جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۴
۵۲
قاضي زن داريم اما اجازه صدور راي ندارند
کد مطلب : 5816
گروه جامعه: قاضي ديوان عالي کشور گفت: قضات زن در دستگاه قضايي تنها در سمت مشاوره فعاليت مي‌کنند و اجازه صدور راي ندارند.
قاضي زن داريم اما اجازه صدور راي ندارند
حجت‌الاسلام موسي قرباني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا قضات زن در حد انشا و صدور راي هستند يا خير، اظهار داشت: در قوه قضاييه قضات زن در سمتي فعاليت مي‌کنند که اصلا حق صدور راي را ندارند به اين معنا که تنها به عنوان مشاور در قوه قضاييه مشغول خواهند بود.
قاضي ديوان عالي كشور ادامه داد: تنها قضات دادگاه راي صادر مي‌کنند و قضات زن به عنوان مشاور حضور دارند.
حجت‌الاسلام قرباني در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه آيا از نظر فقهي‌ و شرعي جذب گزينش قضات زن جايز است يا خير، تصريح کرد: شوراي نگهبان نيز در مساله جذب و گزينش قضات زن در قوه قضاييه تنها در راستاي فعاليت آنها به عنوان مشاور، قوانيني را تائيد کرده است. اين قاضي ديوان عالي كشور خاطرنشان كرد: قضات زن در دستگاه قضايي تنها در سمت مشاوره فعاليت مي‌کنند و اجازه صدور راي ندارند.
گفتني است چندي پيش عالي پناه؛ رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه اعلام كرده بود: فعاليت قضات زن پس از کسب عناوین شغلی برای حق صدور رای، بستگی به عوامل مختلف دارد.

۱۸
داغ کنید

 
 
United States
۱۳۹۱-۰۷-۱۴ ۱۸:۳۹:۱۸
قاضی که نتونه رائ بده ؟ خوب چرا اسمشو میزارین قاضی؟ (7477)
 
آيلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۱:۳۹
كاش فقط تبيعض ها محدود به قاضي و مشاوره بود ، انقدر در كشور ما از اين جور مسائل به عناوين و بهانه هاي مختلف زياده كه اين ديگه توش گم شده. (316804)
 
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۵۶:۱۸
اشتب گرفتیش تو قران نوشته بین زنو مرد هیچ فرقی نیس ننوشته ک زن و مرد فرق دارن .😏 (346955)
 
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۷-۰۳ ۰۲:۲۱:۰۱
والا اگه همه ی زنان مثل زنانی که من می شناسم باشند همان بهتر که مشاور هم نشوند (323382)
 
یک زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۰:۴۲:۳۲
اگر همه مردان هم مثل مردانی که من در امر اختلاس ،رشوه ، تجاوز و . . . در مطبوعات و رسانه ها میبینم و میشنوم باشند همان بهتر که کلاً در هیچ پست و مقامی مرد جماعت نباشد چون در آمار جرم نسبت مردان به زنان خیلی بالاتر است . (323483)
 
قايبذايابلاقاسقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۱:۲۷:۳۲
در تمام اين جنايتها " هميشه پاي يك زن درميان است" ! (326278)
 
۱۳۹۱-۰۷-۱۴ ۲۱:۰۶:۴۳
خوب چرا بهشون میگید قاضی؟ بگید مشاور دیگه (7489)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۷ ۱۳:۵۰:۰۶
قوانین ما نیز باید بروز شوند چرا یک زن میتواند وزیر شود ولی نمیتواند قاضی شود (7722)
 
سایه
Russian Federation
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۱۲:۳۰:۰۲
الان چه چیزیمون بروزه که قوانینمون فقط بروز نیست؟ (327571)
 
nafas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۱-۰۸ ۲۰:۵۹:۳۲
واقعا حکم مسخره ايه (202217)
 
