به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۵۸۸۶۶

صدور کیفرخواست سه متهم پرونده زنجانی

گروه سياسي:​ دادستان تهران گفت: کیفرخواست سه متهم در پرونده بابک زنجانی بزودی صادر خواهد شد.
صدور کیفرخواست سه متهم پرونده زنجانی
عباس جعفری دولت‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دادسرای انقلاب اعلام کرد: در پرونده بابک زنجانی از دهها نفر بازجویی شده که یکی از آنها از مسئولان بود که 50 ساعت بازجویی آن طول کشید که بر اساس آخرین تحقیقات بزودی کیفرخواست سه نفر از متهمان صادر می شود. وی افزود: همچنین پرونده سقوط هواپیمای آنتونف در دادسرای جنایی توسط بازپرس ویژه در حال تحقیقات است که تاکنون کارشناسان اعلام کردند نقص هواپیما بیشتر از نقش خلبان بوده است.

وی با انتقاد از اظهارنظرهای برخی افراد از جمله نماینده‌های مجلس درباره پرونده بابک زنجانی، گفت: ما به علت محرمانه بودن تحقیقات فعلا مجبوریم سکوت کنیم، اما با اطمینان می‌گوییم که یکی از بهترین تحقیقات در این پرونده انجام شده است. دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: به زودی کیفرخواست سه نفر از متهمان این پرونده صادر خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه تاکید کرد که دادستانی این بار ورود جدی‌تری به مساله سقوط هواپیماها داشته است. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به وظایف دادستانی در حوزه امنیت مسافرت، گفت: برخی مسائل در حوزه حمل و نقل، جاده‌ها و ... از حوزه وظایف ما خارج است، اما در رابطه با حادثه اخیری که رخ داد و یک هواپیمای آنتونوف سقوط کرد، باید گفت که ما چندین حادثه مشابه داشتیم که معمولا با فوت خلبان مختومه می‌شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: این بار دادستانی ورود جدی‌تری داشت و نه در دادسرای فرودگاه، بلکه در دادسرای جناحی و توسط یک بازپرس ویژه تحقیقات آغاز شد و طبق تحقیقات آنچه مسلم است نقش نقص هواپیما بیشتر از نقش خلبان است.وی با تاکید بر اینکه قطعا کسانی که از این هواپیماها تولید کرده‌اند باید پاسخگو باشند، گفت: پرونده بسیار خوب و محکمی در این زمینه تشکیل شده است و به مردم اطمینان می‌دهیم که با دقت به آن رسیدگی خواهد شد.

جعفری دولت‌آبادی افزود: به همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم که در این پرونده حتما کسانی که تقصیر داشته‌اند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و اجازه نخواهیم داد پرونده با فوت خلبان مختومه شود. دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: اتفاقی که در اینچئون افتاد و دل همه را به درد آورد حتما پیگیری می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وظایف دادستانی در حوزه ورزشی، گفت: اتفاقاتی که در حوزه ورزشی رخ داده است حکایت از نابسامانی در این حوزه دارد. دیدار یکی از مسئولان ورزشی با ضدانقلاب‌ها در خارج از کشور، جعل کارت‌های پایان خدمت، فساد در فوتبال و اقدامات مجلات متخلف ورزشی مسائلی از این دست هستند.

وی ادامه داد: از جناب وزیر و همه دست‌اندرکاران این حوزه می‌خواهیم و تاکید ما این است که باید روح پهلوانی، برادری و اخوت در ورزش را رواج دهیم. لابی‌گری و مسائل پولی حتما مورد رضایت مسئولین کشور نخواهد بود، اما این به این معنا نیست که ورزش کشور تحت‌الشعاع است. دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه دادستانی تهران با تشکیل شعبه‌ ویژه ورزش با مسائلی از این دست برخورد خواهد کرد، گفت: در رابطه با کارت‌های جعلی پایان خدمت، جعل کارت‌ها توسط 38 نفر تایید شد و در مورد 80 نفر هم بررسی‌ها ادامه دارد ولی حتما کسانی که مرتکب جعل شده‌اند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

جعفری دولت‌آبادی با طرح این سوال که مگر می‌شود کسی که مرتکب جرم شده در تیم ملی بازی کند؟ افزود: هیچ کجای دنیا اینطور نیست که کسی خدمت نکند، کارت جعل کند و برود افتخار بیافریند. حتما اتفاقی که در اینچئون افتاد و دل همه را به درد آورد پیگیری می‌شود. چگونه می‌شود فردی در آنجا این کثافت‌بازی را انجام بدهد و با او برخورد نشود؟ درست است که فردی کوچک این کار را انجام داده، اما ضرباتی که او به وجهه کشور زده نابخشودنی است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: ما از مسئولان کشور می‌خواهیم اولا خودشان ورود کنند زیرا ما مایل نیستیم به جای مسئولان ورزشی، فرهنگی و بهداشتی و ... ورود کنیم اما اگر کوتاهی ببینیم حتما ورود می‌کنیم. جعفری دولت‌آبادی در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی از اعمال و تشدید نظارت‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های قوه قضاییه در دوره دوم ریاست آملی لاریجانی یاد کرد و گفت: نظارت دستگاه قضایی با نظارت دستگاه‌های اجرایی متفاوت است و به لحاظ گستردگی و تعداد مراجع چاره‌ای نیست که ما بر مجموعه بزرگ قوه قضاییه هم نظارت داشته باشیم.

وی افزود: در تهران در این زمینه چندین کار انجام شده، به طوری که بازدیدهای سرزده دادستان از مراجع قضایی زیاد شده است. در یک ماه گذشته من از نیمی از دادسراهای تهران بدون اطلاع قبلی بازدید کردم.دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: با تصویب رییس قوه قضاییه، معاونت جدیدی به عنوان معاونت نظارت در دادستانی ایجاد شده که معاونت اول دادستان وظایف آن را عهده‌دار است و امیدواریم که این نظارت‌ها به بهبود روش‌ها و رضایت‌مندی مردم بینجامد.

وی با بیان اینکه جابجایی‌ها با هدف خدمت بیشتر انجام می‌شود، گفت: تهران یک شهر کلان است و دادستانی نمی‌تواند یک ناظر صرف در تهران باشد، بلکه ما با فعال کردن سرپرستی‌ها باید اشراف بیشتری داشته باشیم. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به مسائل مطرح در حوزه سلامت، گفت: اخباری که امروز در رسانه‌ها منتشر می‌شود بیشتر از بیان واقعیت، بیان ناامیدی است و این اخبار موجی از بی‌اعتمادی را در میان مردم رقم می‌زند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه گفتن واقعیت‌ها با ناامیدی تفاوت دارد، گفت: دادستانی حتما بر سلامت مردم تاکید دارد و ورودی که در موضوع روغن پالم داشت نیز به همین دلیل بود ولی به دلایلی که ذکر شد اخباری راجع به آن منتشر نشد زیرا ممکن بود انتشار خبر ورود دادستانی با مسائلی از جمله کاهش مصرف لبنیات توسط مردم مواجه شود؛ لذا باید توجه داشت که انتشار اخبار نباید به گونه‌ای باشد که تصور شود همه دچار بیماری هستند.

وی گفت: سیاست اصلی ما در حوزه سلامت، ورود و اقدام در جایی است که دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با اقدامات‌شان به سلامت مردم آسیب برسانند.دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به پرونده بابک زنجانی و با انتقاد از برخی اظهارنظرها در این زمینه‌، گفت: وقتی ما از زبان برخی نماینده‌ها می‌شنویم که در رابطه با در بازداشت بودن بابک زنجانی تردید می‌کنند باید بگوییم دیدن اینکه بابک زنجانی در زندان است کار سختی نیست و اینکه فکر مردم را مغشوش کنیم کار درستی نیست.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به گستردگی حجم مسائل در پرونده بابک زنجانی، گفت: کشف سرنخ‌ها در این پرونده کار سنگینی است و کسانی که مرتب مصاحبه می‌کنند اگر صادق هستند و گزارش‌های مستندی دارند آن را در اختیار دستگاه قضایی قرار دهند.وی با بیان اینکه نقش ضابطین قضایی در پرونده بابک زنجانی کم بوده و بازپرس شخصا هزاران صفحه تحقیق از مسئولان سابق و فعلی داشته است، گفت که تمام کسانی که در پرونده بابک زنجانی نقش داشتند از ریز و درشت احضار می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: این پرونده حواشی زیادی دارد مثلا گفته می‌شود داماد فلانی یا منشی فلانی پول گرفته یا فلان نامه را داده است. برخی دوست دارند ما وارد حاشیه‌ها شویم اما سیاست دادستانی تهران وصول پول‌ها است و این هدف اولیه ماست و خوشبختانه قانون جدید مجازات اسلامی در بحث مبارزه با فساد ماده بسیار روشنی در باب افساد فی‌الارض دارد.جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه پرونده بابک زنجانی پرونده ساده‌ای نبوده و ده‌ها نفر در آن نقش داشتند، گفت: از یکی از مسئولان در هفته گذشته بیش از 50 صفحه تحقیق شده است و این تحقیقات اطلاعات خوبی به ما داده است.دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: تحقیقات در این پرونده در حال انجام است البته در نقل و انتقال اموال مشکلاتی ایجاد شده که به زودی برطرف خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در کنترل موسسات مالی باید نظارت کند، گفت: برخی از موسسات مالی مانند قارچ ایجاد می‌شوند. اخیرا دیدید که در سعادت‌آباد یک شرکت لیزینگ سه هزار نفر را بدبخت کرده است. اینها چگونه سر در آورده‌اند؟دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر اینکه دستگاه‌های پولی کشور و بانک مرکزی باید عزم خود را در کنترل صدور مجوز و نظارت بر این نهادها جذب کند، گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری دادسرای پولی و بانکی ایجاد شود؛ زیرا امروزه داریم در حوزه اقتصاد، موسسات مالی و لیزینگ ضربه می‌بینیم، به طوری که پول مردم را می‌برند و مردم و دستگاه قضایی را با دردسر مواجه می‌کنند.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه قوه قضاییه سیاست مبارزه با فساد را ادامه خواهد داد، گفت: دستگاه قضایی با تمام توان در این زمینه وارد شده است و ما اکنون پرونده‌های بسیاری در تهران داریم و با کسانی که اموال عمومی را می‌برند حتما برخورد خواهیم کرد.دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر اینکه مسئولان باید در حوزه فرهنگی نیز به وظایف خود عمل کنند تا ما کمتر ورود داشته باشیم، گفت: برخورد با جرایمی مثل اسیدپاشی، قتل، سرقت، کلاهبرداری‌های کلان و شرارت‌ها حتما در دستور کار دادستانی است زیرا یک جرم از این جرایم مانند چاقوکشی یا اسیدپاشی کافی است تا به ذهن مردم یک شهر آسیب بزند.

وی با بیان اینکه امروزه مواد مخدر به یک آسیب جدی تبدیل شده است، گفت: قاچاق مواد مخدر، توزیع و ترانزیت آن باعث شده هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل شود. پلیس باید از جمع‌آوری معتادین و اعزام آنها به دادسرا خودداری کند؛ زیرا این کار مشکلی را حل نمی‌کند بلکه کار را بدتر می‌کند. معتادین باید به کمپ‌ها بروند و دادسرای انقلاب تهران باید عهده‌دار مبارزه با قاچاقچیان اصلی و عمده مواد مخدر شود.جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: ما در چند سال اخیر برخوردهادی زیادی در زمینه مواد مخدر داشته‌ایم، اما تا زمانی که دستگیری قاچاقچیان عمده، سیاست اصلی نباشد وقت و انرژی قضات ما تلف می‌شود.دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: قضات ما در زمینه رسیدگی به مواد مخدر تجربه‌های گران‌سنگی دارند و ما نباید آنها را با پرونده‌های کوچک مشغول کنیم بلکه باید سرپنجه‌های قاچاق موادمخدر در تهران زده شود.
مرجع : ايسنا