به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۶۰۴۳۰

«دی‌کاپریو» به چهل‌سالگی رسید

گروه فرهنگ و هنر: «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگر سرشناس و محبوب هالیوود به جمع چهل‌ساله‌های هالیوود پیوست.
«دی‌کاپریو» به چهل‌سالگی رسید
«لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو» روز 11 نوامبر 1974 در شهر هالیوود در ایالت کالیفرنیا متولد شد. پدرش «جورج دی‌کاپریو»، نویسنده کتاب‌های طنز بود و نام او توسط مادرش و به‌خاطر نام «لئوناردو داوینچی» بر او گذاشته شد. مادر و پدر «دی کاپریو» هنگامی که وی تنها یک سال داشت از یکدیگر جدا شدند و او همراه مادرش در محله فقیرنشینی که به زاغه‌های هالیوود معروف بود، زندگی کرد و بزرگ شد. «دی‌کاپریو» بازیگری را در پنج سالگی با بازی در مجموعه تلویزیونی «رامپر روم» آغاز کرد، اما به‌ علت رفتارش از پروژه اخراج شد و پس از آن تصمیم گرفت تا تحصیلات‌اش را به‌طور جدی آغاز کند. در ابتدای دوران بازیگری مدیر برنامه‌هایش به او توصیه کرد که نام «لئوناردو» غیرانگلیسی و خارجی است و بهتر است نامش را به «لنی ویلیامز» تغییر دهد، اما دی‌کاپریو نپذیرفت و با بازی در فیلم «زندگی بچه» در سال 1993 وارد دنیای سینما شد و در نقش «توبی» در این فیلم خوش درخشید.

وی در همان سال با بازی درخشان در نقش یک معلول ذهنی در فیلم «گیلبرت گرپ چه می‌خورد؟» در کنار «جانی دپ» قرار گرفت که نامزدی جایزه اسکار را در سن 19 سالگی برای وی به‌همراه آورد. «دی کاپریو» در سال 1996 در نقش «رومئو» در نسخه جدید فیلم «رومئو و ژولیت» بازی کرد که خرس نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره برلین را برای او به‌همراه آورد، اما اوج موفقیت و نقطه درخشان کارنامه سینمایی‌ او بازی در فیلم «تایتانیک» (1997) بود که او را تبدیل به فوق ‌ستاره‌ هالیوود کرد. «تایتانیک» به کارگردانی «جیمز کامرون» نامزد 11 جایزه اسکار بود که رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را تا سا‌ل‌ها در اختیار داشت. پس از موفقیت چشمگیر فیلم «تایتانیک»، او در فیلم «شهرت» وودی آلن بازی کرد و در ادامه نقش‌آفرینی ضعیفی در فیلم «ساحل» داشت که نه از نگاه منتقدان و نه از نظر تماشگران راضی کننده بود و با شکست تجاری شدیدی نیز مواجه شد.

در سال 2002 «دی‌کاپریو» خود را از دنیای پر زرق و برق هالیوود و عکس‌های کلیشه‌ای مجلات دور کرد و تمرکزش را بر دو فیلم موفق «اگر می‌تونی منو بگیر» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» و «دار و دسته نیویورکی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» قرار داد که هر دو فیلم مورد توجه منتقدین قرار گرفتند. این بازیگر 39 ساله پس از آن در فیلم موفق «هوانورد» مارتین اسکورسیزی که بر اساس زندگی واقعی «هاوارد هیوز»، تاجر معروف آمریکایی ساخته شده بود بازی کرد و برای دومین‌بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. «دی‌کاپرو» در سال 2005 در سومین همکاری خود با اسکورسیزی در فیلم برنده اسکار «مُردگان» در کنار بازیگران نام‌داری چون «جک نیکلسون»، «آلک بالدوین» و «مت دمون» تجربه کرد.

وی خارج از دنیای هالیوود، فعالیت‌های زیادی را برای حفظ منابع طبیعی انجام می‌دهد و هزینه بخشی از کمک‌های بیمارستان لس‌آنجلس که ویژه کودکان سرطانی است را برعهده دارد. از دیگر نقش‌آفرینی‌های او می‌توان به فیلم‌های «جزیره شاتر» مارتین اسکورسیزی، «آغاز» کریستوفر نولان، «یک مشت دروغ» ریدلی اسکات، «الماس خونین» (سومین نامزدی جایزه اسکار) و «جاده انقلابی» سام مندز، «جانوگوی آزاد شده» تارانتینو و «گتسبی بزرگ» باز لورمن اشاره کرد.

«دی کاپریو» در جدیدترین فیلم خود «گرگ وال استریت» در مقابل دوربین «مارتین اسکورسیزی» رفت که علاقه خاصی به استفاده از «دی‌کاپریو» در فیلمهایش دارد. دی کاپریو در این فیلم در نقش «جردن بلفورت» کارگزار بورس در وال استریت در کنار بازیگران سرشناسی چون «میتو مک‌کافی»، «جونا هیل»، «ژان دوژاردین»، «راب رینر» و «کایل شندلر» ایفای نقش می‌کند و سال گذشته برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار شد اما باز هم دستش از اسکار بازیگری کوتاه ماند. این بازیگر که اخیرا پیشنهاد بازی در نقش «استیو جابز» مالک فقید کمپانی اپل را در فیلمی به کارگردانی «دنی بویل» را رد کرد خود را برای بازی در فیلم ««بازگشت: داستان انتقام» جدیدترین ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» در کنار «تام هاردی» آماده می‌کند.
مرجع : ايسنا