به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۵۷۹۰۲
بیکاری، اصلی‌ترین مشکل نابینایان و کم بینایان

باید به قانون "عصای سفید" احترام گذاشت

گروه جامعه: ‌مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی بر ضرورت احترام گذاشتن به قانون ‌عصای سفید تأکید کرد.
باید به قانون "عصای سفید" احترام گذاشت
‌محسن ارشدزاده، با بیان اینکه نیم درصد جمعیت استان که شامل 18 هزار نفر است را نابینایان مطلق و کم بینایان شدید تشکیل می‌دهند، افزود: هشت هزار نفر از نابینایان و کم بینایان استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و به صورت مستقیم از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند. وی با اشاره به خدمات بهزیستی به نابینایان و کم بینایان، گفت: بهزیستی استان با پرداخت کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه خرید مسکن و با ارایه دفترچه خدمات درمانی از نابینایان حمایت می‌کند.

ارشدزاده آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی به نابینایان و کم بینایان را بسیار مهم دانست و بیان کرد: بهزیستی نوع راه رفتن و انجام امورات شخصی را با برگزاری کلاس‌های آموزشی به نابینایان و کم بینایان یاد می‌دهد و همچنین تقویت حس لامسه و شنوایی و آموزش خط بریل برای نابینایان حایز اهمیت است و در این راستا نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی وسایل توانبخشی را در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار می‌دهد، تأکید کرد: عصای سفید، وسایل بزرگنمایی، ساعت گویا، ماشین حساب گویا و لوح و قلم از ابزارهای ضروری برای نابینایان و کم‌بینایان است که توسط بهزیستی تأمین می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به خدمات حمایت از تحصیل نابینایان و کم بینایان، اظهار کرد: بهزیستی با پرداخت کمک هزینه تحصیلی، تأمین کتب صوتی‌ یا کتب نوشته شده به خط بریل، تهیه رایانه، مموری و دستگاه پخش کننده فایل صوتی از تحصیل نابینایان و کم بینایان حمایت می‌کند.

بیکاری، اصلی‌ترین مشکل نابینایان و کم بینایان
ارشدزاده خواستار شد: قانون سه درصد سهمیه معولان در استخدام‌ها باید رعایت شود، هم اکنون بیشتر نابینایان و کم بینایان علی رغم داشتن تحصیلات عالی دانشگاهی‌ بازهم بیکار هستند. وی افزود: بهزیستی با تقویت استعداد‌های نابینایان و کم بینایان و همچنین آموزش دیگر مهارت‌ها، آنان را به سمت بازار کار سوق می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از اعطای تسهیلات خود اشتغالی به نابینایان و کم بینایان خبر داد و افزود: همچنین این تسهیلات به کارفرماهایی که به نابینایان و کم بینایان شغل می‌دهند نیز اختصاص می‌یابد. وی از نامناسب بودن فضای شهری برای زندگی معلولان و نوع رفتار شهروندان با معلولان انتقاد کرد و افزود: افراد معلول زود رنج هستند، آنان از نگاه ترحم آمیز بدشان می آید، باید برخوردها و نگاه ها منطقی شود.

وی تأکید کرد: رانندگان اتومبیل‌ها باید با توقف در زمان مشاهده عصای سفید، زمینه را برای عبور نابینایان و کم بینایان فراهم سازند. ارشد زاده از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌های نابینایان و کم بینایان خبر داد و گفت: خانواده‌ها باید با رفتارشان، اعتماد به نفس نابینایان و کم بینایان را بالا ببرند. مدیرکل بهزیستی استان اظهار کرد: طرح غربالگری برای شناسایی کودکان کم بینای زیر شش سال انجام می‌شود که با اجرای این طرح افراد کم بینا تحت مداوای پزشک متخصص قرار می‌گیرند.
مرجع : ایسنا