به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۶
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۶۰۶۲۸

ماجرای پیام شبانه مجلس به دولت

گروه سیاسی_ رسانه‌‌ها: «گفته می‌شود در تماس تلفنی از بهارستان با معاون اول رئیس‌جمهور، به دولت پیشنهاد می‌شود که دانش آشتیانی کنار گذاشته شود.»
ماجرای پیام شبانه مجلس به دولت
روزنامه اعتماد نوشت:‌ «پیغام» آن هم به صورت «تلفنی». تماس گیرنده «نمایندگان مجلس» و گیرنده پیام «دولت». مضمون «عدم معرفی وزیر پیشنهادی برای یک وزارتخانه» همه‌چیز در این مجلس تغییر کرده است. اگر تا پیش از این گزینه پیشنهادی یک وزارتخانه تا زمان گشوده شدن نامه معرفی‌اش در هیأت رئیسه مجلس نامشخص بود حالا درست از شب قبل از معرفی‌اش نه تنها نمایندگان از آن باخبر هستند بلکه برای دولت پیغام می‌دهند که این گزینه معرفی نشود.

مناسبات مجلس با دولت یازدهم آنقدر تغییر یافته که کمی سردرگم‌کننده شده است. تغییرات صدای بسیاری از نمایندگان مجلس را هم درآورده است اما این بار شرایط کمی متفاوت‌تر است. چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم آنقدر به مذاق مجلسی‌ها خوش نیامده است که با جدیدترین روش‌ها به مخالفت با او برخاسته‌اند. اگر تا دیروز خبر می‌آمد که نمایندگان با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم موافق نیستند و بیش از 60 رأی به او نمی‌دهند این بار خبر آمد که یک شب پیش از معرفی رسمی وزیر پیشنهادی علوم نمایندگان نه تنها از گزینه پیشنهادی با خبر بوده‌اند که با یک تماس با معاون اول دولت از آنها خواسته‌اند که دانش آشتیانی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی نکنند؛ پیغامی که دولت آن را نادیده گرفت و ترجیح داد با وجود پیش‌بینی که از آینده وزیر مورد نظرش داشت، وزیرش را با محوریت نظر نمایندگان مجلس تغییر ندهد.

دولت ترجیح داد راه خودش را برود تا در آینده هم همین راه را برود. با این همه مجلس از نادیده گرفتن پیغامش دل خوشی ندارد. پیغامی که این بار شکل رسمی‌تری داشته و با یک تماس تلفنی از سوی هیأت رئیسه مجلس به معاون اول دولت منتقل شده است و نشان می‌دهد که رأس مجلس هم از مخابره آن بی‌خبر نبوده است. پیغام نمایندگان به دولت را هم روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس افشا کرده است و در مورد آن به تسنیم گفته است که «یکی از اعضای هیأت رئیسه به نمایندگی از مجلس، با معاون اول رئیس‌جمهور به صورت تلفنی صحبت و به وی اعلام کرد که دولت دانش آشتیانی را برای رأی اعتماد به مجلس معرفی نکند چون نظر نمایندگان درباره وی منفی است».

علی کاییدی در بیان جزئیات بیشتری از این پیغام تاکید کرده است که «شب قبل از اینکه دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود، جمعی از نمایندگان مجلس در نشستی با هیأت رئیسه مجلس مقرر شد یکی از اعضای هیأت رئیسه در زمینه وزیر پیشنهادی علوم صحبتی با معاون اول رئیس‌جمهور داشته باشد. پس از این جلسه یکی از اعضای هیأت رئیسه به نمایندگی از مجلس، با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به صورت تلفنی صحبت و به وی اعلام کرد که دولت دانش آشتیانی را برای رأی اعتماد به مجلس معرفی نکند چون نظر نمایندگان درباره وی منفی است. معاون اول رئیس‌جمهور به صحبت‌های عضو هیأت رئیسه مجلس گوش کرد اما با این وجود، ما شاهد بودیم که دولت دانش آشتیانی را برای تصدی سمت وزارت علوم به مجلس معرفی کرد.»

پیغام مجلس نادیده گرفته شد و حالا این مجلس است که سه‌شنبه باید نشان بدهد چقدر از نادیده گرفتن پیغامش گله‌مند است. تغییرات در مناسبات مجلس و دولت در این دولت بسیار متفاوت‌تر از دولت گذشته است. اگر در دولت گذشته این مجلس بود که با وجود 290 نماینده در موضع ضعف قرار گرفته بود و هر روز با رفتارهای شخص رئیس دولت گله‌مند می‌شد، در این دولت شرایط برعکس شده است. وزیری را در کمتر از یک سال پس از روی کار آمدنش استیضاح می‌کنند و سختگیری‌ها در مورد وزیر بعدی پیشنهادی شروع می‌شود. سختگیری‌هایی که بسیاری از نمایندگان در مورد آن تحلیل می‌کنند که نشان می‌دهد مجلس به دنبال انتخاب گزینه وزارت علوم از میان نمایندگان مجلس است. این را هم یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفته و اعلام کرده است که «گروهی از نمایندگان پیش از قرائت نامه با هم هماهنگ کرده بودند که در زمان اعلام نام آشتیانی با «دو - دو» گفتن مخالفت خود را اعلام کنند و فضای مجلس را نسبت به گزینه دولت منفی کنند».

حجت‌الله درویش‌پور در توضیح بیشتر در این مورد به ایسکانیوز گفته است که «به نظر می‌رسد برخی از درون مجلس انتظار دارند که رئیس‌جمهور نگاهی هم به برخی نمایندگان برای پست وزارت علوم داشته باشد. این در حالی است که دولت امکان انتخاب گزینه خود را از درون یا بیرون مجلس به صورت مستقل دارد و نمی‌توان اجبار یا تحمیلی به دولت داشت. تنها توصیه ما به دولت این است که با شرایط به وجود آمده گزینه‌ای که حاشیه کمتری دارد انتخاب و معرفی کند.» با این همه باید دید که نادیده گرفتن پیغام مجلس از سوی دولت چه پیامدهایی برای وزیر پیشنهادی علوم خواهد داشت؟