به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۶۴۲۲۳
افتتاح سپرده ویژه ممنوع شد؛

سودهای جدید سپرده در ویترین بانک‌ها

گروه اقتصادی: بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر تغییر برخی از نرخ های سود سپرده و تاکید بر اجرای چارچوب کلی سودهایی که بانکها در اردیبهشت ماه سال جاری در باره آن به توافق رسیدند در تابلوی اغلب بانکها جای گرفت.
سودهای جدید سپرده در ویترین بانک‌ها
در پی بی‌نظمی‌ها و تخطی‌های بانکها در اجرای تفاهمی که در اوایل سال جاری برای ساماندهی سودهای سپرده بانکی صورت گرفت هفته گذشته بانک مرکزی با تشکیل جلسه‌ای ضمن تاکید بر پایبندی به سودهای تعیین شده قبلی، در دو دوره سودهای سپرده را افزایش داد. همچنین بانک مرکزی تاکید کرد که با استقبال از پیشنهادات طرح شده و مورد توافق اعضای جلسه و به منظور پیشبرد دقیق و موثر سیاست‌های پولی و اعتباری نظام بانکی کشور که در گرو رعایت دقیق ضوابط مقرر و انضباط مالی مستمر و جدی در این زمینه است، از کلیه ظرفیت‌های قانونی خود در این خصوص بهره برده و با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که ضوابط فوق را رعایت نکنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

اما با گذشت کمتر از یک هفته از جلسه بین بانک مرکزی و بانک‌ها، دستورالعمل جدید از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و مراجعه به شعب نشان می‌دهد که بخشنامه جدید در دستور کار اغلب آنها قرار گرفته است. در بخشنامه ابلاغی بانک‌ها به شعب آمده است که پیرو بخشنامه‌های مورخ 1393.02.11 و 1393.02.30 به آگاهی می‌رساند که نرخ سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تاریخ اول دی ماه 1393 طبق جدول زیر است.

نوع سپرده نرخ سود (پرداخت ماهانه)
کوتاه مدت 10 درصد
سه ماهه 14 درصد
شش ماهه 18 درصد
نه ماهه 20 درصد
یکساله 22 درصد
دو تا پنج ساله طبق مفاد بخشنامه 144.ب.116 مورخ 1390.02.30

همچنین در بخشنامه ابلاغی یکی از بانک‌ها تاکید شده که:
1- افتتاح انواع سپرده‌های ویژه اکیدا ممنوع است.
2- بدیهی است در صورت استرداد وجه سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه (3، 6 و 9 ماهه) و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند‌مدت قبل از سررسید، سود وجوه مسترد شده متناسب با مدت زمان سپری شده از تاریخ افتتاح آنها، با نرخ سود سپرده متناظر و کسر نیم درصد جریمه محاسبه و پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است در صورت استرداد وجه سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه (3، 6 و 9 ماهه) و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت یکسال، سود وجوه مسترد شده متناسب با مدت زمان سپری شده از تاریخ افتتاح آنها، با نرخ سود سپرده متناظر و کسر نیم درصد جریمه محاسبه و پرداخت خواهد شد.
3- سود سپرده‌های بلند‌مدتی که قبل از ابلاغ بخشنامه حاضر افتتاح شده‌اند تا سررسید آنها با شرایط قبلی محاسبه و پرداخت می شود.
مرجع : ایسنا