کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زمان: استاد شجریان به مجوز شما نیاز ندارد

11 دی 1393 ساعت 22:59


گروه هنري: به گزارش انصاف نیوز، حسین زمان (خواننده) در صفحه فیسبوک خود خطاب به سخنگوی وزارت ارشاد نوشت: جناب سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر چه بنده سخنگوی استاد شجریان نیستم و ایشان میتوانند بخوبی از حقوق خود دفاع نمایند ولی چون در اظهارات شما کلی گویی هایی نیز صورت گرفته و برای همه تکالیفی تعیین کرده اید و از آنجا که بنده نیز به عنوان عضو کوچکی از جامعه ی هنر موسیقی در چارچوب تعریف شده توسط جنابعالی قرار نمی گیرم و لذا نمی توانم مجوز فعالیت داشته باشم، لازم دیدم نکاتی را متذکر شوم.

قبل از هر چیز باید عرض کنم اصلی ترین وظیفه ی شما ایجاد تسهیلات و حمایت از هنرمندان است برای حضور فعالانه ی هنری شان، و نه خط و نشان کشیدن برای ایشان. شما در جایگاهی نیستید که برای استاد بزرگی چون شجریان شرط و شروط قرار دهید. شجریان سرمایه ی هنری این کشور است و متعلق به مردم و قرار نیست برای این رابطه ی عمیق عاطفی و عاشقانه بین یک هنرمند و دوستدارانش شما چارچوب تعریف نمایید.

به نظر میرسد تدبیر در وزارت ارشاد کم کم خودش را نشان می دهد. فرموده اید: "شجریان در دهه ی دوم انقلاب از مردم و نظام فاصله گرفت". این اشتباه بزرگ از جانب کسانی که سخنگوی تدبیر محوری و امید واری هستند بسیار بعید است. شجریان با مردم بوده و هست و طبیعی است کسانی که خود را نظام تصور می کنند و سالهاست از مردم روی برگردانده اند چنین فاصله ای را احساس کنند.

با بی تدبیری تمام گفته اید: "راه بازگشت به عرصه ی هنر نیز برای امثال شجریان باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی ـ‌ اسلامی خدمت کند و منتقد شدید نباشد". تعهد هنری شجریان بر هیچکس پوشیده نیست و خدمات او به موسیقی ایرانی غیر قابل انکار است. اگر به زعم شما چنین نباشد که فاتحه ی هنر موسیقی را باید خواند. شجریان آبروی هنر موسیقی ایرانی است. شجریان حضور آگاهانه ی خود را در عرصه ی هنر حفظ کرده و به پاس حمایت های مردم متقابلا از ایشان پشتیبانی کرده است و گویا این رابطه ی منطقی خوشایند شما نبوده است.

خطای شدید، بی عدالتی شدید و ظلم شدید، انتقاد شدید می طلبد. هنرمندان زبان گویای مردمند و باید که از هنرشان برای احقاق حقوق مردم تلاش کنند و احدی حق ندارد ایشان را در این رسالت محدود نماید. تا کنون، بنا بر اظهار مسوولین وزارت ارشاد، کمی باور کرده بودم که دلیل محدود شدنم و سلب آزادی ام در انجام فعالیت های هنری دستورات صادر شده از بالاست و اعطای مجوز به من از دست وزارت ارشاد خارج است ولی با این موضع گیری در مقابل اعتبار موسیقی ایرانی دیگر برایم روشن و واضح است که وزارت ارشاد خود با این موضع گیری ها همسو است و این همسویی در اظهارات شما کاملا مشهود است.

برای وزارت ارشاد و به طور کلی برای دولت تدبیر و امید متاسفم که در عمل بدون تدبیر اقدام می کنند و به جای جلب رضایت مردم در صدد جلب رضایت صاحبان قدرتی هستند که همواره مردم و خواسته هایشان را ندیده اند. لازم است هر چه زودتر بابت بی احترامی که به ساحت هنر و هنرمندان کرده اید عذر خواهی کرده و دیگر از این خط و نشان کشیدن ها و شرط و شروط گذاشن ها دست بردارید. امثال شجریان نیازی به مجوز شما ندارند.


کد مطلب: 65028

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/65028/زمان-استاد-شجریان-مجوز-نیاز-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir