به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۶۵۰۸۷

معروف، تصمیمی حرفه‌ای گرفت

گروه ورزشی: قطعا با جدایی سعید معروف از لیگ ایران، جای خالی سرمایه بزرگی چون او به چشم خواهد آمد. مسلما بهترین پاسور ایران الگوی مناسبی برای تمام پاسورهای ایران و به خصوص جوان‌ترها خواهد بود و نبود او فرصت آموزش را از جوانان خواهد گرفت.
 با این حال سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران، عازم لیگ اول والیبال دنیاست. لیگی که بهترین بازیکنان دنیا را در اختیار دارد و حضور او در کنار ستاره‌های والیبال جهان مطمئنا می‌تواند برای او سازنده باشد. علاوه بر ابعاد فنی کار، این انتقال سود مالی بزرگی هم به سعید معروف می‌رساند و منطقی است که او به چنین پیشنهادی پاسخ مثبت دهد. ارزیابی منطقی از شرایط معروف نشان می‌دهد که او انتخاب درست و حرفه‌ای انجام داده و حضور او در لیگ روسیه برای او هم سود مادی و هم فایده فنی دارد.

مگر سعید معروف یا هر والیبالیست حرفه‌ای دیگر در سطح او تا چند سال دیگر می‌تواند بازی کند؟! مسلما او تعهداتی هم به زندگی شخصی‌اش دارد و باید آینده زندگی‌اش را نیز تضمین کند. به شخصه به خوبی شرایط این روزهای معروف را درک می‌کنم چون در کشور ما مسئله «پهلوان زنده را عشق است» به شدت مصداق دارد. مسلما معروف تا چند سال دیگر می‌تواند در موقعیت فعلی‌اش باقی بماند اما حقیقت اینجاست اگر دوران والیبال معروف به پایان برسد هیچ کس دیگر حال او را هم نخواهد پرسید.

با همه این‌ها طبیعی است که جدایی معروف از شهرداری ارومیه با حواشی هم همراه شود. درست است که ارومیه مهد والیبال ایران است و در این فصل بازیکنان خوبی جذب کرده اما این تیم در طول چند سال گذشته از قهرمانی دور مانده و آنها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گرفتن جام با سعید معروف داشته‌اند و شاید حالا با جدایی معروف مسیر قهرمانی برایشان سخت‌تر باشد.

با این حال باید به این نکته توجه داشت که دستاوردهای حضور معروف در آینده به کار والیبال ایران می‌آید و سود این انتقال را کل ایران می‌برد. معرف طی چند سال گذشته با مربیان بزرگی چون ولاسکو و کواچ کار کرده و تجربیات خوبی به دست آورده و این تجربیات با حضور در کنار مربیان بزرگ شاغل در لیگ روسیه بیشتر خواهد شد. پیشرفت معروف مسلما پیشرفت سایر ملی‌پوشان را به همراه خواهد داشت چرا که در ترمینات تیم‌ ملی افزایش بار فنی معروف به عنوان کاپیتان و پاسور تیم ملی باعث پیشرفت سایر ملی‌پوشان نیز خواهد شد. به علاوه کمک معروف به والیبال ایران تنها به دوران بازیکنی او مربوط نمی‌شود و چه بسا او در آینده به عنوان یکی از مربیان کاربلد والیبال ایران هم شناخته شود. بنابراین معروف با این کسب تجربه در بهترین لیگ والیبال دنیا می‌تواند تا سالیان سال به والیبال ایران کمک کند.

محمد ترکاشوند: کارشناس والیبال/ایسکانیوز