به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۲۹
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۶۴۳۸۴
پس از سركوب مسلمانان و ممنوعيت حجاب؛

چین جشن‌های کریسمس را ممنوع می‌کند!

گروه بين الملل: رهبری چین مخالفت خود را با همه مراسم دینی در ارتباط با مسیحیت و به‌ویژه مراسم سالگرد میلاد مسیح اعلام کرد؛ جشن‌های سالگرد میلاد مسیح در کودکستان‌های چین ممنوع می‌شوند؛ صلیب‌های کلیسا‌ها ضبط می‌شوند و دانشجویان باید به جای شرکت در مراسم کریسمس به دیدن فیلم‌های تبلیغاتی بروند.
چین جشن‌های کریسمس را ممنوع می‌کند!
در حاليكه قبلا دولت كمونيستي چين، در استان مسلمان نشين اين كشور حجاب اسلامي و ديگر مظاهر اسلامي را ممنوع اعلام كرد حالا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که ممنوعیت‌ها به‌ویژه در شهر "ون‌ژو" در استان شرقی "چجیانگ" دیده می‌شوند. سال گذشته به مسیحیان شهر ون‌ژو اعلام شده بود کلیه چراغ‌هایی را خاموش کنند، که در تاریکی شب صلیب‌های کلیسای‌شان را نورافشانی می‌کردند. چند ماه پس از آن دستور آمد که همه صلیب‌ها باید برچیده شوند. به گزارش آسوشیتدپرس، ماموران امنیتی چین با هجوم به یک کلیسا در یک منطقه روستایی، صلیب بالای کلیسا را کنده و با خود بردند. یکی از اعضای این کلیسا که نمی‌خواست نامش فاش شود به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «آنها ما را کاملا زیر نظر دارند و ما نمی‌توانیم از خود دفاع کنیم.»

ژانگ کای، وکیل مدافع اقلیت مسیحی چین در این باره می‌گوید مسیحیان در برابر فشارها مقاومت می‌کنند و تا کنون بارها درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان آنها و مقامات امنیتی رخ داده که طی آنها روحانیان و افراد حاضر در کلیسا دستگیر شده‌اند. این وکیل مدافع اقلیت مسیحی چین در ادامه می‌گوید هنوز دو نفر در زندان هستند، زیرا آنها با جمع‌آوری صلیب‌ کلیسا مخالفت کرده بودند.

از نمونه‌های دیگری که این وکیل ذکر کرده تشدید کنترل یک انجمن مسیحی روستایی است، زیرا مسئولان این انجمن سعی در برپایی یک صلیب جدید در کلیسای خود داشته‌اند. شهر ون‌ژو را بیت‌المقدس (اورشلیم) چین نام نهاده‌اند، زیرا نیمی از ۴ هزار کلیسای ایالت چجیانگ در این شهر قرار دارد. تاکنون ۴۰۰ صلیب کلیساهای این شهر تخریب و ضبط شده‌اند. بسیاری از سالن‌های کلیساها نیز توسط ماموران امنیتی چین تخریب شده‌اند.

افزایش شمار مسیحیان در چین
در حالی که هیچ آمار رسمی‌ در چین در ارتباط با شمار مسیحیان وجود ندارد، اما گفته می‌شود که اعتقادات مسیحی در چین به شدت رو به گسترش است و شمارشان مؤمنان اکنون میان ۲۳ تا ۱۰۰ میلیون نفر است. این تعداد نسبتا پرشمار مسیحی می‌تواند تهدیدی برای رهبری چین به حساب آید، زیرا تعداد اعضای حزب کمونیست این کشور ۸۵ میلیون نفر است. رهبری چین در نظر دارد کودکان این کشور هر چه کمتر با مناسک مسیحی در ارتباط قرار گیرند.

شین‌هوا‌، خبرگزاری رسمی چین، اعلام کرده که در کلیه کودکستان‌ها و دبستان‌های شهر ون ژو برگزاری هرگونه مراسم مسیحی ممنوع شده است. یکی از کارمندان فرهنگی این شهر به خبرنگار شین‌هوا‌، خبرگزاری رسمی چین، در این باره گفته است که رهبری چین به این ترتیب می‌خواهد مخالفت خود را با هماهنگی مردم این کشور با جشن‌های غربی اعلام کند، زیرا این هماهنگی می‌تواند به ضرر جشن‌های چینی منجر شود.

مخالفت با جشن‌های کریسمس و فرهنگ غربی در دانشگاه‌های چین
رهبری چین در دانشگاه‌های این کشور نیز می‌کوشد دانشجویان را از مراسم کریسمس دور نگاه دارد. از دانشجویان دانشگاه شهر "شیان" چین خواسته شده به جای پرداختن به مراسم کریسمس به دیدن فیلمی تبلیغی در باره زندگی کنفوسیوس بروند. یکی از دانشجویان به خبرنگار روزنامه دولتی "بایجینگ نیوز" گفته است: «ما راهی برای دور زدن این برنامه‌ها نداریم.»

دانشجوی دیگری گفته است هرکس این فیلم را نبیند جریمه می‌شود، زیرا استادان مراقب‌اند که قبل از پایان فیلم هیچ دانشجویی اجازه ترک سالن را ندارد. در ساختمان‌های دانشگاه نیز شعارهایی نوشته شده با این مضمون: «بکوشید پسران و دختران نمونه‌ای برای چین باشید. با جشن‌های مبتذل غربی مخالفت کنید.» یا «مخالفت خود را با توسعه فرهنگ غربی اعلام کنید.»

انتقاد منتقدان
مخالفان رژیم چین از هراس رهبری این کشور نسبت به آیین کریسمس استفاده کرده و آن را حربه‌ای علیه خود آنها به کار برده‌اند. در تجمع روز چهارشنبه (۳ دی) جنبش دمکراسی‌خواهی که در شهر هنگ کنگ برگزار شد، صدها نفر هم‌صدا به خواندن ترانه‌های کریسمس پرداختند. با حمله پلیس به تجمع‌کنندگان ۱۰ مرد و دو زن شرکت‌کننده در این تجمع دستگیر شدند. پلیس برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان از گاز فلفل و باتوم استفاده کرد.

پلیس هنگ‌کنگ اعلام کرده که افراد دستگیر شده می‌خواسته‌اند با بستن خیابان‌ها هرج‌و‌مرج در سطح شهر به راه اندازند. ماه‌هاست در هنگ کنگ تظاهرات برای برقراری دمکراسی ادامه دارد. طرفداران جنبش دموکراسی‌خواهی خواستار اصلاحات در قوانین انتخابات در هنگ کنگ هستند. جنبش "اشغال مرکز"(Occupy Central) که کنشگران اصلی آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند، خواهان برگزاری انتخابات آزاد، بدون دخالت و اعمال نفوذ چین هستند.