به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۶۳۱۳۴

اظهارات دادستان ویژه روحانیت شيراز در باره مراسم روز دانشجو+ گزارش مراسم

گروه سياسي: دادستان ویژه روحانیت حوزه قضایی فارس گفت: پرونده سخنران ۱۶ آذر شیراز در حال بررسی است و پرونده ویژه‌ای برای عوامل برگزارکننده و دعوت‌کننده نیز در دادسرای روحانیت شیراز تشکیل شده است.
اظهارات دادستان ویژه روحانیت شيراز در باره مراسم روز دانشجو+ گزارش مراسم
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا گفت: این پرونده در حال جمع‌آوری مستندات است. با توجه به پرونده مفتوح هادی غفاری و سوابقی که وی داشت، پرونده‌ای دیگر برای او تشکیل و برای پیگیری به مقامات قضایی ارسال شده است، با توجه به عدم هماهنگی با دادسرای روحانیت جهت دعوت از این سخنران و اتفاقات پیش‌آمده پرونده‌ای نیز برای عوامل برگزارکننده و دعوت‌کننده نیز در دادسرای روحانیت شیراز تشکیل و در حال بررسی است.

گزارش اتفاقات مراسم روز دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز


به گزارش سايت دانشجويي مبارزه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز دانشجو برنامه ای فرهنگی سیاسی را تدارک دیده بود که بخشی از آن به سخنرانی حجت الاسلام هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام در میان دانشجویان اختصاص یافته بود. حضور دانشجویان در دو سالن سینا و صدرا چشم گیر بود. اما تعدادی از دانشجویان که از مسئولان بسیج دانشجویی و انجمن مستقل دانشگاه شیراز و صنعتی شیراز بودند اصرار داشتند خودشان را به نزدیکی سکوی سخنرانی برسانند. سپس همزمان با آعاز سخنرانی هادی غفاری این افراد پلاکارد هایی را در میان خود توزیع کردند که روی آنها عبارت هایی همچون «غفاری فتنه گر برو بیرون»، «مرگ بر فتنه گر»، «مرگ بر موسوی و کروبی»، «تشکل فتنه گر نمیخوایم» نوشته شده بود.

مجری از هادی غفاری خواست که صحبت های خود را آغاز کند. غفاری ضمن گرامی داشتن روز دانشجو گفت انسان کامل آدمی اندیشمند است و هرکجا قرآن انسانی را سرزنش مي‌کند مي‌گوید عدم اندیشه و تفقه آدم را زمین گیر مي‌کند، اندیشه آدم را نجات مي‌دهد و باید با اندیشه انتخاب کرد. وی افزود رسالت اصلی جنبش دانشجویی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است اما این مبارزه باید نرم افزاری باشد، دانشجو نرم افزار است یعنی اندیشه محض ومطلق برای ساختن دنیایی جدید. فردای برخی متاسفانه ممکن است پول و قدرت و شهوت باشد اما فردای یک انسان کامل علم و عرفان و اندیشه است.

غفاری در حالی مشغول صحبت کردن بود که ناگهان اقلیت افراطی حاضر در مراسم شروع به سر دادن شعار «مرگ بر فتنه گر» کردند. مجری مراسم که به دنبال آرام کردن این افراد بود گفت به شما اجازه داده شده است که در مراسم حضور پیدا کنید اما از شما خواهش مي‌کنم نظم جلسه را به هم نزنید. در این هنگام عفاری خطاب به مجری جلسه گفت: خواهش من این است که به کسانی که برخلاف نظر ما نظر دارند احترام بگذارید. مشخصه اصلاح طلبی تحمل مخالف است. شما دانشجویان اصلاح طلب نشان دهید که قدرت تحملتان زیاد است. خواهش مي‌کنم آزادی کسی را نگیرید بگذارید شعار بدهند. با مخالفین خود خواهر و برادر باشید و با آنها حرف بزنید؛ اینها قومی هستند که نمی دانند مشکلشان چیست و دشمن نیستند. پاسخ اندیشه اندیشه است چماق نیست .به همه توصیه مي‌کنم به اندیشه ای مترقی بیندیشید و زندگی کنید.

