به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۶۰۱۶۶
برای پیروزی در جنگ سرد؛

چرچیل خواهان حمله اتمي به شوروی بود

گروه بین الملل: جدیدترین اسناد اف بی آی فاش کرد، وینستون چرچیل، رهبر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم تاکید داشته است که آمریکا باید برای پیروزی در جنگ سرد حمله هسته‌ای به شوروی انجام دهد.
چرچیل خواهان حمله اتمي به شوروی بود
وینستون چرجیل، سیاستمدار و نویسنده انگلیسی بود که بین سال‌های 1940 تا 1945 یعنی در طول جنگ جهانی دوم و بار دیگر بین سال‌های 1951 تا 1955 نخست وزیر انگلیس بود. اسناد اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) نشان می‌دهد که چطور رهبر انگلیس عقایدش را برای یک سیاستمدار آمریکایی در سال 1947 بازگو می‌کند. چرچیل بر این باور بود که یک حمله پیشگیرانه به روسیه تحت رهبری ژوزف استالین می‌تواند تهدید کمونیسم را برای غرب پایان دهد. استالین رهبر و سیاستمدار کمونیست شوروی بود که از اواسط دهه 20 تا زمان مرگش در 1953 رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی و در نتیجه رهبر دوفاکتوی کل این کشور بود.

در این اسناد که یکی از عوامل اف بی آی ثبت کرده است، گزارش شده است که چرچیل خطاب به استایلز بریجز، سناتور جمهوری خواه راست گرا تاکید کرد که وی باید هری ترومن، رئیس جمهوری دموکرات وقت آمریکا را متقاعد کند که حمله اتمی انجام دهد چرا که در آن صورت کرملین تضعیف می‌شود و شوروی به یک مشکل کوچک و قابل حل تبدیل می‌شود. کشور شوروی در آن دوران در مقابل حملات اتمی آسیب پذیر بود چرا که تا سال 1949 آن‌ها نتوانستند که آزمایش هسته‌ای موفقیت آمیز داشته باشند. بریتانیا و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم تا سال 1945 متحد بودند؛ این درست همان سالی بود که چرچیل خدمتش در پست نخست وزیری به پایان رسید. اسناد اف بی آی نشان می‌دهد که خصومت چرچیل با متحد سابق کشورش تا حدی عمیق بود که حتی حاضر بود مرگ صدها هزار شهروند روسی را در جریان حمله هسته‌ای بپذیرد.
مرجع : ایسنا