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۲-۱۰ ۲۰:۴۴:۵۴
چرازن حجاب دارد,وچراامام جمعه نمیشونداین خواست خدابدلیل شرایط خاص واینکه انان مظهراحساسات وجمال خلقت (223208)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۱۵:۰۶:۴۸
فقط را ما ملت های متمدن هست این چزاااا (320409)
 
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۱:۲۸:۲۰
همه همین بهانه رو میارن. این که زن بیشتر احساساتش رو نشون می ده دلیل نمیشه که از عقل و منطق استفاده نمی کنه. (325822)
 
?
Romania
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۱۴:۱۴:۵۴
میشه بفرمایید کجا خداوند فرمودند (326347)
 
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۱۴ ۱۹:۵۰:۱۳
خواست خدا نیست خواست جوه مردانه است. (326390)
 
سید رضا
Russian Federation
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۱۲:۳۷:۰۹
مظهر احساسات و جمال خلقت!!!!!!؟؟
جوک تعریف میکنی؟
بیا من خانم دکتری بهت نشون بدم که تو کارش استاد است اما یخچالِ خونم خیلی خیلی از او زیباتر است! خب الان این میتونه بیحجاب بگرده و امام جمعه بشه؟؟ (327572)
 
پریاا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۸:۱۸:۵۹
وقتی اجازه نمیدین یک زن قاضی شود پس نگید دانشجوهای ما به کانادا وامریکا چرا میروند چون بها میدهند واینو همه بدونند که زن و مرد فرقی باهم ندارند حتی علم تشون داده هوش و استعداد زن از مرد بیشتر. (316256)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۵۸:۳۱
خوب اگه واقعا هوش و استعداد شما بیشتره پس چرا پس از میلیونها سال تکامل جایگاه زن در جامعه در وضع کنونیه؟ کاری ندارم خوبه یا بده ولی بشکلی هست که الان دارید از جنس مقابل تقاضا میکنید که به فرصت و فضای بیشتری در اختیار شما بذاره. البته سال به سال اوضاع برای زنان داره بهتر میشه اما این نه به دلیل اینه که شما باهوشترید بیشتر به این دلیله که مردها دیگه ترجیح میدن مسئولیت کمتری قبول کنند. و حس رقابتجویی داره در بین مردها کمتر میشه. (316806)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۲:۴۷:۲۰
چه استدلالی!! ماشالله آقا مجید!!! دیپلم از کجا گرفتی؟ یعنی الان ما دنبال احقاق حقوقمان در صحنه ی بین الملل هستیم یعنی از آمریکایی بی استعدادتریم؟ هرکه زورش بیش عقلش بیشتر؟!!! بهبود وضعیت زنها هم مربوط به انسانتر شدن آدمهاست. میلیونها سال سیاه پوستها به عنوان برده استثمار می شدن لابد با این فرمول جالب انگیزناک شما به خاطر این بوده که احمق تر بودن! (318047)
 
آيلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۰۷:۵۵:۳۵
فقط ميشه متاسف شد كه درك بعضي از افراد از حقوق انساني در اين حد هستش ...... (320304)
 
@
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۳۰ ۰۰:۵۲:۲۰
حالا انگار آقایون چیکار کردن! (320640)
 
@
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۳۰ ۰۰:۵۳:۴۲
داعش فقط تورو کم داره.............والا (320641)
 
A
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۷-۱۶ ۰۹:۵۶:۴۳
ایول.. عالی گفتی :) (324446)
 
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۱:۲۱:۰۸
هوش زن و مرد رو نمی شه مقایسه کرد. توی بعضی درس ها زن ها سرترن و بعضی مردها و این که مرسی از این که شما، یک نمونه از یک "مرد" دارین به ما فرصت می دین.
زن ها از مرد ها تقاضا نمی کنن، از جامعه حقوقشون رو می خوان و مردها هم نیمی از جامعه هستن. اما فمنیسم بیشتر از زن ها می خواد که حقشون رو بگیرن. (325820)
 
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۶:۱۰:۴۳
خوب همین که شما مردا پس از میلیون ها سال تکامل هنوز دست از تیکه پاره کردن همدیگه برنداشتین نشان دهنده هوش و استعداد واقعی شماست (326916)
 
