کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آيا عادل مي‌تواند نظرسنجي90 را اينگونه طرح كند؟

حق با فدراسيون است يا سيما؟

3 آبان 1393 ساعت 8:50

گروه ورزشي: سال‌هاست برنامه90 به تهيه‌كنندگي و مجري‌گري «عادل فردوسي‌پور» به پربيننده‌ترين و در عين حال پردرآمدترين برنامه توليدي صداوسيما تبديل شده است. شايد صداقتي كه در «عادل» وجود دارد و «عدالتي» كه بعضا و در مقايسه با ديگر مجريان صداوسيما از او نزد مخاطب و بيننده نقش بسته يكي از دلايل اصلي محبوبيت برنامه90 و شخص عادل فردوسي‌پور بوده است.


يكي از آيتم‌هاي جذاب برنامه او بخش نظرسنجي است كه گرچه همواره پيرامون فوتبال است اما آمار ميليوني شركت‌كننده در آن به خوبي نشان مي‌دهد «90» با فاصله‌اي بسيار طولاني، پربيننده‌ترين برنامه سيماست. در حاليكه در برخي برنامه‌هاي سياسي و اجتماعي و حتي هنري ميزان كل پيامك‌هاي مردمي براي سئوالات نظرسنجي حتي به 100 يا 200 هزار نفر نمي‌رسد، پايين‌ترين آمار نظرسنجي‌هاي خود، بالغ بر 1/5 ميليون پيامك است.

نود درآمدسازترين برنامه توليدي صداوسيما محسوب مي‌شود كه ميزان درآمد سالانه‌اش از بابت پخش آگهي‌هاي قبل و ميان برنامه آن بالاي 370 ميليارد تومان ارزيابي شده است. طبيعي است اگر صداوسيما بخواهد در نبرد كنوني با فدراسيون فوتبال همين مسير را ادامه دهد و از امضاي قرارداد با فدراسيون سرباز بزند يقينا و به زودي برنامه 90 خود را به طور كامل از خاصيت و انتفاع خواهد انداخت و از سويي ديگر ضربه‌اي جبران‌ناپذير به آمار بينندگان خود خواهد زد كه درصد عمده‌اي از آنها را جوانان و مشتاقان مسابقات فوتبال تشكيل مي‌داده و مي‌دهند. اين امر البته تبعات اجتماعي و فرهنگي نيز خواهد داشت و روز به روز آمار مراجعه به شبكه‌هاي ماهواره‌اي افزايش خواهد يافت.

در چنين وضعيتي با توجه به يكي از آيتم‌هاي اصلي برنامه90 كه سئوال هفته يا نظرسنجي هفته بوده (كه در بسياري موارد به سئوالات و سوژه‌هاي نه چندان مهمي نيز اختصاص مي‌يافت) حالا اگر صداوسيما از حقانيت خود در دعوا با فدراسيون مطمئن است به عادل فردوسي‌پور اجازه بدهد سئوال اين هفته برنامه‌اش را به همين موضوع مهم (كه حتي فلسفه وجودي 90 را هم با خطر مواجه كرده) اختصاص داده و از مردم بپرسد كه در اختلاف‌نظر موجود بين فدراسيون و صداوسيما حق با كدام يك است!

اين سئوال هم اينك در پربيننده‌ترين سايت خبري- ورزشي ايران يعني ورزش3 و همچنين بهارنيوز مطرح شده است. جالب است در سايت ورزش3 و از مجموع حدودا نيم ميليون نفري كه نظر خود را ثبت كردند 63درصد حق را به فدراسيون و فقط 16درصد به صداوسيما و 20درصد هم به هيچكدام راي داده‌اند. در سايت بهارنيوز اين نسبت 77، 10 و 13درصد (به سود فدراسيون فوتبال) است. با اين وضع، آيا عادل فردوسي‌پور توانايي قبولاندن طرح اين نظرسنجي در برنامه، را به مسوولان بالادست صداوسيما دارد؟! اگر سابقه و عملكرد مديريت صداوسيما در يك دهه اخير و در اينگونه موارد چالشي را مبنايي براي پاسخ به اين احتمال قرار بدهيم، يقينا پاسخ نه خواهد بود!


کد مطلب: 58768

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/58768/حق-فدراسيون-سيما

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir