کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آْشنايي با نسل‌هاي قديم و جديد بويينگ

ایران از امارات يك فروند بوئینگ 747 خرید

11 فروردين 1391 ساعت 15:22


بهار- گروه جامعه: يك پایگاه خبری انگلیسي اعلام کرد: شرکت ایران ایر یک هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ از طریق امارات وارد کرده و در ماه می میلادی ۲ بوئینگ دیگر از این نوع نیز به این شرکت فروخته خواهد شد.

به گزارش بهار، اين پایگاه خبری طی گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیمایی ایران ایر قصد دارد از طریق امارات ۳ فروند هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ خریداری کند. این گزارش از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

بر اساس این گزارش یک فروند از این هواپیماها هم اکنون از طریق خطوط هوایی سایق در اختیار ایران ایر قرار گرفته است. این هواپیما که ساخت سال ۱۹۸۶ است و هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است ماه پیش در گامبیا به ثبت رسید.

خطوط هوایی سایق شرکتی مستقر در قرقیزستان است که توسط شرکت اماراتی سایق تاسیس شده است و دارای ۵ هواپیمای باری و ۳ هواپیمای مسافربری است.

هواپیمایی که در اختیار ایران ایر قرار گرفته است در واقع به یک شرکت ناشناخته گامبیایی فروخته شده است و به نظر می رسد این شرکت واسطه انتقال هواپیمای مذکور به ایران بوده است. شرکت سایق هم اکنون دو بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ دیگر در ناوگان خود دارد که هر دو در حالت ذخیره قرار دارند و قرار است در ماه می سال جاری به ایران ایر فروخته شوند. این دو هواپیما در بورکینافاسو به ثبت رسیده اند و تا اواخر سال ۲۰۱۰ در شرکت سنترافریک ایر اکسپرس فعالیت می کرده اند.

بر اساس این گزارش ۲ هواپیمای مذکور و همچنین هواپیمای نخستی که هم اکنون در اختیار ایران قرار دارد پس از آن مدتی در خدمت شرکت استرالیایی کنتاس قرار داشته اند و در همان سال ۲۰۱۰ تحویل شرکت سایق شده اند.

 شر کت آمریکایی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای مسافربری در جهان هستند که تحت فشار دولت آمریکا از فروش مستقیم تولیدات خود به ایران خودداری می کنند. در عین حال شرکت های ایرانی با دور زدن تحریم ها تاکنون توانسته اند نیازهای خود به هواپیماهای جدید را تامین کنند. بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی ایران را هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تشکیل می دهند.

نسل هاي قديم و جديد بويينگ

سال ها از وارد خدمت شدن هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ می گذرد، و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی از آن جدیدتر و به روز تر از نظر فناوری نسبت به آن احساس می شد، و بالاتر از همه، دیگر به نظر می رسد که پس از یک دوره سی ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق نموده است. اخيرا شركت بويينگ مدل ۷۸۷ و فوق مدرن خود را نيز به بازار عرضه نموده كه داراي وزني به مراتب سبك تر، بال هاي كوچكتر، مصرف بنزين كمتر و گنجايش مسافر تا ۴۰۰ نفر مي باشد. در زير نگاهي به مدل هاي ۷۴۷ و ۷۸۷ بويينگ داريم:

بوئینگ ۷۴۷
بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: Boeing ۷۴۷) معروف به جامبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد.
تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بوده است. بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره با ساختار دو طبقه‌ای که دارد قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.
اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.
پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه

بوئینگ ۷۸۷

بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر (به انگلیسی: Boeing ۷۸۷ Dreamliner) یک هواپیمای جت مسافربری دو موتوره و پهن پیکر است که در شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ ساخته شده‌است. تعداد مسافران قابل حمل توسط این هواپیما بسته به تعداد و نوع صندلی‌ها ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر خواهد بود. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربری بوئینگ از لحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین بوئینگی است که کامپوزیت در بیشتر بدنه آن بکار رفته‌است.

در ۲۸ ژانویه ۲۰۰۵ (میلادی)، نام طرح توسعه هواپیمای ۷ئی۷ (۷E۷) به ۷۸۷ تغییر یافت.پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود؛ همچنین سطح بدنه این هواپیما که انحنای بالایی دارد گویای این واقعیت است. در ۲۶ آوریل ۲۰۰۵ —یک سال پس از آغاز برنامه ۷۸۷— آخرین طراحی‌های بدنه این هواپیما به اتمام رسید؛ هواپیمایی با بینی پست و دم معمولی.

بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوییه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است و سفارش خرید آن بیش از ۶۰۰ فروند است. پیش از این انتظار می‌رفت که این هواپیما در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، ولی بعد از آن نیز بار دیگر تحویل آن را به تاخیر انداخت و به ۲۰۱۱ موکول کرد.


کد مطلب: 636

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/636/ایران-امارات-يك-فروند-بوئینگ-747-خرید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir