کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تزریق آب به دریاچه ارومیه اشتباه است

ایسنا , 3 آذر 1393 ساعت 10:41

گروه جامعه: پدر کویرشناسی ایران و چهره ماندگار جغرافیای کشور گفت: هر چه آب به دریاچه ارومیه تزریق شود چاه‌های خشک کنار دریاچه را تغذیه خواهد کرد و تاثیری در خشکی دریاچه ارومیه نخواهد داشت.


دکتر پرویز کردوانی با اشاره به اینکه مساله غذا مهم‌تر از خشکی دریاچه ارومیه است، تاکید کرد: با تعطیل کردن کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه خود را از محصول کشاورزی و غذا محروم کرده‌ایم. وی با بیان اینکه تزریق آب از مناطق هم‌جوار به دریاچه ارومیه کاری اشتباه است و این دریاچه نباید آبگیری شود، اظهار کرد: عده‌ای از صاحب‌نظران عقیده داشتند که باید کشاورزی اطراف این دریاچه تعطیل شود و منابع آبی که پیش از این صرف کشاورزی می‌شد به دریاچه ریخته شود، اما این نظر با مخالفت کشاورزان به جایی نرسید.

پدر کویرشناسی ایران و چهره ماندگار جغرافیای کشور ادامه داد: در حال حاضر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی که پیش از این دریاچه را تغذیه می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک شده است. کردوانی هم‌چنین به زیبایی‌های کویر مرنجاب آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: این کویر هم‌چون تابلوی نقاشی زیبا به صورت هم‌زمان در بر دارنده کویر و عوارض بیابانی است. وی افزود: چاه دستکن، ریگ بلند، دریاچه نمک، چهارتاغی، کاروانسرای مرنجاب، جزیره سرگردان و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد این منطقه بر زیبایی‌های مرنجاب افزوده است.


کد مطلب: 61419

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/61419/تزریق-آب-دریاچه-ارومیه-اشتباه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir