به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۹ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۶۴۸۲۴
ناوالني: این رذیلانه‌ترین حکم ممکن است

منتقد ولادیمیر پوتین به زندان محکوم شد

گروه بين الملل: يكي ديگر از منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به سه و نیم سال حبس تعلیقی محکوم شد.
منتقد ولادیمیر پوتین به زندان محکوم شد
به گزارش بي بي سي، آلكسي ناوالنی به اتهام کلاهبرداری از دو شرکت محاکمه شده بود. اولگ، برادر ناوالنی به عنوان متهم دیگر همین پرونده به ۳.۵ سال حبس محکوم شده است. ناوالنی بارها گفته است که اتهام‌هایی که به او نسبت داده شده، دلایل و انگیره‌های سیاسی دارند. او دولت ولادیمیر پوتین را متهم کرده که بستگان مخالفانش را هم هدف کینه‌جویی قرار می‌دهد.

قرار بود رای دادگاه در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ - ماه آینده میلادی - صادر شود و مخالفان در نظر داشتند در روز ضدور حکم، دست به تظاهرات بزنند اما به طور ناگهانی اعلام شد که رای دادگاه امروز منتشر می‌شود. ناوالنی از هوادارانش خواسته تا دست به تظاهرات بزنند و عده زیادی در فیسبوک گفته‌اند که امروزدر میدان مانژ در نزدیکی کاخ کرملین تجمع خواهند کرد.

دادستان پرونده خواهان ده سال حبس برای آلکسی ناوالنی و هشت سال حبس برای برادرش شده بود. هر دو برادر در پرونده اختلاس مقصر شناخته شدند اما تنها برادر جوان‌تر (اولگ) حکم حبس قطعی گرفته است. ناوالنی، رای صادر شده را محکوم کرده است. او به زبان روسی توییت کرد "از تمام احکامی که می‌شد صادر کرد، این رذیلانه‌ترین حکم ممکن است."

استیو روزنبرگ، خبرنگار بی‌بی‌سی که در دادگاه حضور داشت گفته است که ناوالنی به وضوح از رای صادر شده برای برادرش شگفت‌زده شده بود. ناوالنی به قاضی گفت: "چرا او را به زندان می‌اندازید؟ برای این که مرا سخت‌تر مجازات کنید." برادران ناوالنی متهم شده بودند که سی میلیون روبل (۳۳۴ هزار و ششصد دلار) از دو شرکت که یکی از آنها به شرکت فرانسوی ایو روشه وابسته است، اختلاس کرده‌اند.

در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری روسیه برگزار شد، ناوالنی به‌صورت غیررسمی رهبر یک جنبش اعتراضی شد که ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌ها کشاند. آلکسی ناوالنی با افشای فساد و دزدی‌ نخبگان سیاسی وابسته به دولت روسیه در وبلاگ خود، به عنوان یک فعال سیاسی ضدفساد شهرت یافت.

او طی سال‌های گذشته یکی از شدیدترین منتقدان آقای پوتین بوده و تظاهرات گسترده‌ای را علیه او در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به راه انداخت. ناوالنی در انتخابات شهرداری مسکو در سال ۲۰۱۳ توانست ۲۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و پس از فرد پیروز در جایگاه دوم قرار گیرد.

آلکسی ناوالنی در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برد. این بازداشت به حبس تعلیقی پنج ساله او ار ارتباط با یک سرقت ۱۶ میلیون روبلی از یک شرکت دولتی در سال ۲۰۰۹ مربوط است. آناوالنی این اتهام‌ را تکذیب کرده و محاکمه خود را نتیجه مخالفتش با ولادیمیر پوتین دانسته است.