به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۶۱۸۱۶

يك ميانه‌رو فرمانده ارتش اسرائیل می‌شود

گروه بين‌الملل: دولت اسرائیل اعلام کرد که ژنرال گادی ایزنکوت رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل می‌شود.
يك ميانه‌رو فرمانده ارتش اسرائیل می‌شود
به گزارش بي بي سي، سرلشگر ایزنکوت ۵۴ ساله که در حال حاضر معاون ستاد کل ارتش اسرائیل است، از ماه فوریه آینده (کمتر از سه ماه دیگر) و با پایان دوره چهارساله ژنرال بنی گانس، جانشین او خواهد شد. موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، ایزنکوت را بهترین گزینه برای مقابله با "چالش‌های امنیتی پیچیده" اسرائیل معرفی کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر هم گفته است که او "از بین گروهی از بهترین ژنرال‌ها" برگزیده شده است.

هرچند روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که نتانیاهو با وجود پافشاری وزیر دفاع، معرفی ژنرال ایزنکوت را با هدف یافتن گزینه‌ای دیگر، چند هفته به تعویق انداخته است. هاآرتص در گزارش خود یادآور شده است که ۴ سال پیش و زمانی که بحث حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در اسرائیل بالا گرفته بود، ایزنکوت که آن زمان فرماندهی شمال را بر عهده داشت، در نامه‌ای خصوصی به نتانیاهو نوشت که به شدت مخالف حمله به ایران است، چون به عقیده او چنین حمله‌ای، اسرائیل را به جنگی طولانی با ایران و حزب‌الله می‌کشاند و رابطه اسرائیل با آمریکا را خراب می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها در آن زمان گبی اشکنازی، رئیس وقت ستاد کل ارتش اسرائیل به ایزنکوت هشدار داده بود که نوشتن چنین نامه‌ای در آینده برای او مشکل‌ساز خواهد شد. روز (جمعه، ۲۸ نوامبر) هم در گزارشی تلویزیونی در اسرائیل، موضوع مخالفت ژنرال ایزنکوت با اقدام نظامی علیه ایران دوباره مطرح شد. در این گزارش به نقل از ایزنکوت گفته شد که او مخالف چنین حمله‌ای است مگر آن که "تیغ روی گلوی اسرائیل باشد."

گادی ایزنکوت فرمانده ارشد نیروهای اسرائیل در مرز شمالی با لبنان و سوریه، خدمت نظامی خود را به عنوان پیاده‌نظام در "تیپ جولانی" آغاز کرد و در سال ۱۹۹۷ به فرماندهی آن رسید. او در دوران انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ فرماندهی نیروهای نظامی اسرائیل در کرانه باختری را به عهده داشت و در جنگ ۳۳روزه با حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ هم به عنوان فرمانده عملیات حاضر بود. ژنرال ایزنکوت بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ مشاور ارشد نظامی نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل بود و به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در مذاکرات با سوریه در آن زمان نقش مهمی ایفا کرد.