به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۶۲۹۹۷
آرمان در یک نگاه

فرصت طلبی سیاسی با نان و گوجه فرنگی

گروه سیاسی: فرصت طلبی سیاسی با نان و گوجه فرنگی و ندای جهان علیه خشونت در شمال تهران سرخط خبرهای روزنامه آرمان در شماره روز چهارشنبه است.
فرصت طلبی سیاسی با نان و گوجه فرنگی
این روزنامه تیتر یک را به عنوان فرصت طلبی سیاسی با نان و گوجه فرنگی اختصاص داد و نوشت: نان و گوجه فرنگی این روزها سوژه بسیاری از رسانه‌ها، پیامک‌ها و تبادل داده‌ها در شبکه های مجازی است. از جوک و طنز و کاریکاتور تا کنایه و مزاح و متلک این روزها پیرامون گرانی این دو کالا دست به دست شده و بخش عظیمی از محاورات روزمره در فضای حقیقی و مجازی را به خود اختصاص داده است. بخشی از این واکنش‌ها طبیعی بوده و عادتی رایج در مراودات شهروندان است اما بخش دیگری از واکنش‌ها کمی تا مقداری سوال برانگیز بوده یا بهتر بگوییم معطوف به سوءاستفاده دست‌های پیدا و پنهانی است که می‌خواهند در این بحبوحه با توجه به حساسیت عمومی نسبت به این مقولات، بهره برداری سیاسی کرده و به زعم خود نقطه ضعفی یافته‌اند تا تیرهای طعن و کنایه را روانه دولت سازند و چنین جلوه دهند که رویکردها و عملکردهای عیان و واضح دولت در مهار تورم و موج افسار گسیخته افزایش قیمت‌ها یا فاقد کارایی بوده یا تاثیر خود را از دست داده است.

روزنامه آرمان با درج عنوان ندای جهان علیه خشونت در شمال تهران نوشت: کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با سخنرانی رییس جمهور کشورمان روز گذشته برگزار شد. در مراسم افتتاحیه علاوه بر حسن روحانی، حجت الاسلام سیدعلی خمینی، آصف علی زرداری رئیس جمهور سابق پاکستان، محمد محقق، معاون رییس امور اجرایی افغانستان و دومینیک دوویلپین، نخست وزیر سابق فرانسه سخنرانی کردند. همچنین در ابتدای این مراسم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به مهمانان این کنفرانس خوشامدگویی کرد.

این روزنامه عنوان پیشنهاد دولت برای خرید سربازی را بازتاب داد و نوشت: دولت در لایحه بودجه سال 94 به مجلس پیشنهاد کرده است که فروش خدمت سربازی در قالب جدیدی احیا شود. در صورت تصویب نهایی این بند به دولت اجازه داده می‌شود تا همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 10 سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند. قرار است دولت از محل این بند، 10 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کند و این در آمد صرف تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح، مطابق موافقت نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشـور شود.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان افزایش قیمت نان اجتناب ناپذیر بود، نوشت: سرانجام رئیس جمهور به مجلس رفت و بودجه سال 94 را برای بررسی و تصویب دراختیار نمایندگان مجلس قرار داد. از الان تا پایان سال، نمایندگان مجلس فرصت دارند تا نظرات خود را روی این بودجه اعمال کنند. با این حال افکار عمومی یک سوال مهم را پیش روی خود دارد: این بودجه چه تورمی را برای سال آینده کشور به ارمغان خواهد آورد؛ آن هم در روزهایی که افزایش اقلام خوراکی همچون گوجه فرنگی و نان بهانه به دست مخالفان دولت داده تا تندتر از همیشه سیاست‌های دولت تدبیر و امید را به زیر سوال ببرند. در همین راستا اسد ا... عسگراولادی عضو حزب موتلفه که چند سال پیش و در اوج تکتازی‌های دولت قبل ، هشدار داد و پیش بینی کرد که این رفتارها به تورمی منتهی خواهد شد که کمر اقتصاد ایران را خواهد شکست با آرمان به گفت وگو پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

تصمیم دولت برای افزایش 30 درصدی قیمت نان، تصمیم درستی بود؟
من فکر می کنم این تصمیم اگر در زمان دیگری گرفته می‌شد، بهتر بود. این مساله را به وزیر بازرگانی هم انتقال دادم به خصوص اینکه در آن زمان تازه دیپلمات‌های ایران از وین بازگشته بودند و به هر حال به نتایجی که امیدوار بودند، نرسیده بودند و همین مساله وضعیت اقتصادی کشور را ملتهب ساخته بود. من معتقدم نباید در این شرایط یک شوک جدید به اقتصاد ایران وارد می‌شد البته یک اشتباه دیگر هم اتفاق افتاده بود. نوسانات چند روز بعد از مذاکرات نشان می دهد اقتصاد ایران، پیش بینی به نتیجه نرسیدن مذاکرات را نکرده بود و به همین خاطر با یک شوک بزرگ روبه رو شد. این یک ضعف برای مدیران اقتصادی است که پیش بینی یک وضعیت محتمل را نکرده باشند و برای هر حالت ممکن برنامه نداشته باشند البته به خاطر مواردی که رئیس جمهور عنوان کردند و فعالان اقتصادی به آن صحه گذاشتند افزایش قیمت نان اجتناب ناپذیر بود اما در این شرایط من فکر می کنم اگر این امر در اردیبهشت سال آینده صورت می گرفت خیلی بهتر بود. به تعویق انداختن این تصمیم تا آن زمان یک هزینه 2 تا 3 هزار میلیاردی برای دولت داشت.