به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۷
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۶۴۳۸۱
در راستای مبارزه با بیماری ابولا

سومین ایرانی در مقام شخصیت سال "تایم"

گروه علمي: با اختصاص روی جلد مجله تایم به معرفی 22 چهره علمی که در راستای مبارزه با بیماری ابولا تلاش کرده‌اند، فهرست ایرانیانی که به عنوان شخصیت سال مجله تایم از 1927 تا کنون معرفی شده‌اند به سه نفر رسید.

دکتر پردیس ثابتی دانشمند آمریکایی ایرانی‌تبار، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه هاروارد است که در سال گذشته سرپرستی تلاش‌های آمریکا برای خواندن ژنوم انسان و تمام کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا را بر عهده گرفت. او به همراه 21 پزشک و دانشمند دیگر به عنوان شخصیت سال 2014 مجله تایم انتخاب شده‌است.

مجله‌ تایم از سال ۱۹۲۷(1305 خورشیدی) اقدام به معرفی چهره سال به انتخاب تحریریه خود کرده است. شخصیت‌ها و یا موضوعاتی که جهان را به شیوه‌ای خوب یا بد تحت تأثیر قرار داده‌اند همه ساله موفق به کسب اعتبار شخصیت سال این نشریه بین المللی شده‌اند. در طول این سال‌ها، نام‌ها و موضوعات متفاوتی در آخرین شماره هفته‌نامه تایم به‌عنوان شخص سال معرفی شدند و گاهی نیز با انتقادات بسیاری روبرو بوده‌اند. شخصیت سال تایم عموما فراتر از دامنه خوانندگان این مجله بازتاب پیدا می‌کند و در رسانه‌های مختلف به موضوع انتخابی این مجله پرداخته شده و عملا به سنتی برای پایان سال میلادی بدل شده است.

خانم پردیس ثابتی و گروهش در طول تابستان گذشته به خواندن ژنوم‌های ابولا ادامه دادند و نتیجه مطالعات آنها در وبسایت مرکز ملی برای اطلاعات فناوری زیستی منتشر شد، تا دانشمندان در هر کجای این دنیا بتوانند آنها را بی‌درنگ مشاهده و بررسی کنند. پیش از این دکتر محمد مصدق در سال 1951 به دلیل آنچه به بحران نفتی آبادان (ملی شدن صنعت نفت ایران) در آن سال شهرت یافت، به عنوان نخستین ایرانی تبار به عنوان شخصیت سال مجله تایم انتخاب شد. بیست هشت سال بعد و در پی انقلاب ایران و بحران گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران، امام خمینی در سال 1979 به شخصیت سال مجله تایم مبدل گشت.