به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۵۹۱۹۸

خاصیت نور خورشید در پیشگیری از چاقی

گروه سلامت: پزشکان تاکید کردند قرار گرفتن در معرض آفتاب به اندازه متعادل، روند ابتلا به چاقی و دیابت را کندتر می‌کند.
خاصیت نور خورشید در پیشگیری از چاقی
در مطالعه‌ای که از سوی متخصصان دانشگاه «ادینبرو» روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت، مشخص شد نور خورشید بر کند شدن روند ابتلا به چاقی و دیابت مؤثر است. متخصصان احتمال می‌دهند این مسئله در انسان نیز نتایج مشابهی به‌ همراه داشته باشد. در این مطالعه، متخصصان دریافتند تابش اشعه ماوراء بنفش روی موش‌هایی که غذای زیادی به آن‌ها داده شده بود، روند افزایش وزن آن‌ها را کند می‌کند. همچنین در این موش‌ها کمتر علائم ابتلا به دیابت نظیر تغییر غیرطبیعی قندخون و مقاومت در برابر انسولین مشاهده شد.

متخصصان می‌گویند: شاید تصور کنید این مسئله از فواید ویتامین D ناشی می‌شود چرا که از این ویتامین همچنین با عنوان ویتامین نور خورشید یاد می‌شود. اما در واقع این مسئله به ترکیبی با نام «اکسید نیتریک» ارتباط دارد. این ماده پس از قرارگیری در معرض نور خورشید، توسط پوست منتشر می‌شود.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، متخصصان با مالیدن کرمی محتوی اکسید نیتریک روی پوست موش‌هایی که به آن‌ها غذای فراوانی داده شده بود مشاهده کردند این کرم اثر مشابهی با اشعه ماوراء‌بنفش در جلوگیری از افزایش وزن موش‌ها دارد. در مطالعات پیشین مشخص شده بود پس از قرارگیری در معرض تابش لامپ ماوراء بنفش، اکسید نیتریک آزاد شده در بدن می‌تواند منجر به کاهش فشارخون شود.

«مارتین فیلیش»، سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: این مشاهدات بیش از پیش نشان می‌دهد حجم اکسید نیتریک آزاد شده از پوست نه تنها برای قلب و رگ‌های خونی مفید است بلکه راهی است که بدن با کمک آن متابولیسم خود را تنظیم می‌کند. با این حال متخصصان می‌گویند روش جذب نور خورشید در موش‌ها و انسان کاملاً متفاوت است. زیرا بدن موش‌ها پوشیده از مو است بنابراین پوست آن‌ها اغلب به میزان زیادی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرد و بنابراین حدی که انسان مجاز است در برابر آفتاب قرار گیرد تا از این مزیت نور خورشید بهره‌مند شود بدون اینکه سلامت پوست به خطر بیافتد باید در مطالعات بعدی مشخص شود. جزئیات بیشتر درباره این مطالعه در مجله‌ پزشکی دیابت منتشر شده است.
مرجع : ایسنا