به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۵۸۳۲۰

واكنش معاون قوه قضاییه درباره اسیدپاشی

گروه سیاسی: معاون فرهنگی قوه قضاییه با انتقاد از پیش نویس طرح امر به معروف و نهی از منکر گفت که بهتر بود در این طرح نمایندگانی از دادستانی، معاونت فرهنگی و معاونت پیشگیری قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور هم تعریف می شدند.
به گزارش مهر، حجت الاسلام هادی صادقی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما آسیبهایی که قضات و کارکنان دستگاه قضا را تهدید می کند تحلیل و بررسی کرده اید گفت: در پرونده های قضایی همیشه یک طرف آسیب دیده یا آسیب رسان هستند و همین تاثیر روحی و روانی در کارکنان و قضات دارد که امری ناخودآگاه است. وی افزود: در این مورد تدابیر حفاظتی و امنیت اخلاقی باید دیده شود که این مهم را با نگاهی فرهنگی در دستور کار قرار داده ایم. به اعتقاد ما قاضی قدرت زیادی دارد که اگر مهار نشود به بیراهه رفته و ما موظفیم کاری کنیم که قضات از درون قدرت خود را مهار کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر شاهد تدوین طرحی در مجلس و همچنین خط و نشان برخی گروهها برای اجرای امر به معروف در خیابانها بوده ایم گفت: در بحث مجلس وظایف سازمانهای دولتی در این طرح به خوبی دیده شده است اما تنها یک نماینده از قوه قضاییه در این لایحه تعیین شده که قطعا نقش معاونت پیشگیری از وقوع جرم، معاونت فرهنگی، دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تاثیر مستقیم خواهد داشت و بهتر بود از این چهار سازمان هم نمایندگانی در لایحه تعریف می شدند.

وی گفت: در مورد گروههایی که اقدام به اجرای امر به معروف و نهی از منکر می کنند معتقدیم با ساماندهی و برنامه ریزی وارد کار شوند و حتما دولت این برنامه را انجام دهد تا شاهد حضور نامنظم نباشیم. صادقی در مورد اینکه گفته شده پرونده اسیدپاشی در اصفهان مرتبط با اجرای امر به معروف و نهی از منکر بوده است گفت: این روش حرام و ممنوع است و هیچ آمر به معروفی از این ابزار استفاده نمی کند چرا که خود این اقدام منکر بزرگی است که باید بررسی کنیم. رسانه هایی هم که این اقدام را به امر به معروف و نهی از منکر متصل می کنند اقدام به منکر کرده‌اند.

معاون قوه قضاییه افزود: گروههایی که ما می شناسیم این کارها را نمی کنند مگر اینکه گروهی ناشناخته و با هدف خاصی باشند که احتمال می دهیم باشد و در حال پیگیری اما معمولا اسیدپاشی ها در حوزه اختلافات شخصی است. به عنوان مثال جوان عاشق پیشه جواب منفی می گیرد و دست به این کار می زند. صادقی در مورد طرح اقدام معاونت فرهنگی با معاونت پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: این یک طرح است که داریم روی آن بررسی می کنیم و هنوز تصمیمی گرفته نشده و هر دو معاونت با استقلال در حال کار هستند.

معاون دستگاه قضا در پاسخ به اینکه چرا قانون مجازاتهای جایگزین حبس اجرا نمی شود گفت: این قانون در دل قانون مجازات اسلامی است و آیین نامه های آن تدوین شده و محاکم باید آن را اجرایی کنند و با توجه به اینکه قضات آموزش دیده اند باید شاهد اجرای آن باشیم که البته فرهنگ سازی آن هم نقش مهمی دارد.

صادقی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از وظایف این معاونت بررسی پیامدهای اجرای احکام در سطح جامعه است گفت: ما قوانین را ارزیابی اخلاقی می کنیم که مجازاتها چه تبعاتی در جامعه دارد اما نمی توانیم آثار بد مجازات را صفر کنیم. به هر حال فرآیند اصلاح این نوع قوانین کمی زمان می برد.

وی در پاسخ به اینکه برخی قضات هیچ آشنایی به رسانه ها ندارند گفت: انتظار نداشته باشید قضات جزئیات مسائل سیاسی را بدانند چرا که حضور قضات در دسته بندی های سیاسی منع قانونی دارد البته معاونت فرهنگی قوه قضاییه در حال اجرای طرح آگاه سازی سیاسی کارکنان و قضات است.