به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۶۰۳۱۱

سنگ قبر صفوی داخل چاه فاضلاب نجف‌آباد!

گروه فرهنگ وهنر: حفر چاه فاضلاب در نجف‌آباد اصفهان، منجر به کشف سنگ قبری 300 ساله شد.
سنگ قبر صفوی داخل چاه فاضلاب نجف‌آباد!
مدیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد گفت:‌ شرکت آب و فاضلاب این شهرستان در حال حفر چاه در عمق چهار متری بود که به یک دیواره‌ ساروجی برخورد می‌کند، این دیواره یک سنگ‌قبر با قدمت تخمینی صفوی است. حسین نجفی‌پور با اشاره به کشف این سنگ قبر در چهارراه امیرالمومنین(ع) در جنوب نجف‌آباد در 18 آبان ماه ‌اظهار کرد: مسیر فاضلاب شهری از آسیابی قدیمی که در گذشته به آن آسیاب شیرخانه گفته می‌شد، عبور می‌کرد. این آسیاب تا دوره‌ پهلوی فعال بوده است، اما با بازگشایی خیابان شیخ‌بهایی و تعریض آن این آسیاب زیر خاک پنهان می‌شود و دو روز گذشته با رسیدن به این آسیاب، در کنار آن این سنگ‌قبر به دست می‌آید.

او همچنین با اشاره به این‌که شیخ بهایی در دوره صفویه با مدیریت تقسیم آب برای زمین‌های کشاورزی شهر نجف آباد، هفت لت که از 17 جوی قنات نجف‌آباد آب می‌گرفته‌اند را ایجاد می‌کند، افزود:‌ مسیر یکی از لت‌ها به نام جوی خارون نیز از زیر این آسیاب عبور می‌کرده است که باعث چرخش سنگ آسیاب در این محوطه می‌شد. به گفته نجفی‌پور پنگ‌خانه‌ای نیز که سال گذشته در این منطقه تخریب شد، حدود 200 متر با این سنگ قبر فاصله داشته است.

او تاکید کرد: اطراف این سنگ قبر با ساروج گرفته شده است و با وجود پیگیری‌های دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد، هنوز هیچ نهادی مسئولیت جابجایی این سنگ قبر را برای بررسی بیشتر بر عهده نگرفته است و متاسفانه در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت، چاه فاضلاب از روی این اثر تاریخی عبور می‌کند.



مرجع : ایسنا