به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۶۰۲۰۵

در «مرتبه زبانی» و «اقدام عملی»؛ مجلس مجوز امر به معروف را برای بسیج صادر کرد

گروه جامعه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز یکشنبه ۱۸ آبان، سازمان بسیج مستضعفین را موظف به امر به معروف در «مرتبه زبانی» و «اقدام عملی»کرد.
در «مرتبه زبانی» و «اقدام عملی»؛ مجلس مجوز امر به معروف را برای بسیج صادر کرد
مجلس در ادامه بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مواد ۱۹ و ۲۰ این طرح را تصویب کرد. به موجب ماده ۱۹ این طرح سازمان بسیج مستضعفین موظف است با به‌کارگیری آحاد بسیجیان در چارچوب قوانینی نسبت به فرهنگ‌سازی و اجرای امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در «مرتبه زبانی» اقدام کند.

در عین حال به موجب تبصره این ماده، ذکر «مرتبه زبانی» در مفاد ماده ۱۹، مسئولیت ضابطین قضایی بسیج در مرحله «اقدام عملی» را نفی نمی‌کند. به موجب تبصره ماده 19 «مفاد این ماده نافی مسئولیت ضابطین قضایی بسیج در مرحله اقدام عملی نیست.»

نمایندگان مجلس با ۱۶۰ رأی موافق، از ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه، این ماده را تصویب کردند. نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۲۰ طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، تمامی دستگاه‌های اجرایی، موسسات، شرکت‌های خصوصی، مراکز خدمات عمومی، اماکن عمومی و واحدهای صنفی را موظف به رعایت این قانون کردند.

نمایندگان با ۱۵۲ رأی موافق، از ۲۳۴ نماینده حاضر در مجلس، ماده ۲۰ را نیز به تصویب رساندند. مواد ۱۷ و ۱۸ این طرح نیز با اکثریت آرای نمایندگان برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. ماده ۱۷ به مسئولیت ستاد امر به معروف برای صدور مجوز تأسیس سازمان‌های مردم نهاد و نظارت بر فعالیت‌ آنان اشاره دارد. ماده ۱۸ نیز به تشریح وظایف ستادهای استانی و شهرستانی امر به معروف می‌پردازد.

طرح ۲۴ ماده ای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ۲۴ تیرماه امسال در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی و حقوقی مجلس تصویب شد و کلیات آن نیز در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه با ۱۵۶ رأی موافق و ۲۳ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید.