به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۶۵۲۶۴
بیش از 60 درصد کارگران حداقل دستمزد را می‌گیرند

اختصاص سبد کالا به کارگران دارای دریافتی کمتر

گروه اقتصادی: رییس کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی با بیان اینکه بیش از 60 درصد کارگران حداقل دستمزد را می‌گیرند پیشنهاد کرد: دولت برای کارگران دارای دریافتی کمتر سبد کالا درنظر بگیرد.
اختصاص سبد کالا به کارگران دارای دریافتی کمتر
داوود امیری گفت: هرسال معاونت روابط کار وزارت کار در قالب ابلاغ‌نامه به تشکل‌های کارگری استانی و شهرستانی از نحوه تعیین دستمزد و راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران نظرخواهی می‌کند ولی متاسفانه این کار خروجی موثری در شورای عالی کار ندارد. وی افزود: به دنبال تغییر آیین نامه‌ای که در راستای افزایش تعداد نمایندگان دولت در شورای عالی کار صورت گرفت آرای قدرت و سه جانبه گرایی میان کارگران و کارفرمایان و دولت به نفع دولت رقم خورد و در حال حاضر قالب اعضای شورای عالی کار دولتی هستند و دو نفر بیشتر از کارگران و کارفرمایان دارند که این مساله آرای کارگران را کاهش می‌دهد.

امیری در ادامه با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگران موجب رشد اقتصادی و رونق تولید می‌شود، افزود: برخلاف این نظر که افزایش دستمزد را تورم زا و کارفرمایان هزینه بر می‌دانند، بالا بردن دستمزد کارگران به سود تولید و اقتصاد است چرا که افزایش دستمزد تنها 8 درصد در هزینه تولید تاثیرگذار است اما وقتی امید در جامعه باشد و انگیزه کار بالا برود، نیروی کار دل به کار می ‌دهد و رونق تولید به وجود می آید. وی گفت: با وجود آنکه هزینه سوخت چند برابر شد و قیمت ارز بالا رفت اما کارفرماها خود را با شرایط وفق دادند و تولید کردند اما متاسفانه همواره این ترس وجود دارد که اگر دستمزدها بالا برود کارگاهها تعطیل می‌شوند درصورتی که معتقدم اگر کارگاهی بر مبنای استثمار نیروی کارگرش باز باشد بهتر است که بسته باشد چون نه تعالیم دینی ما این اجازه را می‌دهد و نه در قانون چنین چیزی آمده است که یک بنگاه اقتصادی با استثمار نیروی کار خود به فعالیت ادامه بدهد.

رییس کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی درعین حال با تاکید بر اجرای کامل ماده 41 قانون کار در تعیین دستمزد کارگران، تصریح کرد: متاسفانه در برخی شهرستانها حداقل حقوق هم اجرا نمی شود و کارگران در قالب قراردادهای سفید امضا 250 هزار تومان حقوق می گیرند. وی متذکر شد: اگر دولت بخشی از هزینه‌های کارفرمایان را به دوش بگیرد و به افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگری اهتمام بورزد معیشت کارگران بهبود می‌یابد. به گفته امیری با اشاره به کارگرانی که حداقل حقوق و دستمزد را می‌گیرند و به دریافت سبد کالا احتیاج دارند گفت: لذا دولت می تواند به کارگرانی که دارای دریافتی کمتر هستند سبد کالا اختصاص بدهد.
مرجع : ایسنا