به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۶۲۶۵۷
منفعل شدن دانشگاه پشتوانه نظام را از بین می​برد؛

تاجرنیا و دغدغه​های امروز جنبش‌دانشجویی

گروه سیاسی: يک فعال سیاسی اصلاح طلب پیرامون دغدغه های امروز جنبش دانشجویی گفت: دانشگاهی که فضای با نشاط سیاسی نداشته باشد در تروج علم خموده خواهد بود. امروز علی رغم شعار هایی که داده می شود با افت تحصیلی و خروج دانشجویان نخبه از کشور مواجه هستیم. موضوع آن است که فضای دانشگاهی آنان را راضی نمی کند اگرنه هیچ ایرانی نیست که فضا برای تحصیل و فعالیت در کشورش باشد اما بخواهد کشور را ترک کند.
تاجرنیا و دغدغه​های امروز جنبش‌دانشجویی
علی تاجرنیا پیرامون جنبش دانشجویی و موانع پیش روی آن، اظهار داشت: جنبش دانشجویی در ایران بدون شک سهم ویژه و بزرگی در تحولات سیاسی اجتماعی در یکصد سال گذشته داشته است. جنبش دانشجویی در شرایط پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی با یک رویکر نقادانه و رفتار معقولانه در فقدان احزاب کارآمد در کشور نقش حدفاصل را میان خواست های دولت و مردم ایفا کرده است.

او ادامه داد: در 8 سال گذشته و در اواخر دولت اصلاحات با توجه به اینکه جناح اصولگرا با کنش مجموعه جنبش دانشجویی موافق نبود و آن را در چارچوب اهداف خود نمی دانست، برخورد سختی با آن صورت گرفت و بشدت این جنبش آسیب دید. در مسیر شکاف و اختلاف در جنبش اصیل دانشجویی؛ تحکیم وحدت و همینطور ایجاد تشکل های موازی به اسم تشکل های مستقل و جایگزین کردن مجموعه هایی که به هیچ عنوان هویت دانشجویی نداشتند شرایطی ایجاد شد که فضای دانشگاه از نشاط و شادابی برای فعالیت های سیاسی اجتماعی برخوردار نباشد.

نماینده پیشین مجلس در ادامه با اشاره به وضعیت جنبش دانشجویی در دو سال اخیر عنوان داشت: در دولت تدبیر و امید فعالیت و پویایی جریان دانشجویی باید در اولویت اهداف دولت باشد. با توجه به اینکه رسانه های سنتی و مدرن در اختیار جریان خاص است، دولت باید در ارتباط با مجموعه هایی که می تواند نقش ارتباطی با بدنه جامعه را ایجاد کند، سرمایه گذاری بالایی داشته باشد. یکی از این مجموعه ها، جنبش دانشجویی است.

او ادامه داد: احساسی در دانشگاه بوجود آمده که قرار است روح تازه ای در دانشگاه ها دمیده شود. البته این موضوع نیازمند بستر سازی و اصرار دولت بر برنامه های خود است. امیدورام سخنان حجت السلام و المسلمین روحانی که در جلسه رای اعتماد وزیر علوم بیان داشتند و دلگرمی ایجاد کرد به نوعی استمرار داشته باشد و عملی شود. عضو جبهه اصلاحات در ادامه با اشاره به وضع موجود جنبش دانشجویی، بیان داشت: از وضع موجود راضی نیستم. در همین مراسم 16 آذر ماه سخنرانانی مطرح شدند که در دانشگاه ها سخن بگویند اما مجموعه شورای دانشگاه که بخشی از آنان منصوبین همین دولت هستند که البته با فشار خارجی در آن پست قرار گرفته اند، حاضر نشدند سخنرانان را بپذیرند که دلسرد کننده بود اما امیدوراریم که در آینده اوضاع مناسب تر شود.

