به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۵۸۰۸۴

معترضان هنگ‌کنگی مجددا به خیابان‌ آمدند

گروه بين‌الملل: فعالان طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ مجددا خیابان های منطقه مونگ‌کوک را اشغال کرده‌اند. پلیس فقط چند ساعت قبل از آن، آنها را از این خیابان‌ها بیرون کرده بود.
نیروهای پلیس مسلح به اسپری فلفل و باتوم با دانشجویان چتر به دست در این منطقه از هنگ‌کنگ درگیر شدند. ۹۰۰۰ دانشجو با چترهای باز در دست موفق شدند خطوط پلیس را عقب برانند. پلیس می‌گوید در پی این رویارویی، ۱۵ افسر مجروح و ۲۶ نفر نیز دستگیر شده‌اند. رهبران معترضان با صدور یک بیانیه گفته‌اند لئونگ تسان یینگ، رییس اجرایی هنگ‌کنگ با صدور دستور جمع‌آوری چادرهای معترضان، در راه برگزاری مذاکراتی که همه از مدت‌ها قبل منتظر آن بودند، مانع ایجاد کرده است.

این اعتراض‌ها از اواخر سپتامبر (اوایل مهر) شروع شده است. معترضان خواهان دموکراسی کامل برای سرزمین هنگ‌کنگ هستند و به برنامه چین برای نحوه برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۷ این سرزمین اعتراض دارند. چین می‌خواهد تصمیم‌گیری در مورد تایید صلاحیت نامزدهای اولین انتخابات مستقل هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۷ و اینکه چه کسی در این انتخابات شرکت کند، همچنان بر عهده خود چین باشد. بر این اساس، رای‌دهندگان تنها می‌توانند کاندیداهای مورد نظر خود را از فهرستی که قبلا تایید شده، انتخاب کنند.

هنگ‌کنگ شهری جزیره‌ای در چین است که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود. هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت بریتانیا بود اما در سال ۱۸۹۸، دولت‌های بریتانیا و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بریتانیا قرار گرفت. بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ را با فرمول "یک کشور، دو نظام" به چین برگرداند.

بر این اساس، مردم هنگ‌کنگ از آزادی بیان و حق اعتراض برخوردارند، حقوقی که مردم سرزمین اصلی چین از آن محرومند. بریتانیا و چین پیشتر در سال ۱۹۸۴ توافق کرده بودند که هنگ‌کنگ تا سال ۲۰۴۷ ، به جز در امور خارجی و دفاعی دارای سطح خودمختاری بالایی باشد اما چین در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که تغییراتی در قوانین انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال خواهد شد.
مرجع : بي بي سي