سیاسی انجام دهیم.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های شرایط سیاسی، گفت: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می‌کند که به تعهدات پایبند باشیم، چراکه خلف وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند. این روزنامه با انعکاس موضوع جدال دوباره دوربین‌ها و ورزشگاه‌ها، نوشت: ماجرای حق پخش تلویزیونی در فوتبال تبدیل به کلاف سردرگمی شده که کشیدن آن به هر سو، سردرگمی بیشتری در پی دارد؛ الان بیش از 4 سال است که جمله‌ای تهدیدآمیز و البته تکراری از سوی مسوولان فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود که اجازه ورود دوربین‌های صدا و سیما به ورزشگاه‌ها را نمی‌دهند.

تهدید دم دستی ترین گزینه‌ای بوده که همواره برای گرفتن حق طبیعی فوتبال از صدا وسیما به کار رفته است که اگر حق پخش ندهید، دوربین‌ها را به ورزشگاه‌ها راه نمی‌دهیم. حالا با پایان یافتن قرارداد فدراسیون فوتبال با صدا و سیما بحث داغ این چند وقت اخیر، آتشین شده است. علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال این بار هم طی نامه‌ای به مهدی تاج همان جمله کلیشه‌ای معروف را به زبان آورده است و تهدید کرده که اگر صدا و سیما به حقوق این نهاد پایبند نباشد اجازه ورود دوربین به ورزشگاه‌ها را نمی‌دهد.

پشت پرده ارزان شدن نفت، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به شکل گیری ائتلاف جدید نفتی بین عربستان و آمریکا برای پایین نگاه داشتن قیمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران و روسیه برخی از دلایل کاهش بهای طلای سیاه را تشریح کرد و گفت: استخراج و فرآورش نفت و گاز از ذخایر نامتعارف شیل اویل و شیل گس‌ها، پیشی گرفتن عرضه و از تقاضا در بازار جهانی، افزایش عرضه ظرفیت مازاد نفت توسط برخی از کشورهای عضو اوپک، کاهش مسایل ژئوپولیتیکی و افزایش سطح ذخیره سازی نفت در کشورهای بزرگ مصرف کننده از مهمترین دلایل سقوط قیمت جهانی طلای سیاه است.