به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۶۳۱۵۷
استیضاح وزرا موجه‌ترین بازی تندروها برای ضربه به دولت است

دولت برای مقابله با تندروها پیشدستی کند

گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 برای برخی اصولگرایان خاطرات تلخی داشت و هنوز هم تلخ است زیرا شکست در آن انتخابات، تمام محاسبات این گرو‌ه‌ها را دگرگون کرد.
دولت برای مقابله با تندروها پیشدستی کند
اصولگرایان هیچگاه تصور نمی‌کردند اصلاح‌طلبان طی چند روز بتوانند تمام محاسبات آنها را برهم زده و پیروز انتخابات باشند. واقعیت این است نامزدی که انتخابات ریاست جمهوری را به نفع خود تمام کرد، با ادبیات اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شده بود، او این سعی و اهتمام را داشت که در عمل، خود را اصلاح‌طلب نشان دهد. از همان ابتدای آغاز فعالیت دولت، درون جریان تندرو ماموریتی تعریف شد تا دولت را درگیر مسائل غیرضروری و غیراساسی سازد. دولت در ابتدا و در آغاز کار خود و حتی قبل از رای اعتماد، تیم هسته‌ای را آماده مذاکرات ساخت. همچنین توانست فضای بسیار مطلوبی را در سطح بین‌المللی به وجود آورد و در همین مدت کوتاه توانست روند اقتصادی کشور را از به ثبات برساند. در نتیجه جریان تندرو به این نتیجه رسید که باید برای دولت مشکلاتی ایجاد کند و تا به امروزهم به هیچ وجه فعالیت خود را متوقف نکرده است. استیضاح وزیرعلوم در همین راستا صورت گرفت و برخورد برخی در مجلس با دولت در حوزه وزارت علوم را باید برگی از این پرونده ارزیابی کرد که ادامه آن در بیرون بهارستان جریان داشت. در نهایت اما مجلس و دولت دراین موارد توانستند به توافق برسند. این تصور دور از ذهن نیست که روند استیضاح از طرف برخی نمایندگان برای فشار به دولت کماکان ادامه پیدا کند بویژه اینکه جریان تندرو به شدت نگران از دست دادن کرسی‌های خود در مجلس آینده است.

فعالان سیاسی اعتقاد دارند این جریان بازی‌های مختلفی برای برخورد با دولت شروع خواهد کرد و یکی ازموجه‌ترین بازی آنها استیضاح وزراست. اصولگرایان تندرو به بهانه‌های واهی قصد استیضاح وزرا خصوصا وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارشاد را دارند. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود، در این راستاست که دولت به جهت حفظ هماهنگی بین مدیران و همچنین حفظ بدنه اجتماعی خود باید بکوشد مدیران هماهنگ‌تر با نگرش سیاسی حامیان و نزدیک به بدنه اجتماعی خود را انتخاب کند و اگر لازم بود، اصلاحاتی را در هیات‌وزیران برای حرکت به سمت شعارهای خود انجام دهد. لذا دولت باید کوشش کند تا در عرصه‌هایی که نتوانسته قدرت و توانمندی خودش را درتطبیق سیاست‌های خود با شعارهای رئیس‌جمهور در سال92 نشان دهد، مورد بازبینی قرار دهد؛ به عبارت بهتر ترمیم کابینه و ساماندهی کابینه واقعیتی است که دولت باید برای آن برنامه داشته باشد و قبل از اینکه تندروها وارد بازی با دولت شوند، خود اصلاحات لازم را انجام دهد.

تجربه وزارت علوم نشان داد که انگیزه‌های سیاسی متعددی در پشت استیضاح وجود دارد و ممکن است جریان تندرو قصد داشته باشد تا زمینه‌های مختلفی برای استیضاح وزرا به وجود آورد. واقعیت این است که دولت باید برای هماهنگی بیشتر کابینه فعالیت جدی‌تری انجام دهد. بسیاری بر این عقیده‌اند که آقای روحانی باید در عملکرد مدیران ارشد وزارتخانه‌ها بازبینی‌هایی را صورت دهد. پس لازم است در صورت عدم‌هماهنگی آنها با شعارهای انتخاباتی خود دست به تغییر بزند. حال که مسئله استیضاح وزرا مطرح می‌شود، شایسته است آقای روحانی پیشدستی کرده و خود در مدیریت برخی وزارتخانه‌ها تغییراتی ایجاد کند. دولت دقت کند که به تدریج در حال ورود به نیمه دوم عمر خود است بنابراین باید تغییراتی در جامعه ایجاد شود تا در سال 96 بتواند از عملکرد خود دفاع کند.

ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۳:۳۷
تندروها نفس های اخرشان را میکشند .و تمام کارهایشان برای جلب توجه مردم است در صورتی که اگر عقل داشته باشند میفهمند که با این کارها، بیشتر در نظر مردم ضایع و ذلیل میشوند . (269059)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۳:۳۷
دلمان خوش بود اندک نسیمی از هوای دلنشین اصلاح طلبی مدتی است دمیده شده...
اماچه شد؟ فائزه هاشمی را تحقیرکردند. هادی غفاری را تحقیرومحاکمه...
دولت کوتاه نیاید، هرچنداین نکته توقعی بیجاست....دولت و ایستادن؟؟؟؟؟ ولی بدانند سرنوشت آنانی که نایستادند درمقابل افراط چه شد؟ آقایان کروبی و هاشمی درمجلس ایستادند و بالبخند شاهدکتک خوردن سحابی شدند چه شد؟ خاتمی میگوید: یکی ازاشتباهات من این بود که چقدر به دولت موقت حمله کردم! ودرپایان میگوید نسل اول اصلاحات دولت بازرگان بود... ادامه دارد (269060)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۳:۴۶
درضمن زادروز بزرگمردآزادگی و پدرآزادیخواهان ادبیات معاصرایران((احمدشاملو)) را برتمامی رهروان راه آزادگی و آزادی تهنیت باد...
من ازتعمق درزندگی و اشعاراین شاعر به این نکته رسیدم:کار، آزادی، جامعه ی مدنی (269067)
عجب
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۴:۵۸
واقعا ميشه حدس زد كه افراطيون مجلس با استيضاح وزيران ارزشمند وشجاع دولت قصد دارند كه يك كابينه اصولگرا ياحداقل خنثي درست كنند ،ولي بايد دولت دست به يك خونه تكاني بزنه تا اين نقشه شوم رو ناكام كنه ،واقعا چرا اينها نميخاند به خواست مردم تن دربدند ؟ اخه چرا؟ نميتوانم نفس بكشم!!!!! (269077)
مرىم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۵:۰۲
ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻃﻠﺐ ﻫﺎ ﻛﻪ ﺭﺍﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪﻭ ﻣﺠﺒﻮﺭﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﺎﺭﻑ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻬ ﺍﻧﺼﺮﺍﻑ ﺑﻜﻨﻨﺪﻭﺭﻭﺣﺎﻧﻴﻬﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻃﻠﺐ ﻧﺒﻮﺩﻩ (269078)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۵:۱۶
سلام ،
من هم مانند اکثریت مردم به اقای روحانی رای دادم،و مانند همه رای دهندگان،به روش و رفتار دولت توجه زیاد دارم و بعداز این 1.5 سال از عمر دولت،با قاطعیت میگویم
که انقلابی ترین و مسئول ترین و جدی ترین فرد کابینه،فقطخود اقای روحانی است و
90% کابینه،(غیر از وزارت خارجه )بویژه در بخش سیاست داخلی و امنیت اقتصادی و قضایی و مشاوران اساسا با تفکر و خواسته های ایشان سنخیتی ندارد.(بقیه پایین) (269079)
ابوالقاسم ،
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۵:۲۷
ادامه از نظر بالا :
کشوری که بمدت 8 سال و بویژه در 4 سال دوم با سرعت عجیبی در سراشیب سقوط
اقتصادی،فرهنگی و سیاست خارجی قرار گرفت و به چنان نکبتی ما را دچار کرده که الان نزدیکترین افراد به ان دولت در حال تبری جستن از او هستند،و بدلیل شرمندگی میگویند که ما در 4 سال دوم از او دفاع نکردیم،جناب روحانی وارث چنان دولتی است
و همه شاهد بودیم که با چه اشتیاقی به ایشان رای داده شد، هرگز انتظار نمیرود
که کابینه ای سر کار بیاید که اگر کابینه عین الدوله هم بود،هماهنگ باشند ! (269080)
میلیاردر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۵:۴۸
بیایید با عقل ومنطق بررسی کنیم که آیا روحانی آدم این کار هست یا نیست!
من طرفدار پر وپا قرص اصلاح طلبی هستم ولی به عنوان یک ایرانی عاشق وطن می گویم روحانی استعفا دهد خیلی بهتر است آینده مجلس بعد ,در گرو این استعفاست! (269081)
جیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۷:۲۱
درودبر سه مصلح ایرانی
هاشمی خاتمی روحانی (269086)
باراک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۱۹:۰۳
اینها که شما میگید تندرو نیستند اینها متعادل ترین آدم ها هستند
شما ها کند رو هستید برای همین همه غیر از خودتون را تندرو میدونید
اصلا شما استدلال و منطق که ندارید به بقیه انگ و برچسب میزنید تا همه را خراب کنید و فقط خودتون خوب به نظر برسید (269094)
توجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۲۰:۵۷
طرفداران اصلاحات ودولت باید یک گروه کوچک از خود را که توانایی های لازم برای مبا زه سیاسی وفکری با
تندروهای پایداری را دارند سازماندهی کنند و میدان جنگ های روانی را به آنها واگذار کنند. دراین صورت گروه های
دیگر با آرامش بیشترمی توانند برنامه های اصلاحات و انتخابات پیش رو را تدوین و اجراکنند (269109)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ۲۱:۲۴
واقعادولت تاقافیه راباخت نداده است سریعا بایدواردعمل شودوحداقل در درون دولت مدیران همفکرخودرامنصوب کندکه حق دولت است ودولت بیشترین ضربه راازمدیران غیرهمسومیخورد,جالب است بدانیدفرماندارشهرستان سرخه زادگاه رییس جمهوردردست یک احمدی نژادی دو آتیشه است که مردم به عملکردش ناراضی اند (269111)