غفاری در ادامه ویژگی های یک های یک اصلاح طلب را بیان کرد و افزود یک اصلاح طلب اولا اندیشمند است یعنی اهل اندیشیدن و فکر کردن است اساس حرکت ما در اندیشه است نه در برده بودن ؛ ما بردگی را قبول نداریم. حرف ما یک کلمه است؛ باید فکر کنیم. دانشجویان باید به سمت خدا باوری بروند که بحثی جدی است. ما آدم هایی نیستیم که به نان ، نام و قدرت اکتفا کنیم . ما بالاخره باید در محضر خدا روزی پاسخگوی عملمان باشیم. خدا بر اندیشه و افکار ما حاضر و ناظر است . مانیفست حرکت ما بلافاصله پس از اندیشه باید خداباوری ما باشد. اگر خداباور نباشیم از درون مي‌پوسیم و بی هویت مي‌شویم و برای اینکه نپوسیم باید خودمان را به دریای جوشان الهی متصل کنیم. اما خدا باوری کافی نیست چرا که خیلی ها به وجود خدا باور دارند اما انسان های صالحی نیستند لذا ویژگی بعدی خدا ترسی است. وقتی انسانی خدا ترس باشد در همه حال خدا را ناظر بر اعمال خود مي‌داند.

اقلیت حاضر در مراسم در واکنش به صحبت های غفاری شعار مرگ بر اسلام آمریکایی و مرگ بر خوارج سر دادند که هادی غفاری در جواب آنها گفت انسان اگر به دریا متصل شد میلیون ها بار مرگ بر او بگویند و میلیون ها بار برایش کف بزنند برایش یکسان است. به اینکه به آدم هایی مثل من مرگ مي‌گویند افتخار مي‌کنم و به آنها مي‌گویم که آب در هاون مي‌کوبید به اعتقاداتم که عبارت است از اصلاحات جدی یقین بدانید وفادارتر خواهم بود. به جای تقاضای مرگ برای ما تقاضا کنید خدا به ما اندیشه و خدا باوری بدهد. به اصلاحات فحش دادن از عوارض پیریست.

این عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام گفت از ویژگی ما اصلاح طلبان این است که می‌گوییم دانستن حق مردم است آماده شنیدن انتقادات هستیم. یکی از اصولگرایان روزی به من گفت آقای غفاری ما آنقدر تابع ولایت هستیم که اگر بگویند ماست سیاه است مي‌گویم سیاه است. گفتم من مي‌گویم کسی که مي‌گوید ماست سیاه است جایش در تیمارستان است؛ ماست که سیاه نمی شود ماست سفید است. بیاییم عاقلانه از ارزش ها دفاع کنیم، دفاع بد موجب تقویت رقیب شما مي‌شود.

اقلیت غوغاسالار در واکنش به صحبت های غفاری شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دادند که غفاری گفت حرکت دانشجویی ما قطعا قیم خواه نیست؛ حتی کسانی که مدعی اصولگرایی هستند فطرتا قیم نمی خواهند و کسی نمیخواهند که دائم به آنها بگوید از اینجا خیز و آنجا برو. اصلاح طلب مي‌خواهد خودش کسی باشد و آقا بالاسر نمی خواهد. جرم ما این است که ما با آقا بالاسر داشتن مخالفیم . خدا در قرآن به پیامبر مي‌فرماید احساس نکن بر مردم مسلط هستی؛ امام علی (ع) هم مي‌گوید: من علی را نصیحت کنید، علی برای مردم حق حیات قائل است. در چشم آدم اصلاح طلب، هستی یک کل مهربان و در اختیار ماست؛ همه مردم عضو یک خانواده و برخوردار از حقوق خانواده اند. در دنیا امول اموال خداست و مردم عیال خدا هستند، همه عیال خدا از اموال خدا حقوق مساوی دارند و آدم درجه یک و دو در جامعه دینی و نگاه اصلاح طلبانه نداریم. هرکس که شهروند این نظام است از لحاظ حقوق مساوی است.ما دنبال جامعه ای اصلاح طلب هستیم که مردم همانند هم باشند.

وی ادامه داد یک اصلاح طلب عاشق مردم است. در دیدگاه آدم اصلاح طلب مردم از مجانین، مهجورین و کودکان نیستند که نیاز به قیم داشته باشند؛ اصلاح طلبی مردم را نیازمند به قیم نمی داند. مردم در نگاه اصلاح طلبان موجوداتی عاقل هستند و مي‌توانند تصمیم بگیرند؛ نیازی به “فرمودند” ندارند؛” فرمودند” در کت ما نمی رود و با زور هم نمی رود. مي‌توان از من انسانی ساخت که کور شوم، مي‌توان زبانم را برید که لال شوم میتوان کاری کرد که کر شوم اما محال است که خر شوم. در بازجویی سال ۵۶ زیر شکنجه به بازجویی که ۶ سال در اسرائیل دوره دیده؛ گفتم مي‌توانی دست مرا ببری مي‌توانی کورم کنی اما نمی توانی فکرم را از من بگیری.

ناگهان یکی از آشوبگران با حالتی برافروخته خود را به نزدیکی سکوی سخنران رساند و فریاد زد « لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القوم الظَّالِمِینَ» و بقیه ی همراهان او نیز شعار فتنه گر برو بیرون، مرگ بر فتنه گر و مرگ بر خوارج سر دادند که حجت اسلام غفاری در پاسخ به آنها گفت: مرگ بر من؛ اما من نمی‌خواهم برده باشم؛ در یک کلمه با صراحت می‌گویم مرگ بر بردگی. به کسانی که شعار دین میدهند اما دین مرتجعانه ای که برای مردم حقوق قائل نبودند مي‌گویند مارقین؛ این آدم های متدین بدفهم بودند که علی را متهم کردند.

وحدت در همه با من به وجود نمی آید با همه با هم به وجود مي‌آید، اظهار کرد: همه با من دیکتاتوری است. کشور مال همه است. منافع ملی، منافع همه است؛ مواظب باشید سیل دامن نظام را در دست نگیرد، چه سیل آمریکایی و انگلیسی و چه ارتجاعی. احتجاری گری ما را به چماق کشی مي‌رساند. راه نجات چماق نیست اندیشه مترقی است . به بیگانه ستیزی معتقدم ام معتقد به چماق گیری نیستم؛ راه نجات کشور چماق نیست بلکه اندیشه مترقی است. اصلاحات میخواهد به مردم بیاموزد آزادی را پاس بدارند و نظام ارباب رعیتی دیگربار زنده نشود. اصلاحات میخواهد بر سر مردم چماغ نباشد. کسانی که با ما مخالفند فکر مي‌کنند از آزادی، بی بندوباری را میخواهیم و این تهمت به ماست. اگر از ما وفادارتر به ارزش های اخلاقی سراغ داشتید معرفی کنید. از آزادی ای دفاع مي‌کنیم که حرمت آدم ها برابر چیزی که در دین آمده تعریف شود. صحبت های غفاری مدام باعث تشویق دانشجویان مي‌شد.

وقتی نوبت به پرسش و پاسخ شفاهی رسید علی.ه از فعالین انجمن مستقل دانشگاه شیراز که تندرو ترین تشکل اصولگرای کشور و با سابقه‌ی قرابت با جریان انحرافی است پشت تریبون رفت وی که در چند ماه گذشته برنامه ی سخنرانی دکتر عارف و یونسی را نیز در شیراز به هم زده بود گفت که آقای غفاری می‌خواهم هفت سوال از شما بپرسم که با مخالفت دانشجویان مواجه شد اما هادی غفاری گفت عیبی ندارد بگذارید بپرسد اما یکی یکی بپرس!

علی.ه با خواندن بخش هایی از مشروح مذاکرات مجلس مدعی شد که هادی غفاری به آقای صباغیان حمله کرده است و به او سیلی زده است سپس پرسید آقای غفاری شما که امروز آنقدر روشنفکر شده اید و حرف از آزادی بیان مي‌زنید این کارنامه ی شماست! هادی غفاری در پاسخ به صحبت های او گفت نه خیر کسی که به آقای صباغیان سیلی زد من نبودم آن فرد عمامه اش سیاه است من عمامه ام سفید است آن فرد آن روز ۶۵ سالش بود من ۳۵ سالم بود آن کسی که در مجلس علیه آقای بازرگان عمل می‌کرد و حتی در مجلس سیلی به صورت آقای صباغیان زد، متاسفانه با من شباهت اسمی دارد و همه چیز به نام من تمام شده است. او آقای علی‌اکبر میرغفاری قره‌باغ، نماینده ارومیه بود اما در همه روزنامه‌ها نام غفاری به زبان‌ها افتاد. اتفاقا مرحوم عزت‌الله سحابی در خاطرات آن روز خودشان به نام نماینده ارومیه اشاره کرده‌اند. بروید بخوانید و اینگونه اتهام نزنید اما به فرض محال که من این کار را کرده باشم به شما مي‌گویم غلط کردم! مگر انسان معصوم است ما ۱۴ معصوم بیشتر نداشته ایم هر کسی ممکن است اشتباه کند ممکن است من هم اشتباهی کرده باشم همانطور که حمایت از احمدی نژاد در سال ۸۸ هم اشتباه بود. من در زندان با مرحوم شریعتی روزهایی هم سلولی بودم او گفت در دانشگاه سوربن که بودم برای یک مقاله بخش هایی از کتاب استادم را عیناً رو نویسی کردم وقتی که استادم آن مقاله را خواند گفت این چرندیات چیست نوشتی، گفتم استاد اینها مطالب خودتان در فلان کتاب است من عیناً رونویسی کردم استادم گفت آقای شریعتی شما تاریخ انتشار آن کتاب را نگاه نکرده اید آن کتاب مربوط به ۲۰ سال پیش من است مگر قرار است من همان آدم ۲۰ سال پیش باشم؟

علی.ه گفت اینها مستند است در مسجد شما انبار اسلحه پیدا شده چگونه انکار مي‌کنید. غفاری در پاسخ به او گفت آن هم تهمت شماهاست اگر مستند است دیدار به قیامت من جلوی تو را در سر پل صراط می‌گیرم و باید آنجا جواب بدهی. این عضو انجمن مستقل دانشگاه شیراز گفت آقای غفاری شما هویدا را قبل از محاکمه ترور کردید! رئیس موسسه ی الهادی در واکنش به این حرف گفت این هم دروغ است این را عباس میلانی درآورده است اما برای من سوال است ببینید جریان اصولگرایی به کجا رسیده است که شما به اعدام هويدا اعتراض مي‌کنید اما از اعدام یک سید مظلوم (میرحسین موسوی) دفاع مي‌کنید؟ این سخنان غفاری با استقبال جدی حاضرین مواجه شد.

این دانشجوی مطالعات منطقه ای دانشگاه شیراز در حالتی بر افروخته و پشت تریبون در حال فریاد زدن بود که گفت شما که دم از قانون گرایی مي‌زنید بر مبنای چه قانونی گفتید نتیجه انتخابات را قبول ندارید که هادی غفاری در پاسخ به وی افزود بر مبنای همان قانونی که شما سه نفر را چهار سال است بدون محاکمه زندانی کرده اید! اما وی بازهم حاضر نشد تریبون را ترک کند و درحالی که فریاد مي‌زد شما در این جلسه به رهبری هتاکی کردید دانشجویان ارزشی به شما اجازه نمی دهند به مولایشان توهین کنید ما افتخار مي‌کنیم که بنده مولایمان امام خامنه ای هستیم.

بعد از آن دو دانشجوی دیگر سوالات خود را شفاهی سوال کردند و غفاری به آنها پاسخ داد اما اقلیت حاضر در جلسه به شدت عصبانی شده بودند و به نظر مي‌رسید با اصرار به نزدیک شدن به سکوی سخنرانی قصد حمله به هادی غفاری را دارند که نیروهای حراست دانشگاه اجازه این کار را به آنها ندادند. مهدی ماندگاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مي‌گوید این ماجرا به اینجا ختم نمی شود و این افراد پس از پایان برنامه مقابل استانداری فارس تجمع کردند و خواستار استعفای شبانه ی معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس شدند.

همچنین خودرویی که حامل هادی غفاری بود زمانی که به فرودگاه مي‌رسد ناگهان در احاطه و مورد حمله ی چندین نفر با صورت های پوشیده قرار مي‌گیرد که سعی می‌کردند وارد خودرو شوند اما چون نمی توانند، با قفل فرمان به ماشین و شیشه های آن ضربه مي‌زدنند و فحاشی می‌کنند تا اینکه شیشه را در صورت آقای غفاری مي‌شکنند اما نهایتا با حرکت و فرار خودرو از مهلکه، موفق نمی شوند نقشه ی خود را عملی کنند.

ماندگاری مي‌گوید این حمله به قدری وحشیانه بوده است که سرنشینان خودرو تا ساعت ها در شوک روحی بودند و به خودروی متعلق به یکی از اعضای انجمن خسارت چند میلیونی وارد شده است. دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز همچنین در واکنش به برخی شایعات مي‌گوید رئیس دانشگاه در جمع دانشجویان گفته است که برای این برنامه با شورای تامین هماهنگ شده بوده است.

وی همچنین خطاب به برخی دانشجویان معترض که در روز های اخیر دست به تجمع در مقابل استانداری و دفتر امام جمعه زده بودند مي‌گوید ما در مراسم خود به شما بیش از دیگران فرصت سخنرانی دادیم و اجازه دادیم هر چه مي‌خواهید فریاد بکشید ای کاش رسم مردانگی را رعایت مي‌کردید و نمی گفتید با برگزارکنندگان این جلسه باید برخورد شود. اگر شما جو مراسم را متشنج نمی کردید هم سخنان تندی از جانب سخنران گفته نمی شد و هم اتفاقات بعد از مراسم رخ نمی داد آن وقت در سایت های خود مي‌نویسید که مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته‌اید.