به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۲۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۶۳۲۱۱
جنگ‌افزاري كه مانند بازی‌ رایانه‌ای هدایت می‌شود

آزمایش‌سلاح لیزری‌جدیدآمريكا در خلیج‌فارس

گروه فناوري: نیروی دریایی آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک سلاح لیزری از عرشه یک ناو جنگی مستقر در آب‌های خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد این آزمایش نتایجی فراتر از انتظار داشته است.

عکس از مراحل اولیه نصب و راه اندازی
سلاح لیزری جدید نیروی دریایی ایالات متحده
بر اساس اعلام نیروی دریایی ایالات متحده این موفقیت عرصه جدیدی را در دفاع از ناوهای آمریکایی در برابر حملات تسلیحات ازران قیمت گشوده است. به گفته دریادار متیو کلاندر رئیس مرکز تحقیقات نیروی دریایی آمریکا، این سلاح لیزری ۴۰ میلیون دلاری، به صورت سامانه‌ای یکپارچه روی ناو جنگی یو.اس.اس پونسه (USS Ponce) نصب شده بود.

سلاح لیزری مورد اشاره، با موفقت کامل توانست اهداف نصب شده روی قایق‌های تندرو، یک پهباد در حال پرواز و همچنین اهداف متحرک شناور روی آب را منهدم کند. این جنگ‌افزار مانند بازی‌های رایانه‌ای هدایت می‌شود و برای هدایت‌کنندگان آن کاملاً بی‌خطر و ایمن است. ژنرال بازنشسته پاتریک اورایلی، رئیس پیشین آژانس دفاع موشکی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت: «این نخستین واحدی است که به بهره برداری رسیده، از یک نمونه آزمایشی، پیشرفته‌تر است. تا جایی که من از نتایج آزمایش‌ها اطلاع دارم، خیلی عالی عمل کرده و انتظار دارم که سیستم‌های لیزری مثل این در سطح وسیعی به کار گرفته شوند.»

این مقام پیشین پنتاگون در پاسخ به اين پرسش که این سلاح جدید در مقابل چه اهدافی موثر است، گفت «این سامانه قادر است هر وسیله متحرکی که دارای تجهیزات الکترونیک حسگر، ردگیر یا هیدرولیک باشد را هدف قرار دارد. ما مشاهده کرده‌ایم که این تجهیزات نظامی در برابر لیزر آسیب پذیر هستند. درنتیجه این سلاح، علاوه بر قایق‌های تندرو، در مقابل هواپیماهای بدون سرنشین یا با سرنشین، انواع موشک‌ها و حتی تسلیحات خشکی‌پایه، مثل موشک‌های دور برد، نیز کارایی دارد.» نیروی دریایی آمریکا امیدوار است ناوگان جنگی خود را ظرف ۵ تا ۶ سال آینده به این سلاح جدید مجهز کند.