به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۳۵
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۶۴۳۸۸

بازداشت مسئول حزب‌الله به اتهام‌جاسوسی

گروه بين الملل: یک منبع آگاه در حزب الله لبنان، تاييد کرد که این حزب یکی از مسئولان خود را سه ماه پیش به اتهام جاسوسی و به شکست کشاندن عملیات امنیتی خارجی این حزب علیه منافع اسرائیل، بازداشت کرد.
بازداشت مسئول حزب‌الله به اتهام‌جاسوسی
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منبع اظهار داشت: «دستگاه امنیتی حزب الله سه ماه پیش یکی از اعضای خود را با نام محمد شوربه از روستای محرونه جنوبی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر کرد.» بنا بر این گزارش: «تحقیقات با شوربه نشان داد که او از سال ۲۰۰۷ تماس خود را با موساد اسرائیل، آغاز کرده بود.» این منبع خاطر نشان کرد: «شوربه مسئول هماهنگی در واحد عملیات خارجی مرتبط با سازمان امنیت نظامی مقاومت بود که با نام واحد ۹۱۰ شناخته می‌شود».

مسئولیت «عملیات امنیتی» حزب الله در خارج از لبنان، بر عهده این واحد است. او ادامه داد: «شوربه ساکن لبنان بود اما بسیار مسافرت می‌کرد. او در خارج به عضویت موساد در آمد». این در حالی است که یک شخص نزدیک به خانواده شوربه گفت: «خانواده او بسیار متدین و هوادار حزب الله است. او بسیار کم به روستای خود می‌رفت و از ۱۵ سال پیش تمام مدارک ثبت احوال خود را به بیروت منتقل کرده بود.» یک منبع آگاه از تحقیقات جاری گفت: «شوربه حدود ۵ عملیات امنیتی که حزب الله در پی انجام آن‌ها علیه اهداف اسرائیلی با هدف گرفتن انتقام خون عماد مغنیه فرمانده نظامی خود بود را به شکست کشاند.»

عماد مغنیه سال ۲۰۰۸ در دمشق پایتخت سوریه ترور شد. حزب الله، اسرائیل را مسئول ترور مغنیه می‌داند. دستگیری شوربه «در نتیجه تحقیقات پس از عملیات بورگاس (...) حاصل شد. این عملیات سرنخی بود که به کشف ارتباط متهم با موساد منتهی شد.» منابع آگاه می‌گویند: «در تحقیقات، برای یافتن مکان احتمالی درز اطلاعات، واحد‌ها از یک دیگر جدا شدند. بنابراین محل درز اطلاعات پیدا شد به ویژه اینکه تحقیقات پس از سلسله‌ای از شکست‌های نامفهوم صورت گرفت.»