به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۶۱۸۷۴
وزیر ارتباطات در در صبحانه کاری اتاق بازرگانی:

بخشی از پارازیت‌ها تحت کنترل دولت نیست!

گروه فناوري: وزیر ارتباطات گفت: اگر منظور از پارازیت آن بخشی است که به موبایل و تجهیزات مخابراتی مربوط می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت کنترل داریم.
بخشی از پارازیت‌ها تحت کنترل دولت نیست!
وزیر ارتباطات صبح امروز در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و با پاسخگویی به سوالات حاضران درباره مواردی از جمله تامین قطعات مورد نیاز از طریق تجهیزات داخلی، کیفیت خدمات ارتباطی، بحث پارازیتها و تاثیر آنها بر روی سلامتی و دیگر سوالات مطرح شده پرداخت.

محمود واعظی پس از شنیدن نقطه نظرات و سوالات 30 نفر از فعالان صنفی و اعضای اتاق که بیش از 30 سوال مطرح کرده بودند به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: درباره بحث تاثیر پارازیت‌ها باید این را اشاره کرد که اگر منظور از پارازیت آن بخشی است که مربوط به موبایل و تجهیزات مخابراتی می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت کنترل داریم.

وی افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا فعالیت‌هایی که دراین حوزه صورت می گیرد مضر نباشد. اما اگر منظور از پارازیت به بخشهای دیگر بازمی گردد باید گفت که به نمایندگی از رییس جمهوری در کنار دوستانی از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف، مسوول رسیدگی به این موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشی در این بخش تهیه و برای ریاست جمهوری ارسال شده است که پس از این بررسی های نتایج آن اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: به هر حال پارازیت‌ها اگر از حد مشخصی بیشتر شوند می توانند مضراتی به دنبال داشته باشند که البته برخی از بخش‌های این پارازیتها تحت نظارت ما نیست و برای آن که بتوان آنها را کنترل کرد لازم است که این بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بیایند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به برخی افراد که می‌گفتند وزارت ارتباطات 90 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده، توضیح داد:‌ دولت این 90 میلیارد تومان را به ما تخصیص نداده بلکه اجازه داده است از بخش‌های مختلف تا 90 میلیارد تومان برداشت داشته باشیم اما از سوی دیگر در شش ماه اول امسال در کشور اولویت دولت آن بود که پروژه‌هایی که بیش از 70 تا 80 درصد آنها اجرایی شده تکمیل شوند.

او ادامه داد: اولویت دوم نیز به استانها اختصاص پیدا می‌کرد و به همین دلیل وجوه تازه ماه قبل به حساب ما واریز شده و این گونه نیست که اکنون 90 میلیارد تومان به حساب وزارت ارتباطات واریز شده باشد؛ در حال حاضر بخشی از بودجه ما واریز شده که لازم است بخشی از آن صرف امور اجرایی شود و مابقی آن از هفته آینده به پروژه‌های بررسی شده اختصاص یافته و این پروژه‌ها یکی پس از دیگری عملیاتی خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره ورود بخش خصوصی نیز بار دیگر خاطرنشان کرد: ما در دولت تنها نقش حاکمیتی داشته و تلاش داریم نقش تصدی‌گری نداشته باشیم، از سوی دیگر ارزیابی‌های ما به این شکل است که باید بخش خصوصی سه تا چهار برابر ما در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشد.

واعظی در بخش دیگری از صحبتهایش نیز در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر این که به نظر می‌رسد برنامه‌هایی که از سوی این وزارتخانه اعلام می‌شود کمتر جنبه اجرایی شدن دارد، تصریح کرد: برخی دوستان با بدبینی گفتند که ما حتی به یک سوم آنچه می گوییم هم نخواهیم رسید اما من می گویم قطعا امسال آنچه برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام را انجام خواهم داد.

وی درباره خرید تجهیزات خارجی و لطمه‌ای که از این بابت به بخش دولتی وارد می شود اظهار کرد: طی سالهای گذشته کالای چینی باعث شد کلیه بخشهای فعال در حوزه، یکی پس از دیگری از دور خارج شوند؛ در دوره قبلی که در مخابرات فعال بودم حمایتهای متعددی داشتیم تا تولیدات داخل شکل بگیرند، پیش از من نیز مهندس غرضی این موضوع را دنبال می کرد اما اکنون می بینیم که شرکتهایی که در آن زمان حدود هزار نفر پرسنل داشتند گاهی حتی با 30 نفر پرسنل کار می کنند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به برخی انتقادات که درباره فعالیت شرکتهای خصوصی مطرح شده بود اظهار کرد: به شخصه آدرس تمام 700 شرکت فعال در حوزه VOIP را دارم اما لازم است این را بدانید که اجازه نمی‌دهم این شرکت‌ها به جای کار مجاز به قاچاق ترافیک بپردازند. مطمئن باشید من جلوی قاچاق ترافیک را خواهم گرفت اما ترجیح فعلی آن است که این کار در درون صنف انجام شود. واعظی ادامه داد: شما می‌دانید و من هم می‌دانم که در این حوزه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و در طول 24 ساعت چند میلیون دقیقه مکالمه قاچاق می شود این وظیفه ما است که جلوی این موضوع را بگیریم.

وی در ادامه شبکه فیبر نوری، کافو نوری و سرمایه‌گذاری درباره اپراتور چهارم را نیز از بخش‌هایی دانست که می تواند با حضور بخش خصوصی رونق بیشتری بگیرد. وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در عین حال عنوان کرد: لازم است که حتما در آینده تلفن ثابت رقیب داشته باشد چرا که در شرایط انحصار اوضاع از این بهتر نخواهد شد.

واعظی همچنین عنوان کرد: ما حتی آمادگی این را داریم که برای ورود بخش خصوصی و تسریع امور ایرانیان نت (اپراتور چهارم) را باز کنیم و قسمتهای مختلف آن به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.

وی درباره توسعه پهنای باند هم متذکر شد: در حوزه پهنای باند امسال به آنچه قول داده‌ایم خواهیم رسید و سال آینده نیز این رقم افزایش خواهد یافت. در حوزه پهنای باند بین الملل نیز به اندازه 20 درصد پهنای باند داخل رشد خواهیم داشت و امیدواریم در صورتی که برنامه های ما پیش رود و مشکلی پیش نیاید تا پایان امسال بتوانیم پهنای باند داخلی را افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره مشکل آنتن دهی تلفن‌های همراه در شهرها و جاده‌ها نیز اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که مشکل آنتن‌دهی تلفن‌های همراه را برطرف کنیم البته اکنون بخشی از مشکلات به گذر از نسل دوم ارتباطی مربوط می‌شود و در هنگام ورود به نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی شرایط بهتری را دراین حوزه شاهد خواهیم بود.