۲۴
آْشنايي با نسل‌هاي قديم و جديد بويينگ

ایران از امارات يك فروند بوئینگ 747 خرید

جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۲
بهار- گروه جامعه: يك پایگاه خبری انگلیسي اعلام کرد: شرکت ایران ایر یک هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ از طریق امارات وارد کرده و در ماه می میلادی ۲ بوئینگ دیگر از این نوع نیز به این شرکت فروخته خواهد شد.

به گزارش بهار، اين پایگاه خبری طی گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیمایی ایران ایر قصد دارد از طریق امارات ۳ فروند هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ خریداری کند. این گزارش از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

بر اساس این گزارش یک فروند از این هواپیماها هم اکنون از طریق خطوط هوایی سایق در اختیار ایران ایر قرار گرفته است. این هواپیما که ساخت سال ۱۹۸۶ است و هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است ماه پیش در گامبیا به ثبت رسید.

خطوط هوایی سایق شرکتی مستقر در قرقیزستان است که توسط شرکت اماراتی سایق تاسیس شده است و دارای ۵ هواپیمای باری و ۳ هواپیمای مسافربری است.

هواپیمایی که در اختیار ایران ایر قرار گرفته است در واقع به یک شرکت ناشناخته گامبیایی فروخته شده است و به نظر می رسد این شرکت واسطه انتقال هواپیمای مذکور به ایران بوده است. شرکت سایق هم اکنون دو بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ دیگر در ناوگان خود دارد که هر دو در حالت ذخیره قرار دارند و قرار است در ماه می سال جاری به ایران ایر فروخته شوند. این دو هواپیما در بورکینافاسو به ثبت رسیده اند و تا اواخر سال ۲۰۱۰ در شرکت سنترافریک ایر اکسپرس فعالیت می کرده اند.

بر اساس این گزارش ۲ هواپیمای مذکور و همچنین هواپیمای نخستی که هم اکنون در اختیار ایران قرار دارد پس از آن مدتی در خدمت شرکت استرالیایی کنتاس قرار داشته اند و در همان سال ۲۰۱۰ تحویل شرکت سایق شده اند.

 شر کت آمریکایی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای مسافربری در جهان هستند که تحت فشار دولت آمریکا از فروش مستقیم تولیدات خود به ایران خودداری می کنند. در عین حال شرکت های ایرانی با دور زدن تحریم ها تاکنون توانسته اند نیازهای خود به هواپیماهای جدید را تامین کنند. بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی ایران را هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تشکیل می دهند.

نسل هاي قديم و جديد بويينگ

سال ها از وارد خدمت شدن هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ می گذرد، و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی از آن جدیدتر و به روز تر از نظر فناوری نسبت به آن احساس می شد، و بالاتر از همه، دیگر به نظر می رسد که پس از یک دوره سی ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق نموده است. اخيرا شركت بويينگ مدل ۷۸۷ و فوق مدرن خود را نيز به بازار عرضه نموده كه داراي وزني به مراتب سبك تر، بال هاي كوچكتر، مصرف بنزين كمتر و گنجايش مسافر تا ۴۰۰ نفر مي باشد. در زير نگاهي به مدل هاي ۷۴۷ و ۷۸۷ بويينگ داريم:

بوئینگ ۷۴۷
بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: Boeing ۷۴۷) معروف به جامبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد.
تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بوده است. بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره با ساختار دو طبقه‌ای که دارد قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.
اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.
پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه

بوئینگ ۷۸۷

بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر (به انگلیسی: Boeing ۷۸۷ Dreamliner) یک هواپیمای جت مسافربری دو موتوره و پهن پیکر است که در شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ ساخته شده‌است. تعداد مسافران قابل حمل توسط این هواپیما بسته به تعداد و نوع صندلی‌ها ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر خواهد بود. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربری بوئینگ از لحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین بوئینگی است که کامپوزیت در بیشتر بدنه آن بکار رفته‌است.

در ۲۸ ژانویه ۲۰۰۵ (میلادی)، نام طرح توسعه هواپیمای ۷ئی۷ (۷E۷) به ۷۸۷ تغییر یافت.پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود؛ همچنین سطح بدنه این هواپیما که انحنای بالایی دارد گویای این واقعیت است. در ۲۶ آوریل ۲۰۰۵ —یک سال پس از آغاز برنامه ۷۸۷— آخرین طراحی‌های بدنه این هواپیما به اتمام رسید؛ هواپیمایی با بینی پست و دم معمولی.

بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوییه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است و سفارش خرید آن بیش از ۶۰۰ فروند است. پیش از این انتظار می‌رفت که این هواپیما در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، ولی بعد از آن نیز بار دیگر تحویل آن را به تاخیر انداخت و به ۲۰۱۱ موکول کرد.
کد مطلب: 636
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


ناصرازادانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۰۳:۴۶
خیلی خوب است (279455)
لطفا منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۱:۲۱
بی انصافا چرا در صفحات سیاسی جایی برای نظر نزاشتین؟ما حرف داریم ،ما با کیهان و دلواپسان و دزدها حرف داریم (298641)
امید
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۱۵ ۱۷:۵۸
جای بسی تاسف و افسوس، برای کشور پهناوری مانند ایران با بزرگ ترین منابع طبیعی در منطقه خاورمیانه، بعد از گذشت 37 سال از انقلاب باید برای خرید هواپیمای دست دوم انهم از یک شرکت ناشناخته گامبیایی خوشحال باشد. (340527)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۰۰:۳۷
هواپیمایی که در اختیار ایران ایر قرار گرفته است در واقع به یک شرکت ناشناخته گامبیایی فروخته شده است و به نظر می رسد این شرکت واسطه انتقال هواپیمای مذکور به ایران بوده است. شرکت سایق هم اکنون دو بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ دیگر در ناوگان خود دارد که هر دو در حالت ذخیره قرار دارند و قرار است در ماه می سال جاری به ایران ایر فروخته شوند. این دو هواپیما در بورکینافاسو به ثبت رسیده اند و تا اواخر سال ۲۰۱۰ در شرکت سنترافریک ایر اکسپرس فعالیت می کرده اند.

چقدر خندیدیم (285907)
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۲۰:۲۰
ایرانی عزیز آخه بگو واسه چی خندیدی چون نکنه خنده دار و غم انگیز در این خبر بسیار و متعدد است ، البته اینو بگم که منم خندیدم ولی بعدش خیلی هم گریه کردم. (302925)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۱۳:۲۵
ولی در کل باید به خانواده هواپیمایی ایران تبریک بگیم که با وجود همه کاستی ها و این هواپیماهای خیلییی خوبی که داریم!!!!!!!!!!! ماهارو سالم به مقصد میرسونند. دم همتون گرممم (334589)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۰ ۰۱:۲۲
40 سال پیش ایران ایر دومین هواپیمایی برتر دنیا بود و موقعیت کنونی دبی را 40 سال پیش تهران داشت.چقدر پسرفت کردیم خدایا.آقایان مسئول پیشرفت پیشکش خودتون لطف کنید ما را به همان 40 سال پیش برگردانید. (289451)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ۱۱:۵۵
متاسفانه ما چه شدیم و امارات به کجا رسید که امروز هواپیما 30 سال کار و از گردونه خارج شده و اسقاطی آنها را باید بخریم. عکس قدیمی فرودگاه مهرباد ترمینال 2 و فرودگاه دبی از سال 1959 در سایت ها هم موجود است. فرودگاه ما همین است که 55 سال پیش بوده و امارات در آن سال یک فرودگاه بسیار محقر و یک هواپیما ملخی در آن وجود دارد. امروز فرودگاه دبی و هواپیمایی آن جز پیشرفته ترین فرودگاههای جهان و ما هم دنبال خریبد هواپیماهای اسقاطی از اآریانای افغانستان و کشورهای عقب آفتاد جهان هستیم. جند هفته پیش در سابت تابناک ... (297785)
خلبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ۱۰:۳۱
چه جواده این جدیده . رنگی رنگی (299063)
خندیدیم
United States
۱۳۹۴/۰۱/۲۳ ۰۸:۴۰
هواپیماساخت سال 1986 ??????
30ساله?????? بدون گارانتی و وارنتی، به چه درد میخوره!!!!!! (300148)
منتظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ۱۸:۴۵
پیشاپیش در گذشت خدمه پرواز و مسافرین محترم این هواپیما را به مسئولین دلسوز و ملت شهید پرور تسلیت عرض می نماییم (300373)
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۲۰:۲۲
همین قراضه اش هم از توپولوف صفر بهتر و ایمن تر هستش . (302927)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۸:۲۶
بسيار عاليست .
براي مردمي كه بايد پرايد مربوط به سال 1986 رو سوار بشن ، تهيه هواپيماي 1986 ايده عالي و در خوريه . موجب ميشه هوا به هوا نشن و وقتي برگشتن رو زمين حرص نخورن (300722)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ۰۰:۵۰
متاسفم براي مردم عزيزم!!!! (301036)
خرسند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۴:۰۴
واقعا باعث تاسف است كه به جايي رسيديم هواپيماهاي دست دوم هاي دهه 1980 را بخريم در حالي كه هيچ كشوري مشتري انها نيست و از بين تايپ هاي مختلف هواپيما 747 با 4 موتور و حداقل سه نفر كروي خلباني كه فقط به درد مسيرهاي طولاني با حداقل 300 مسافر ميخورد و اين شرايط خاص فقط در ايام عمليات حج پيش ميايد و در بقيه ايام سال اين هواپيما ضرر اور است (301564)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۴:۳۳
به جایی رسیدیم که اسقاطی های کشورها ی عربی رامی خریم انوقت ادعای مدیریت جهان را داریم درحالیکه توانایی مدیریت خانواده خودمون را هم نداریم (304487)
بابا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۵:۱۵
به جای شعارهای فریبنده به فکرجان مردم باشید البته انچه بجایی نرسدمنطق است (304504)
سامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۰۰:۵۳
کسانی که تحریم را کاغذ پاره میخواندند وبا بی خردی 160 میلیارد دلار ازتحریم به مملکت زیان وارد کردند پاسخگو باشند. آیا مردم ایران لیاقتشون این بود؟ (304614)
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۱:۲۴
واقعا متاسف شدم که بابت خرید چندتا هواپیمای اشغال اسقاطی این همه هم تبلیغ میکنیین (304880)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ۱۷:۳۴
انشالله در اینده ای نه چندان دور ما هم به تولید انبوه بهتر از ایرباس A-380 خواهیم رسید البته در خواب (306665)
صادق سحابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۴:۴۶
سلام عليكم چقدر جالب (321112)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ۱۷:۱۰
این که خبر سال 91 هست که. چرا الان تو تیتر های اصلی گذاشتین مردم نظر بدن ؟ (321173)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۱۳:۰۲
هواپیمای سال 1986 یعنی عمر 30 ساله که از نظر اکثریت شرکت های جهانی هواپیمای از رده خارج شده است. (336686)
رضا.ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۱۵:۳۱
آیا مسئولین عزیز و خانواده های محترم از این هواپیماها برای سفر استفاده میکنند یا فقط مختص مردم است .ما که موشک 2000 کیلومتری تولید میکنیم آیا باید هواپیمای 30 سال پیش رو با منت و دروغ ودغل با قیمت بالا بخریم .همینطوری به پیشرفت ادامه بدیم چند سال دیگه باید درشکه سوار بشیم .درخواست دارم از مدیر جهانی به پاس زحمات بابت تحریم و ..تقدیر گردد . (336871)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۹:۰۹
ابتدا پرواز مهماندار اعلام می کند :ضمن خوش امد گویی لطفا وصیت نامه های خود را نوشته و در جیب بغل صندلی بگذارید با تشکر (337922)
abbasali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۰ ۱۸:۴۲
وای بر ما جناب آقای شریعتمداری جواب بدهید (338603)
abbasali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۳ ۱۹:۰۷
ایرانیان با استعدادی که دارند توان ساخت هواپیما را دارا میباشند ولی امثال شریعتمداریها ونقدیها وووووووها اجازه را ندارند (339760)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۱۹:۳۶
خدا به اونام مغزداده به ماهم ما چرانبایدخودمون نسازیم افتخارکنیم که اره ایران هوابیما خریدما فقط فکرمون به کارای بی خودی (346496)
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۵
برادر من ما در ساخت پراید موندیم (346860)