به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۷
 
۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب : ۶۵۰۲۸

زمان: استاد شجریان به مجوز شما نیاز ندارد

زمان: استاد شجریان به مجوز شما نیاز ندارد
گروه هنري: به گزارش انصاف نیوز، حسین زمان (خواننده) در صفحه فیسبوک خود خطاب به سخنگوی وزارت ارشاد نوشت: جناب سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر چه بنده سخنگوی استاد شجریان نیستم و ایشان میتوانند بخوبی از حقوق خود دفاع نمایند ولی چون در اظهارات شما کلی گویی هایی نیز صورت گرفته و برای همه تکالیفی تعیین کرده اید و از آنجا که بنده نیز به عنوان عضو کوچکی از جامعه ی هنر موسیقی در چارچوب تعریف شده توسط جنابعالی قرار نمی گیرم و لذا نمی توانم مجوز فعالیت داشته باشم، لازم دیدم نکاتی را متذکر شوم.

قبل از هر چیز باید عرض کنم اصلی ترین وظیفه ی شما ایجاد تسهیلات و حمایت از هنرمندان است برای حضور فعالانه ی هنری شان، و نه خط و نشان کشیدن برای ایشان. شما در جایگاهی نیستید که برای استاد بزرگی چون شجریان شرط و شروط قرار دهید. شجریان سرمایه ی هنری این کشور است و متعلق به مردم و قرار نیست برای این رابطه ی عمیق عاطفی و عاشقانه بین یک هنرمند و دوستدارانش شما چارچوب تعریف نمایید.

به نظر میرسد تدبیر در وزارت ارشاد کم کم خودش را نشان می دهد. فرموده اید: "شجریان در دهه ی دوم انقلاب از مردم و نظام فاصله گرفت". این اشتباه بزرگ از جانب کسانی که سخنگوی تدبیر محوری و امید واری هستند بسیار بعید است. شجریان با مردم بوده و هست و طبیعی است کسانی که خود را نظام تصور می کنند و سالهاست از مردم روی برگردانده اند چنین فاصله ای را احساس کنند.

با بی تدبیری تمام گفته اید: "راه بازگشت به عرصه ی هنر نیز برای امثال شجریان باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی ـ‌ اسلامی خدمت کند و منتقد شدید نباشد". تعهد هنری شجریان بر هیچکس پوشیده نیست و خدمات او به موسیقی ایرانی غیر قابل انکار است. اگر به زعم شما چنین نباشد که فاتحه ی هنر موسیقی را باید خواند. شجریان آبروی هنر موسیقی ایرانی است. شجریان حضور آگاهانه ی خود را در عرصه ی هنر حفظ کرده و به پاس حمایت های مردم متقابلا از ایشان پشتیبانی کرده است و گویا این رابطه ی منطقی خوشایند شما نبوده است.

خطای شدید، بی عدالتی شدید و ظلم شدید، انتقاد شدید می طلبد. هنرمندان زبان گویای مردمند و باید که از هنرشان برای احقاق حقوق مردم تلاش کنند و احدی حق ندارد ایشان را در این رسالت محدود نماید. تا کنون، بنا بر اظهار مسوولین وزارت ارشاد، کمی باور کرده بودم که دلیل محدود شدنم و سلب آزادی ام در انجام فعالیت های هنری دستورات صادر شده از بالاست و اعطای مجوز به من از دست وزارت ارشاد خارج است ولی با این موضع گیری در مقابل اعتبار موسیقی ایرانی دیگر برایم روشن و واضح است که وزارت ارشاد خود با این موضع گیری ها همسو است و این همسویی در اظهارات شما کاملا مشهود است.