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۱:۳۲:۴۴
یعنی بنظر شما زن و مرد نباید فرق داشته باشند؟
یه چیزی بگو ک عقل هم قبول کنه (317229)
 
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۰۶ ۰۹:۳۷:۴۴
واقعا میشه منبع این خبر رو بگید
هوش و استعداد چه ارتباطی با جنسیت داره آخه
متاسفم که انقدر بین زن و مرد در این کشور فاصله افتاده (321138)
 
کمالی
۱۳۹۴-۰۷-۱۴ ۱۵:۱۸:۰۲
بهتره ببینیم در مورد زن و مرد خدا که آفریده چی میگه. (324256)
 
آریا
Romania
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۱۲:۴۳:۲۸
به اسامی مختران و مکتشفان مراجعه کن از حرفت برمیگردی... (328985)
 
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۸:۲۹:۰۲
علم که ثابت کرده زنان از مردان باهوش‌ترند. نکته این است که در بخشی از تاریخ وحشی‌گری مردان خیلی زیاد بوده و لذا زنان به خانه‌نشینی وادار شدند. با تغییر شرایط و قدرت یافتن جایگاه هوش و احساس، زنان در آینده (چه در غرب و چه در شرق) سهم بزرگی از فرصت‌های خوب شغلی را بدست خواهند آورد.
به امید پیروزی زنان و مردان خوب و شایسته (317072)
 
آریا
United States
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۴۶:۵۰
در اظهارنظر کردن، نباید احساسات بر تفکر و ادب چیره بشه (318487)
 
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۰۸:۰۴:۳۰
میشه ده تا دانشمند برتر علوم پایه که زن بودن رونام ببرید
1. مادام کوری
2.
یک روخودم گفتم اگه بقیه رو شما بگید ممنون میشم
غرض اثبات برتری هوش مرد نیست زن به واسطه زن بودن در یک سری ویژگیها رشد می کنه مرد هم در یک سری دیگر در علوم انسانی دانشمندان خانم زیاد داریم اما در علوم پایه نه خیلی اندک
اتفاقا در قضاوت می توانیم زنان توانمندی داشته باشیم
بدرود (320305)
 
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۰۹:۵۱:۵۳
اگر در طول تاریخ زنان نیز همچون مردان فرصت علم آموزی داشتند قطعا امثال بیشتری از مادام کوری الان لیست میشد و به جز این زنان باسواد هم در پستوهای خانه نهان بودند مثل خواهر مجلسی که به اعتراف همگان حتی از او هم عالم تر بوده. به هرحال موضوع قضاوت زنان برمیگردد به یک سری روایات نه چندان محکم که به دست ما رسیده و چه خوبه که در این مورد هم بیشتر تحقیق بشه.والا قضاوت که دیگه چیزی نیست که براش هنوز دعوا کنیم و معلومه که در توان خانمها هم هست و شکی در آن نیست.بهتره اگه میتونیم دلیل بیاریم که چرا نمیتونن. (321849)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۵۹:۱۹
تو رشته ریاضی خانم مریم میرزاخانی، افتخاری که هیچ مرد ایرانی نتونسته کسب کنه. (322265)
 
آریا
Romania
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۱۲:۵۰:۲۳
میشه بگی ایشون مثل پروفسور سمیعی یا رضا یا حسابی چه خدمتی در حوزه علوم کاربردی داشته؟؟؟
ایشون حتی در همون علوم ریاضیات محض چند مسأله غیر قابل حل رو حل کردن؟؟ (328987)
 
