به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۶۱۹۰۱

معلولان بدون امکانات عملا ناتوان مي​شوند

گروه جامعه: رئیس جامعه معلولان استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر 31 هزار معلول در همدان زندگی می‌کنند، گفت: معلولان بدون داشتن امکانات عملا ناتوان شده‌اند.
معلولان بدون امکانات عملا ناتوان مي​شوند
محمدعلی افشاری یکشنبه 9 آذر در جمع خبرنگاران، به کمبود امکانات در جامعه معلولان اشاره و اظهارکرد: مشکل اساسی معلولان استان مساله توان‌بخشی است و با توجه به تحریم‌های موجود و نامرغوب بودن کالای ایرانی عملا معلولان بدون امکانات ناتوان شده‌اند چرا که کالاهایی که داخل تولید می‌شوند به دلیل ازبین رفتن سریع و مشکل اقتصادی که معلولان دارند مشکل به وجود آورده است. وی با اشاره به اینکه 30 میلیون نفر معادل 15 درصد از جمعیت کشور معلولیت دارند، تصریح‌کرد: مشکلات اقتصادی از دیگر مشکلاتی است که معلولان با آن موجه هستند چرا که معلولیت بار روانی و مالی زیادی دارد که سایر خانواده‌ها با آن‌ درگیر نیستند و متأسفانه در کشور ما این بار روانی و مشکلات معیشتی مضاعف است.

افشاری با بیان اینکه عدم رسیدگی به حقوق معلولان از مشکلات این جامعه است، افزود: مسئولان، مدیران و مقامات کشوری خود را موظف به اجرای قوانین و حقوق معلولان نمی‌دانند و این در حالیست که معلولان خود پیگیر مشکلات و مطالبه‌گر نیستند. وی علت اجرانشدن قوانین را قدرتمند نبودن سازمان بهزیستی دانست و گفت: خدمات زیادی به این سازمان محول شده اما این سازمان با محدودیت‌هایی مواجه است که جامعه معلولان در آن نادیده گرفته می‎شود.

رئیس جامعه معلولان همدان با اشاره به افزایش مشکلات معلولان تصریح‌کرد: با وجود افزایش بودجه بهداشت و فرهنگ‌سازی در رابطه با رعایت حقوق معلولان، مشکلات معلولان روز به روز در کشور بیشتر می‌شود که این حاکی از عدم قدرت بهزیستی در حمایت از معلولان است.

آموزش و پرورش از سهم 3 درصدی استخدام معلولان صرف نظر کرد

وی با اشاره به محدودیت شغلی معلولان گفت: کم کاری در این زمینه به وضوح قابل مشاهده است به طوری که در اشتغالزایی‌ها معلولان در نظر گرفته نمی‌شوند و آموزش و پرورش که می‌توانست سهم بسزایی در این راستا داشته باشد به سادگی این موضوع را نادیده گرفت و از سهم سه درصدی استخدام معلولان صرف‌نظر کرد.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین حق معلولان استفاده از خدمات شهری و خروج از منزل بدون مشکل است، افزود: معلولان با توجه به عدم مناسب‌سازی پیاده‌روها و خیابان‌ها از این حق مسلم محروم هستند و کمیته مناسب‌سازی هم با وجود وعده‌های فراوان هنوز اقدامی نکرده است.

امکانات آموزشی استان برای معلولان نامناسب است

افشاری با اشاره به اینکه امکانات آموزشی در استان نامناسب است، اظهارکرد: معلولان استان از نظر امکانات آموزشی نیز با مشکل مواجه هستند چرا که باید طبق آمار اعلام شده 15 درصد هزینه آموزشی به معلولان اختصاص یابد که این امر محقق نشده و آموزش و پرورش مدارس استثنایی از کمبود شدید امکانات رنج می‌برد و در نهایت معلولان از تحصیل در دانشگاه‌ها بازمی‌مانند.

وی یادآور شد: جامعه معلولان در شهرستان همدان بیش از 1000 معلول جسمی حرکتی را تحت پوشش خود قرار داده است همچنین تشکل‌های دیگری هم فعال بوده و معلولان ضایعه نخاعی، معلولان بینایی و شنوایی را حمایت می‌کنند. افشاری تصریح‌کرد: معلولان تمایل دارند نماینده از این جامعه مشاور استاندار باشد چرا که رسیدگی به حقوق معلولان فقط توسط یک معلول امکان‌پذیر است. وی خاطرنشان کرد: تشکیل شورای معلولان از دیگر پیشنهادهای این جامعه است چرا که آنان نیازمند مرجع قوی هستند تا بتوانند از زیر بار حمایت بهزیستی خارج شوند و در تمام زمینه‌ها به یک ناظر قوی نیاز دارند تا مسأله حقوقی شان را پیگیری کند.
مرجع : ایسنا