به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۶۳۰۰۴

امروز خشونت موضوعی جهانی است

گروه سیاسی: رئیس اجلاس بین‌المللی جهانی علیه خشونت و افراطی گری ، خشونت را موضوعی جهانی دانست که یک دولت به تنهایی نمی‌تواند حریف آن باشد.
امروز خشونت موضوعی جهانی است
مصطفی زهرانی با بیان این که جامعه و کشور ما نخستین ملت صلح جو در دنیاست گفت: ما بزرگترین و مردمی ترین انقلاب در قرن گذشته را داشتیم و به قول حضرت امام (ره) انقلاب ما انقلاب کلام بود و فرهنگ ما نیز فرهنگ گفتمان است. وی افزود: آموزه های فرهنگی و دینی ما اساساً با خشونت مخالف است. زهرانی گسترش‌طلبی قدرت‌های بزرگ را یکی از عوامل خشونت دانست و گفت: فساد برخی از حکومت‌ها و ناتوانی نظام حکومتی در پاسخگویی به خواسته های جدید دست به دست هم داده و منجر به خشونت می شود.

وی افزود: سال گذشته رئیس جمهور این ایده را مطرح کرد و به دنبال آن قطعنامه‌ای به اجماع تصویب شد که به اجماع بودن آن نشان دهنده این است که جهان آمادگی کامل را برای مبارزه با خشونت دارد و من به عنوان مدیر کل مجموعه ای علمی در یک سال گذشته تمام تلاشم را برای فعالیت بر روی این ایده گذاشتم. زهرانی تصریح کرد: این کنفرانس نتیجه این تلاش هاست و ایده ما این است که کنفرانس به عنوان نهادی بین المللی باقی بماند. رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری افزود: اعضای این کنفرانس مقامات سیاسی هستند که نشان می دهد این کنفرانس تنها جنبه علمی ندارد بلکه آن ها از نظر سیاست گذاری خشونت را بررسی می کنند و هر چه کشورها احساس مسئولیت بیشتری کنند، کنفرانس جدی تر خواهد بود.

وی افزود: در گذشته با توجه به اقداماتی که تروریست‌ها انجام می‌دادند گفته می شد که آن ها می خواهند توجه رسانه ها را جلب کنند ولی امروز رسانه ها می خواهند به سرعت به تروریست ها برسند و دقیقاً آن چه که رخ می دهد عکس گذشته است، علاوه بر این منابع مالی تروریست ها امروز متفاوت است و آنها از چند منبع برخوردارند. رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری گفت: امروز خشونت موضوعی جهانی است و یک دولت نمی تواند حریف آن باشد.

زهرانی با اشاره به یکی از راهکارهای ارائه شده از طرف رئیس جمهور مبنی بر قطع کامل حمایت نظامی و مالی و .... از تروریست ها گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که دولت ها برخوردی دوگانه در ارتباط با تروریست دارند و بسیاری از آن‌ها از تروریسم به عنوان ابزار استفاده می کنند و این سوال مهمی است که این ها چه وقت از این حمایت خود دست برمی دارند.

وی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما حضور داشت، افزود: کسانی که از خشونت استفاده می کنند باید بدانند که این امور سودی برای آن ها نخواهد داشت. زهرانی با اشاره به این که این کنفرانس نخستین همایشی است که افکار عمومی دنیا و دولت ها را آگاه می سازد گفت: امیدواریم برنامه اجرایی مناسبی را از دل این کنفرانس بیرون بیاوریم. وی با اشاره به این که بسیاری از این مسائل ریشه در تحولات 11 سپتامبر دارد افزود: آمریکا باید پاسخگوی بخشی از علت ها باشد.

در این گفت‌وگو بیشاپ جین، متفکر مذهبی آمریکایی با بیان این که تلاش زیادی برای مقابله با خشونت انجام داده است گفت: نباید تنها به منافع شخصی خود توجه کرد بلکه باید به منافع جهانی هم فکر کنیم. وی با اشاره به این که سازمان ملل باید به جایگاه خود پی ببرد افزود: باید به مسئله تروریست به صورت ریشه ای نگاه و جهانی عمل کنیم. بیشاپ جین تصریح کرد: وقتی به فلسفه قبل بر می گردیم، اصولاً خشونت در برقراری حکومت استفاده می شود مثلاً دوست خوب به کسی اطلاق می شود که بتواند شما را در گسترش قلمرو کمک کند و همان طور که می دانید در آفریقا در حال رخ دادن است، بیایید هر چه برای خود می خواهیم برای دیگران هم بخواهیم.

این متفکر آمریکایی گفت: من به عنوان یک شخصیت مذهبی مسیحی می گویم که ما نتوانستیم کار خود را به درستی در ایالات متحده انجام دهیم و دنیا باید بداند که موضوع دامن زدن به خشونت نیست؛ بلکه باید این موضوع را بررسی کنیم که چگونه می توانیم جلوی آن را بگیریم در نتیجه باید آموزش را تقویت کرد. وی افزود: موضوع مذهب اسلام نیست بلکه در آمریکا مسیحیان نیز به دین خود دیدگاه کاملی ندارند وحتی برخی در حد توپ فوتبال هم انجیل را نمی شناسند از این رو کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری می توانست یک روشنگری و شروع مثبت و مفیدی باشد.
مرجع : ایسنا