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۱:۲۵:۵۳
الان مثلا سال ها بعر یکی بپرسه قاضی های زنِ موفق ایرانی رو نام ببرین. خب، مسلما قاضی ای که نمی ذاره کشورش حکم صادر کنه جزو قاضی های موفق نخواهد بوذ. اگه فرصت درس خوندن برابر بود این فضاوت درست بود. الان بیشتر از نصف پروفسور های اکسفورد و هاوارد و... بانو اند. چون فدصت درس خوندن داشتند و خودشون رو نشون دادن، منتها الان نه زن ها و نه مرد ها کم چیزمیز اختراع/ کشف می کنن، برای همین شناخته شده نیستند. (325821)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۳:۴۷:۲۷
در ایران هیچ مردی نتوانسته برنده عالی ترین جایزه ریاضییات جهان شود .اما در میان زنهاپروفسور مریم میرزاخانی به چنین موفقیتی رسید . (326913)
 
ادو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۳:۱۴:۴۱
2-الهام چرخنده (347448)
 
محسن
Romania
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۲۰:۵۶:۵۲
هیچ علمی ثابت نکرده که زنان از مردان یا مردان از زنان باهوش‌ترند بعدش هم بحث چیز دیگری بود که چرا زنان قاضی نیستند اما مثل موارد مشابه و طبق عادت ما به حاشیه و بچه بازی کشیده شد خانم های محترم فمینیست سالهاست به صورت یک جنبش و ایدئولوژی از مد افتاده در خاستگاه های اروپایی و امریکایی خودش در اومده الان دوره اومانیسمه و برابری انسانها بدون توجه به جنسیت و رنگ و نژاد و. .. (319574)
 
@
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۳۰ ۰۰:۵۷:۲۶
کاش همه اینطوری به موضوع نگاه میکردن! (320644)
 
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۱ ۱۷:۴۶:۲۲
تا مدینه فاضله ساله فاصله است (319959)
 
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۹:۵۴:۴۲
دوستان عزیزم در فقه و شریعت اسلامی به بانوان اجازه تصدی منصب مرجعیت فقهی و قضاوت داده نشده و دلیل و چرایی اش در فلسفه احکام آمده است. این مواردی که مطرح کردم دلیلی بر کسر شان مقام والای زن نیست، چون خداوند خود زن را آفرید و از همگان هم بهتر خیر و صلاحش را میداند لکن چرایی و دلیل اش بطور تفصیل در فلسفه احکام بدان پاسخ داده شده. (322880)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۰:۱۲:۳۴
یک لحظه واسه هر بازتابی عکس العمل نشون ندهید!اگه اینجا نامی از قاضی آورده شده به این دلیل است که بدونید که وقتی ازمشاوره بودن یک زن درخصوص یک زن نام میبرد،بدونیدمشاوره ای در چه خصوص،یعنی این که اگر مشاوره خالی از او نام برد،شاید نتوان درک کرد چه مشاوره ای.به این خاطردرکنارش،نام کامل آن برای درک ماجرا است.واگریک زن رو برای رای صادرکردن به عنوان قاضی تمام شناخت.مطمعنن ازروی احساسات.اقدام خواهد کرد.یا اگرم چنین نباشد حت (322910)
 
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۷-۱۷ ۰۹:۴۴:۴۷
در ندادن حق قضاوت برای زنان آیا خود زنان نیز دخالت دارند و این آقایان هستند که تشخیص میدهند زنان میتوانند و اینکه فقط در زشته خاصی فعالیت کنند .
این همه دانشجوی دختر در رشته های حقوق در گرایشهای مختلف همپای پسران و حتی جلوتر از آنها تحصیل میکنند فقط حداکثر برای دادن مشاوره است ؟ (324514)
 
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۲:۲۰:۵۶
شماها می فهمید که حکم الهی در مورد قضاوت زن چیست؟ خدا بهتر زن و مردی را که آفریده میشناسه یا شما؟؟
زن یه توانایی هایی داره که مرد نداره و مرد هم یه توانایی هایی که زن نداره!
مثلاً مرد به اندازه زن نمی تونه در تربیت فرزند موفق باشه!
از طرفی زن هم به اندازه ی مرد نمی تونه در کارهایی که به قدرت بدنی و قدرت ایستادگی در برابر مشکلات رو می طلبه، موفق باشه!
زن منشأ عاطفه است!
مرد منشأ استقامت!
تفاوت های زن و مرد باعث می شود که وظایفی که خدای متعال بر عهده ی این دو موجود گذاشته، متفاوت باشد! (325931)
 
