به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۵۸۱۹۷
ایده‌ای عجیب برای گرامیداشت مردگان؛

تبدیل خاکستر رفتگان به الماس

گروه فناوری: از دست دادن عضوی از خانواده پیشامدی ناخوشایند و درد آور است. اغلب خانواده‌ داغدار مایل هستند به هر شکل ممکن یاد عزیز از دست رفته خود را گرامی بدارند. اکنون شرکتی سوئیسی پا به میان گذاشته و با ارائه‌ روشی عجیب و نامأنوس به این نیاز پاسخ داده است.
تبدیل خاکستر رفتگان به الماس
سوزاندن جسد متوفی روندی است که در بسیاری از کشورهای جهان بسته به خواست خانواده یا خود شخص صورت می‌پذیرد. در برخی از کشورها این خاکستر در ظروف مخصوص در نزد خانواده باقی مانده و یا بنا به خواست متوفی به شکل دیگری با آن برخورد می‌شود. به عنوان مثال مردمان هند این خاکستر را به رود گنگ می‌سپارند. اما اکنون شرکت سوئیسی راه کاری متفاوت ارائه داده و برای این خاکستر سرنوشتی متفاوت را رقم زده است. سرنوشتی که شاید هم اکنون برای بسیاری قابل قبول و پذیرفتنی نباشد.

کمپانی سوئیسی Algordanza، راهی غیر منتظره و جالب توجه برای گرامیداشت یاد و خاطره‌ عزیزان از دست رفته پیش پای بازماندگان قرار داده است. در این روش خاکستر متوفی را مجدداً تحت دمای بالا و فشار قرار داده و در نهایت این خاکستر را تبدیل به الماس‌های مصنوعی می‌کنند که می‌توان به عنوان جواهر تزئینی از آن استفاده کرده و در عین حال یاد عضو از دست رفته‌ خانواده را نیز گرامی داشت.

مرحله اصلی کار با استفاده از روش‌های شیمیایی و تغلیظ و استخراج کربن از بقایای خاکستر آغاز می‌شود. سپس این کربن حرارت داده شده و به گرافیت تبدیل می‌شود. گرافیت حاصل نیز به نوبه خود تحت دمایی معادل 2٫700 درجه فارنهایت قرار می‌گیرد، در عین حال فشاری برابر 870.000 پاوند بر هر اینچ مربع نیز بخشی از مراحلی است که این گرافیت می‌بایست برای تبدیل شدن به محصول نهایی پشت سر بگذارد.

رنگ الماس حاصل معمولاً در گستره رنگی از سفید تا آبی کبود متغیر بوده و در اصل به میزان بور موجود در خاکستر متوفی بستگی دارد. قیمت این الماس‌ها از 4.259 فرانک سوئیس آغاز می‌شود که البته شامل سرویس و خدمات اضافی نخواهد بود.




بدن انسان دارای 18 درصد کربن است که از این مقدار تنها دو درصد آن پس از سوزانیده شدن در خاکستر باقی می‌ماند. این همان کربنی است که این شرکت سوئیسی از آن در ساخت الماس استفاده می‌کند.









دو تصویر بعدی متعلق به مردی است که مادربزرگش را پس از مرگ به سفری به سرتاسر ایالات متحده برده است. خاکستر مادربزرگ او پس از مرگ تبدیل به الماسی شده که اکنون روی انگشت نوه‌اش جای گرفته است.





همانگونه که گفتیم این روش شاید فعلا چندان مقبولیت نداشته باشد. نظر شما در مورد این الماس‌های یادبود چیست؟
مرجع : زومیت