به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۶۲۸۲۹
رئیس قوه قضاییه: به هر طریق سیاه‌نمایی می‌کنند

نباید تمام فسادها را گردن دولت قبل انداخت

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه گفت: بنده خودم در دولت قبل منتقدترین فرد بودم اما نباید تمام فسادها را گردن دولت قبل انداخت.
نباید تمام فسادها را گردن دولت قبل انداخت
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی صبح دوشنبه در همایش ملی «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» بعد از سخنان رئیس‌جمهور، گفت: فساد با حرف و برخورد قضایی قابل رفع نیست. دستگاه‌های اجرایی با نظارت و بازرسی‌های قوی و پیشگیری باید از بروز فساد جلوگیری کنند. این طور نباشد که سرریز مشکلات به سمت قوه قضاییه باشد و همه این قوه را نگاه کنند. البته ما با عزم جدی با متخلفان برخورد می‌کنیم اما باید منشا فساد خشک شود.

وی در ادامه به پرونده فساد 3000 میلیاردی اشاره کرد و گفت: در این پرونده خیلی صریح و روشن اقدام کرده و حکم صادر کردیم و قوه قضاییه چند سال گرفتار این پرونده بود تا اینکه 60 کیفرخواست صادر شد. البته هنوز پرونده مفتوح است و جنبه مالی مجرم اصلی حل نشده و اموال به بانک‌ها بازنگشته است. رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: این پرونده صدمات زیادی به حاکمیت وارد کرد و نباید آن را فراموش کنیم چرا که دیدیم نظارت بانک‌ها به اندازه کافی نبود.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: در این پرونده می‌گفتند قوه قضاییه توانایی برخورد ندارد و بعد که برخورد شد، موضوع حقوق بشر و اعدام فاسدان را عنوان کردند. برخی هم در داخل کشور تشکیک کردند. در این پرونده یکی از مدیران کل یکی از وزارتخانه‌ها در پارکینگ کیف پول یک میلیارد تومانی می‌گرفت و بعد افراد متدین با نیت خیر پیش من آمدند تا وساطت کنند و گفتند این فرد خوبی است و قصد کار فرهنگی داشته است. مگر می‌شود کار فرهنگی را در پارکینگ انجام داد؟

وی افزود: با این همایش‌ها جلوی فساد گرفته نمی‌شود و همه باید دست به دست هم بدهیم تا به حیثیت نظام خدشه وارد نشود. ما در دستگاه‌های اجرایی گاهی می‌بینیم به دلیل تعداد استعلامات از ادارات، فساد ایجاد می‌شود. مثلا فردی می‌خواهد کارخانه یا دامداری ایجاد کند و باید هشت استعلام بگیرد. پیشنهاد من به دولت این است که فکری برای استعلامات کرده و آن را تجمیع کند.

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به رئیس بانک مرکزی که در همایش حضور داشت، گفت: شما هم اینجا حضور دارید و می‌گویند که بانک‌ها و موسسات به نظارت بیشتری نیاز دارد، چند بار باید لطمه ببینیم، انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. برخی برای اعلام یک فساد مانند فساد 12 هزار میلیاردی سبقت گرفته‌اند که توانایی خود را نشان دهند اما نباید سیاه‌نمایی کنیم چرا که پولی خورده نشده و فساد با اختلاس فرق دارد . باید از فضاسازی نامناسب در بحث مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که این موضوع تبدیل به یک وسیله و ابزار سیاسی شود، مسئله مبارزه با فساد علامت دارد. بنده خودم در دولت قبل منتقدترین فرد بودم اما نباید تمام فسادها را گردن دولت قبل انداخت.

رئیس دستگاه قضا گفت: یک بار یک قاضی فاسد گفت که حرف سری با من دارد و می‌خواست معامله کند اما من قبول نکردم. گاهی حرف‌هایی می‌شنویم که انصاف نیست. افرادی که روزنامه دارند و به رسانه دسترسی دارند، به هر طریق سیاه‌نمایی می‌کنند. در حالی که این همه انسان وارسته در قوه قضاییه داریم.

رئیس قوه قضاییه به ادعای یک روشنفکر خارج‌نشین اشاره کرد و گفت: این آقا گفته است ما نمی‌خواهیم پرونده‌های فساد را اعلام کنیم، در حالی که این یک دروغ بزرگ است. به اعتقاد من بستر فرهنگی و استفاده از ظرفیت اخلاقی و دینی در جامعه هم می‌تواند در مبارزه با فساد تاثیرگذار باشد.