شیعه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۲:۲۴:۱۳
زن به علت ویژگی های زنانگی خودش به عنوان قاضی مناسب نیست!
پرونده ی شرارت در میانه!
پرونده ی قتل و زورگیری در میانه!
پرونده های دیگر!
بعلاوه، طرفین قضاوت می توانند براحتی با التماس و گریه و ... روی احساسات طبیعی زن تأثیر بگذارند و حکم غلط صادر شود!
بعلاوه بحث تهدیدهای طرفین قضاوت در میان است که زن با توجه به روحیات خاص خودش، براحتی نمی تواند در برابر فشارهای طرفین دعوا استقامت کند و بزودی دچار فشارهای روحی و روانی می شود!
از همه ی اینها گذشته، به خدا اعتماد کنید! او بهتر از شما خودتان را می شناسد (325932)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۱۵ ۱۶:۱۲:۵۰
ولی چند سال پیش موردی دادگاهی داشتم که به اجراییات رسید و متعجبانه دیدیم قاضی دستور دهنده اجرای حکم خانم بود و بنا به حکم او مامور دادند و کاملا قانونی مراتب طی شد. (326447)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۰۳:۳۲:۲۰
در دادسرا ، دادیار همان قاضی است که معاون دادستان است که بسیار زیاد از زنان نیز در در دادسرا در مقام دادیاری هستند . (326454)
 
محمد هادی
Romania
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۰۰:۴۳
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا دلیلی محکم تر از روایت امام صادق (ع) که فرمود: "نگاه کنید یکی از خودتان، مردی که چیزی از قضایای ما را بداند؛ یعنی بداند که نظر ما چیست و بر نظریه های ما اطلاع داشته باشد، او را میان خودتان قاضی قرار دهید و من او را به عنوان قاضی میان شما نصب کردم. اصول کافی شیخ کلینی جلد ۱ صفحه ۶۷ ، و اینکه مذهب اکثریت جمعیت ایران شیعه هست و اگر این حکم اجرا شود ایرادی به آن نیست زیرا که رای در مکتب سکولار دموکرات هم با اکثریت آرا هست که کسی از شیعیان از معصوم(ع) افضلتر نیست. (328512)
 
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۱۶:۵۳:۱۸
همون که قاضی زن نباشد بهتر است من خود بچشم قاضی زن احرای احکام را در گرگان دیدم که بسیار برخورد بد ورننذه با ارباب رحوع داشته وهمه را بچشم متهم وتهذید به زندان مینماید وای بحال که حگم صادر نماید. (328630)
 
شکوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۰-۲۲ ۱۲:۰۲:۵۷
با سلام ...دوستان این گفتگو بسیار جالب بود . من کامنتها را بیشتر از متن خواندم . دوستان خوبم ، از نظر پزشکی و علمی و احساسی یک زن با یک مرد تفاوت دارد اما باید واقع بین بود . در برخی جاها مردان کارآمدترند و در برخی قسمتها بانوان عزیز بسیار کارآمدتر هستند . من در مورد قضاوت حرف نمیزنم چون در کشورهای دیگر قضات زن بسیاری هستند که کار آنها را کشور و ملت آنها ، قبول دارد . نمیشود یک صفت را به طور عام نسبت داد ؛ مهم این باید باشد که با هر جنسیتی چقدر کارآیی داریم و برای پیشرفت جامعه چه میکنیم زن یامرد (328771)
 
aomidia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۵:۳۰:۴۱
یک میلیون تومان را بزنان بدهید یک ساعته خرج میکنند ولی مردان که پول را بازحمت جمع نموده اند ذخیره نموده ونیازمندیهای زندگی را که ضرورت داشته باشد خرج مینمایند (347612)
 
 
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
*