او در ادامه با تاکید بر دانشگاه سیاسی، گفت: برخی فکر می کنند دانشگاه اگر سیاسی باشد کار درستی نیست. سعی می کنند فضای تبلیغاتی را به گونه ای پیش ببرند که دانشگاه فقط محل خواندن علوم مرسوم است اما دانشگاه فضای تحول در جامعه است خصوصا در فضای جامعه ما که کمتر خانواده ای است که یک دانشجو در آن نباشد. تاجرنیا در ادامه عنوان داشت: متاسفانه به اسم پرهیز از سیاست زدگی حداقل های لازم برای دانشگاه در حوزه سیاست، رعایت نمی شود. بسیاری از افرادی که با آنان مخالفت می شود تنها منتقد هستند و در چارچوب جمهوری اسلامی نقد خود را ابراز می کنند.

او در ادامه با اشاره به فعالیت های دولت تدبیر و امید، گفت: دولت در عرصه داخلی هنوز نتوانسته دیدگاه خود را غلبه دهد و وزارت کشور برای پیگیری و ایجاد فضای سیاسی در کشور آماده و چابک نیست. اینها همه عاملی شده برای آنکه در دانشگاه هم برای ایجاد فضای سیاسی با مشکل روبرو باشیم.

او تاکید کرد: خروجی دانشگاه در زمان اصلاحات هم محل توزیع علم و هم سیاسی بود و هیچ تعارضی با یکدیگر نداشت. تاجرنیا افزود: دانشگاهی که فضای با نشاط سیاسی نداشته باشد در تروج علم خموده خواهد بود. امروز علی رغم شعار هایی که داده می شود ما با افت تحصیلی و خروج دانشجویان نخبه از کشور مواجه هستیم. موضوع آن است که فضای دانشگاهی آنان را راضی نمی کند اگرنه هیچ ایرانی نیست که فضا برای تحصیل و فعالیت در کشورش باشد اما بخواهد کشور را ترک کند.

نماینده سابق مجلس  در پاسخ به این پرسش که آیا نگاه خاصی از سوی برخی از منتقدین به دانشگاه و انتخاب وزیر خاص برای وزارت علوم وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: اینکه بسیاری از افراد دانشگاه را غیر سیاسی می خواهند یک خطر جدی است. در گذشته در دانشگاه بخش کمی منفعل بودند و بخش بسیاری در عرصه مسائل سیاسی فعال بودند. هر چه از انقلاب به این سو می آییم با تغییر سبک زندگی و ورود افرادی که دغدغه سیاسی-اجتماعی ندارند اوضاع دانشگاه رو به خمودگی سیاسی می رود.

او ادامه داد: همین اندکی که فعالیت سیاسی-اجتماعی دارند اگر مورد توجه قرار نگیرند و فضا برایشان ایجاد نشود در دراز مدت با پر هزینه شدن فعالیت های سیاسی اجتماعی تحلیل خواهند رفت. این موضوع جدای از تحلیل ها و نگرش های سیاسی به هیچ وجه برای فضای جامعه مناسب نیست. دلیل آن این است که با چنین تغییراتی جامعه به شدت دستخوش تغییرات می شود.

تاجرنیا در ادامه گفت: ایران کشوری است که با تهدید های خارجی مواجه است و بر مبنای ایدئولوژی حکومت خود را شکل داده ایم. اگر قرار باشد این فضاها از کشور ما گرفته شود طبیعتا اگر در شرایط خاص اتفاقی در ایران بیفتد ممکن است هیچ مجموعه ای در کشور حامی نباشند. غیر سیاسی کردن دانشگاه ها فضای دانشگاه را به یک دبیرستان بزرگ تبدیل می کند.

او در انتها گفت: کسانی که امروز با سیاسی بودن دانشگاه مخالفت می کنند به صرف اینکه مجموعه ای در داخل دانشگاه با آنها موافق نباشد گروهی هستند که بر روی شاخه نشسته اند و نهایتا آنچه از غیر سیاسی و منفعل شدن دانشگاه حاصل خواهد شد از دست رفتن بخشی از پشتوانه نظام جمهوری اسلامی است.
مرجع : ایسکانیوز