برای وزارت ارشاد و به طور کلی برای دولت تدبیر و امید متاسفم که در عمل بدون تدبیر اقدام می کنند و به جای جلب رضایت مردم در صدد جلب رضایت صاحبان قدرتی هستند که همواره مردم و خواسته هایشان را ندیده اند. لازم است هر چه زودتر بابت بی احترامی که به ساحت هنر و هنرمندان کرده اید عذر خواهی کرده و دیگر از این خط و نشان کشیدن ها و شرط و شروط گذاشن ها دست بردارید. امثال شجریان نیازی به مجوز شما ندارند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ۲۳:۲۹
فرار هنرمندان از اين كشور برا اولين باري نيست كه مردمو متعجب ميكنه هيچ كشوري تو جهان نيست كه انقدر تو عرصه هاي مختلف ادم براي نبودن داره ..رفتن شجريان ها از كشورمان يك سوال را راجب قائده ازادي بيان تو كشورمون مطرح ميكنه بدست اوردن مساحت اين قائده چندان سخت نيست...... (274400)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۳:۵۴
حضرات چرا بی جهت شلوغش می کنید. ایشون مگه تحت تعقیبه که شما ادعای فراری بودنش رو دارید ؟ اگر غیر از اینه با سند مطرح کنید تا ما هم با شما هم عقیده بشیم
ایران یه کشور مذهبی با حکومت مذهبیه .. حداقل اینو دیگه نمیشه انکار کرد که استاد شما به صراحت هم به دین ما توهین کرد هم به رهبر دین ما
من نمی دونم آزادی بیان دیگه باید چه شکلی باشه ؟؟ شما بگید .. (274524)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ۲۳:۳۲
به راستی که خسرو آواز ایران استاد محمدرضا شجریان ستاره بی بدیلی است که بر تارک آسمان موسیقی و فرهنگ ایران زمین تا همیشه میدرخشد. استاد شجریان تنها یک آوازه خوان نیست او قطعه ای از فرهنگ زیبا و غنی این مرز و بوم است همچون فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی، استاد شفیعی کدکنی و تمامی بزرگانی که دلشان در گرو فرهنگ ایران و ایرانی است. قدرش را بدانیم و او را گرامی بداریم چرا که سالیان سال و شاید قرنها باید بگذرد تا چون اویی دوباره از مادری نیکوسرشت زاییده شود. او بی نیاز از هر تعریف و تمجیدی است. (274403)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۱:۱۲
درود به شرفتان. (274485)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۴:۲۲
استاد شجریان بزرگه و در این شکی نیست. اما نه آنچنان که تو میگی..حافظ و مولوی و.. ما کلاً بدبخت شده اینچنین بزرگ نمایی هایی هستیم. مانند آنچه که فکر میکنیم فقط ما ایرانی ها در دنیا باهوشیم و بقیه مردم جهان خنگ و خولند. (274529)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ۲۳:۴۳
بالخره ما نفهمیدیم این "مردم "چه کسانی هستند !!! (274409)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۰:۲۷
از نظر مسوولین، مردم افرادی هستند که بدون تفکر دنباله روی اونها هستندو بالطبع مسوولین از خواسته ها و حقوق این مردم!!! دفاع میکنن (274470)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ۲۳:۴۸
درود بر شما و استاد شجریان . که نیازی به مجوز تازه به دوران رسیده ها و کاسبها و دلواپسان ندارید . (274413)
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۱۲
ايشون كي هستن؟؟؟ (274423)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۰:۳۳
اقای بدون نام و نشان]چون شما موسیقی رو با ص مینوسید نمیدونین این کیه (274475)
سعيد
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۲۷
خيلى عالى بود استاد سرور ماست.اين دولت هم به درد ما نميخوره همش حرف و شعار (274424)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۳۵
اميدوارم كه اقاي روحاني هر چه زودتر نسبت به اين بي احترامي واكنش نشان دهند.شجريان صداي يك ملت است. (274426)
رضا
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۳۹
من خیلی دلم میگیره که آقایون ارشادی از شروع دولتی تدبیر تا به امروز سیر نزولی داشته و حالا هم احساس ما اینه که آقای جنتی و عواملشون نفوذی هایی جهت شکست دکترروحانی اند وواقعاًدرک ندارند که توهین به استاد شجریان باعث تنفر خیلی از هنردوستان از این آقایون میشه (274430)
ستوده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۴۲
جانا سخن اززبان ما میگویی .انشاا..شادباش و دیر زی (274431)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۴۷
