به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۵۸۵۱۲

واتس‌آپ و وایبر امروز فیلتر می‌شوند؟

گروه فناوري: امروز مهلت یک ماهه قوه قضائیه به وزارت ارتباطات برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایلی نظیر وایبر و واتس‌اپ، به پایان رسیده است و قاعدتا باید تکلیف این نرم‌افزارهای پیام‌رسان مشخص شود.
واتس‌آپ و وایبر امروز فیلتر می‌شوند؟
به گزارش اقتصادنیوز، یک ماه پیش بود که نامه محسنی اژه‌ای به وزارت ارتباطات مبنی بر اقدام جدی نسبت به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایلی روی یکی از سایت‌های قوه قضائیه قرار گرفت. در متن نامه محسنی اژه‌ای، علت درخواست فیلترینگ این اپلیکیشن‌ها «انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته‌های اخیر از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو» عنوان شده بود.

در نامه محسنی اژه‌ای، به استمهال سه ماهه وزیر ارتباطات و فناوری برای فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موصوف و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه های مذکور اشاره شده بود. فردای آن روز واعظی نیز واکنش نشان داده و اعلام کرد: درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است. اما اینکه با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.

بعدتر در نهم مهر ماه نیز وزیر ارتباطات در نشست خبری جلسه هیئت دولت در پاسخ به وضعیت فیلترینگ گفته بود: بررسی‌های ما از نظر فنی و تکنولوژی حاکی از این است که تعداد شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر، واتس‌اپ و تانگو به حدی زیاد است که مسدود شدن آنها راه حل نیست. وی در ادامه از دانشجویان و فارغ التحصیلان تقاضا کرده بود شبکه‌های اجتماعی داخلی برای استفاده مردم بوجود آورند تا با ایجاد شبکه های داخلی سرعت بالا رود و قطعی ها به مراتب کمتر شود.

همان روزها، سرهنگ کاکوان رئیس پلیس فتا تهران خاطر نشان کرد: استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان را تایید نمی‌کنیم و به کاربران هشدار می‌دهیم حتماً قبل از پذیرش نصب این برنامه‌ها امکانات و مجوزهایی را که به این برنامه‌ها می‌دهند‌، مطالعه کنند. وی در ادامه اما تاکید می‌کند که پلیس فتا نقشی در فیلترینگ این اپلیکیشن‌ها ندارد. حال با گذشت مهلت یک ماهه قوه قضائیه باید منتظر باشیم ببینیم با اتمکام این مهلت آیا قوه قضائیه مستقیما نسبت به فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی اقدم خواهد کرد یا خیر؟