سلام،
اقای سخنگو ! استاد شجریان،فقط با تنها ابزارش،یعنی هنر،که از ان خودش بود هر انچه مردم نیاز داشتند،ساخت و به مردم تقدیم کرد. ولی شما با تمام ابزار،که مال خودتان هم نیست و متعلق به مردم است،هر چه میسازید(اگر بسازید) میخواهید به مردم تحمیل کنید! و دعوا و اختلاف از همین قضیه است. شما اگر ان ابزار و امکاناتی که مال مردم است،در اختیار خودمان بگذارید،ما انها را به استاد میسپاریم، و انوقت تازه خواهید دید که شجریان و هنر یعنی چه؟ دست خالی،مردم گوش تا گوش،به او گوش میسپارند،دست پر،دیگر خود بخوان ! (274432)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۰:۵۳
درود واقعا که یه دونه ای!!واقعا صدات زیباست !طرز فکرتم زیباست! (274433)
یاشاسین اردبیل
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۱:۰۵
اصلاً فراموش کرده بودم که تو هم خواننده ای. با دیدن این مطلب یادم اومد همدوره ی خشایار اعتمادی بودی. متاسفانه با ظهور جریان نو موسیقی پاپ همه ی همدو ره ای هات یه جورایی از صحنه ی موسیقی محو شدند نمیدونم چرا و فقط محمد اصفهانی هنوز میخونه. (274434)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۴:۲۴
چون تقلیدی بودند بنا بر این رفتند کنار. (274530)
دو..ست
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۱:۰۸
ببخشید که میگما: صدات قشنگ نبود. (274436)
فرداد
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۳:۰۸
واقعا طرف با چه رویی برای استاد شرط و شروط گذاشتند؟ من خودم زیاد اهل موسیقی اصیل نیستم ولی فیلم کنسرتهایی از استاد دیدم که مردم زار و زار گریه میکردند و این اقامطمئن باشن استاد اگر بخواهند غیر قانونی عمل کنند و لب تر کنند که فلان جا کنسرت من است و همه میتوانند شرکت کنند هجوم سیل اسای مردم را خواهید دید و انوقت ببینید که فرق شما با استاد در کجاست (274445)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۷:۰۳
راستی آقای سخنگو اون آقایی که یه قسمت از صدای استاد شجریان رو توی فیلم تبلیغاتی ریاست جمهوریش پخش کرد و پشت بندش گفت صدای شجریان رو دوست داره رو میشناسی ؟؟؟؟ اون زمان شجریان با مردم بود ؟ با نظام بود ؟ هنرش اسلامی بود ؟ یا اون آقا داشت تدبیر می کرد برا رای جمع کردن؟بعد یه عده به اون صدا رای دادن حالا میگی اونا مردم طرفدار نظام نبودن ؟چطور هستی سخنگو ؟ در سلامتی کامل به سر میبری؟ (274448)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۷:۰۸
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است ؟
با این حرفها از شان استاد نزد مردم کم نمیشه (274449)
رویای سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۷:۳۷
برای وزارت ارشاد و به طور کلی برای دولت تدبیر و امید متاسفم که در عمل بدون تدبیر اقدام می کنند ....
اینجاشو خوب گفت
روز به روز بهتر که نمیشه هیچ بدترم میشه وضعیت (274452)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۰۸:۳۸
زمان عزیز شما کسی را پیدا کن که از وزارت ارشاد و سخنگویش حمایت کند ارشاد فقط یک وزارت خانه سیاسی است و نه مردمی .استاد شجریان در قلب مردم بوده، هست و خواهد بود. (274454)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۰:۰۳
بعنوان یک طرفدار دولت و اصلاحات از آقای روحانی خواهش میکنم بیشتر به این مسایل اهمیت بدن و اجازه ندن افرادی با این حرفها پایگاه اجتماعی دولت رو نشانه برن, بخصوص در وزارت فرهنگ (274459)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۰:۲۳
درود بر استاد شجریان و حسین زمان که مردمی بودنشون رو اثبات کردند. (274466)
گیلانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۰:۴۶
ملت عزیز ایران در ستایش استاد شجریان هرچه بگوید کم گفته، زحمتی که استاد برای احیای موسیقی ایران کشید،همپای زحمت فردوسی برای احیای زبان پارسی است.هنرمند کسی است که همواره در کنار ملت باشد نه در کنار نظام. (274478)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ۱۴:۲۸
بابا بزرگنمایی دور از عقل و منطق و صرفاً بر اساس احساس و تعصب، فقط گوینده را اقناع میکنه اما سودی برای طرف ستایش شده نداره. (274534)