به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۶۵۲۸۰
رییس‌جمهور در اولین همایش اقتصاد: دولت بدهی‌های هنگفتی دارد

دلم می‌خواهد یک بار هم که شده رفرنداوم برگزار كنيم

گروه اقتصادي: رییس‌جمهور گفت: «من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود تابه اصل برگزاری رفراندم قانون عمل کنیم و یک بار هم که شده آن چیزی را که برای همه مهم است و اهمیت دارد را از مردم بپرسیم.»
دلم می‌خواهد یک بار هم که شده رفرنداوم برگزار كنيم
با حضور دكتر حسن روحانی اولین کنفرانس اقتصاد ایران در سالن اجلاس سران آغاز شد. این کنفرانس با شعار راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغال‌زا با محورهای سیاست‌های کاهش تورم و ثبات اقتصاد کلان، اقتصاد مقاومتی، بازار کار و اشتغال، بیکاری، توسعه نظام مالی، کسب و کار، خصوصی سازی و فضای رقابتی، یارانه‌ها و اصلاح بازار انرژی و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا به مدت 2 روز (چهاردهم و پانزدهم دی ماه ) برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش در این کنفرانس 8 نشست تخصصی و یک میزگرد پیرامون محورهای کنفرانس برگزار خواهد شد. گزیده سخنان رييس جمهور را در ادامه می خوانید:

باید مدتی بیشتر به اقتصاد توجه کنیم، کشور ما بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض. یعنی اقتصاد ما یا با سیاست داخلی و یا با سیاست خارجی تلفیق می‌شود.

گفته می‌شود باید از همه مالیات بگیریم و این کار درستی است، نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی بکند و مالیات ندهد اما تا می‌گوییم فلان نهاد باید مالیات بدهد بساطی درست می‌شود. اما این دولت در هر موضوعی که بداند مصالح مردم است بدون واهمه از هیچ کس و هیچ نهادی موضوع را به مردم خواهد گفت و لایحه لازم را به مجلس تقدیم خواهد کرد.

برخی امور، سیاست داخلی‌اش خیلی خیلی قوی است. بیش از آنچه که فکر می‌کنید. در حالی که اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند و اگر موضوعی منحصر در دست گروه خاصی باشد فساد ایجاد می‌شود حتی اگر سلمان و ابوذر باشد.

سال گذشته دولت یازدهم کار خود را در یک شرایط خاص اقتصادی آغاز کرد، تیتر آن شرایط رکود تورمی است که شاید تیتری گویا برای وضعیت اقتصاد کشور باشد. همچنین کشور از لحاظ تورم از مرز 40 درصد عبور کرده بود و اینکه کشور از لحاظ بازار پولی و شرایط ارزی در یک تلاطمی قرار داشت که پیش‌بینی آینده را دشوار می‌کرد.

شرایط کشور اینگونه بود که دولت دارای بدهی‌های هنگفتی به نظام بانکی، به پیمانکاران و شرکت‌های متنوع داشت و اینکه دولت در شرایطی بود که از لحاظ روابط و سیاست خارجی فروش آنچه که می‌خواست بفروشد و خرید آنچه که می‌خواست بخرد با مشکلات توأم بود که شما نیز آن را در زندگی خود مشاهده می‌کردید.

ما در زمینه اشتغال مشکلات فراوانی داشتیم و اگر بخواهیم کل مبحث اشتغال را در بازه زمانی 10 ساله از سال 84 تا 93 بررسی کنیم شاغلین کشور از 20.6 میلیون به 21.5 رسیده است.

با اینکه در یک دورانی در دهه 80 خصوصا در نیمه دوم آن وضع درآمد ارزی ما بسیار خوب بود اما بین سال‌های 85 تا 90 اشتغال خالص ما تقریبا صفر است. این نشان می‌دهد که با فروش نفت و درآمد ارزی هم مشکلات ما حل نمی‌شود.

خوددرمانی نتیجه‌اش روشن است، اقتصاد ما در یک مقطع به دنبال خوددرمانی بود، یک عده در اتاقی بودند و از داروهای موجود در آن اتاق استفاده می‌کردند.

باید روی میز دولت راه‌حل‌های مختلف بیاید، گاهی اوقات می‌بینیم نظرها همان نظرات یا راه‌حل‌‌های سنتی دهه 40 هستند، هر میزان که دانشجویان، اساتید و محققان افزوده می‌شوند روی میز ما هم باید نظرات نوتر،‌کارشناسی‌تر و بومی‌تر بیاید.

در کشور ما سال‌ها و دهه‌هاست که اقتصاد به سیاست خارجی و داخلی یارانه می‌دهد، اقتصاد ما تا کی باید به سیاست یارانه بدهد؟ باید یک دهه امتحان کنیم و از سیاست داخلی و خارجی به اقتصاد یارانه بدهیم تا ببینیم زندگی، معیشت و اشتغال جوانان مردم چگونه خواهد شد.

من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود تابه اصل برگزاری رفراندم قانون عمل کنیم و یک بار هم که شده آن چیزی را که برای همه مهم است و اهمیت دارد را از مردم بپرسیم.

البته مجلس جای خودش مهم و محترم است ولی خوب بود سالی یک بار یا حداقل چند سالی یک بار این کار انجام می‌شد ولی الان 36 سال گذشته و این قانون عملی نشده است.

اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصاد محض، نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد اما متأسفانه تا می‌گوییم فلان نهاد هم باید مالیات بدهد می‌بینید که چه بساطی درست می‌کنند، البته این دولت واهمه‌ای ندارد و کار خود را انجام خواهد داد.

اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند؛ باید اقتصاد را از انحصار و رانت نجات دهیم. اقتصاد باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند.

همه دستگاه‌ها باید فعالیت‌های اقتصادی خود را شفاف اعلام کنند و همه مردم باید از اعداد و ارقام و آمار اقتصادی با اطلاع باشند.

مگر می‌شود با فساد حرکت اقتصادی ادامه پیدا کند. باید با فساد مبارزه کرد البته حرکت از سال گذشته شروع شده و هر چه ما داریم به خاطر استفاده از نظر دانشمندان، پژوهشگران و صاحبنظران و حمایت مردم و مقام معظم رهبری است و ما توانستیم با این حمایت‌ها یک گام به جلو حرکت کنیم.

ما توانسته‌ایم تورم را مهار کنیم. اقتصاددانان باید برای مردم کاهش تورم را توضیح دهند. کاهش تورم با ارزان شدن دو مقوله متفاوت است ولی تا ما می‌گوییم تورم کاهش پیدا کرده برخی‌ها می‌گویند چیزی ارزان نشده است وظیفه اقتصاددانان است که این مسئله را شفاف کنند.

یکی از مسائل بسیار مهم در بخش اقتصاد این است که اگر مردم با ما همراه نباشند شکست می‌خوریم. البته من در این رابطه از رسانه‌های عمومی درخواست می‌کنم دولت را نقد کنند چرا که انتقاد اگر سازنده باشد لازم و مفید است اما حواسمان باشد که به اعتماد مردم صدمه نزنیم.

اگر شما می‌بینید حرکتی از سال گذشته شروع شده این حرکت به خاطر سرمایه اجتماعی و رابطه دولت با مردم و اعتماد مردم به دولت است. مردم قبول کردند که این دولت با کارشناسان مشورت می‌کند و مردم قبول کردند این دولت به آنان دروغ نمی‌گوید. اگر این موارد از دست برود ما چیزی نداریم.

امیدواریم پایان سال را طوری به پایان ببریم که تورم ما به مراتب از 20 درصد کمتر خواهد بود و این موضوع ورای قول ما است چرا که قول ما تورم زیر 25 درصد بود. قطعا پایان سال اقتصاد ما بعد از دو سال رشد منفی که در تاریخ چند دهه کشور ما بی‌سابقه بوده است،‌ دارای رشد مثبت خواهد بود.

کاهش تورم برای چند ماه و یکسال کافی نیست، تورم باید به صورت مستمر کاهنده باشد تا به نقطه قابل قبول برسد. یعنی مهار تورم باید با قدرت در سال‌های 93، 94 و 95 ادامه پیدا کند.

تجربه سیاسی ما می‌گوید کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد این بدین معنی نیست که ما دست از اصول و آرمان‌ها برداریم مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند، یک عده در توهمات زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است.

تهدیدها، فرصت‌ها و منافع مشترک اساس بحث سیاست خارجی است و اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود مگر ما در مرحله اول در توافق ژنو آرمان و اصول را معامله کردیم ما با هم حرف زدیم و توافق کردیم، مگر اصول بردیم تا معامله کنیم؟

تمام مذاکرات اینگونه است که می‌خواهد پلی بین خواست طرف و خواست ما وصل شود، آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست اگر از آن طرف ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و فلان غنی سازی که به آن نیاز نداریم متوقف کنیم یعنی آرمان ما رفت؟

ما در توافق ژنو توانستیم از بخشی از تحریم‌ها مانند خودرو، پتروشیمی، بیمه و کشتیرانی عبور کنیم و توانستیم بخشی از اموال بلوکه‌شده‌مان را آزاد کنیم.

اگر دولت مشکل عمده‌ای پیدا کند آن را با صراحت برای مردم در میان می‌گذارد، اما باید بدانیم بسیاری از امور هم در جامعه باید با همکاری باشد. اینگونه نیست که همه چیز در دست دستگاه اجرایی باشد. مگر همه اقتصاد دست دولت است؟

مگر در اقتصاد دولت می‌تواند هر تصمیمی بگیرد. گاهی اوقات نیاز به قانون وجود دارد. در این رابطه مجلس نیز تنها وجود ندارد بلکه شورای نگهبان نیز باید تأیید کند پس لااقل این سه نهاد باید با هم باشند البته قوه قضائیه هم باید همکاری کند.

بعضی‌ها به من نامه می‌نویسند و یا به دفتر رئیس‌جمهوری زنگ می‌زنند و می‌گویند چرا رئیس‌جمهور فلان کار را انجام نداد؟ بنده می‌گویم هیچ کاری نبوده که به مردم گفته باشیم و شروع نکرده باشیم. البته اگر می‌خواهیم آن را به پایان برسانیم باید همکاری کنیم.

آنچه که مشکل است این است که دولت خود را سرور بداند و مردم هم بگویند کارها بر عهده دولت است. در صورتی که نباید اینگونه باشد. ما نماینده مردم هستیم و مردم نیز باید در صحنه حاضر باشند.

در شرایط امروز با پدیده جدیدی به نام کاهش قیمت نفت مواجه هستیم، البته در سال 66 و 67 و 77 و 78 نیز چنین حوادثی را داشته‌ایم. از اینکه مقاطعی قیمت نفت بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرده است. البته ذات نفت اینگونه است. با توجه به اینکه در این حوزه مصرف‌کننده و تولید‌کننده‌های بزرگ وجود دارد.

اگر ایران تولید‌کننده 10 میلیون بشکه نفت در روز بود حسابش با اینکه یک میلیون بشکه در روز تولید کند فرق می‌کند. ما در دنیا هر چه صادراتمان قوی‌‌تر باشد دیرتر صدمه می‌بینیم. اقتصاد مقاومتی نیز همین است. اگر راه‌آهن ما به همه کشورها وصل باشد، اگر گاز بفروشیم و بخریم و اگر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران باشد و شما در خارج امنیت ملی ما تقویت می‌شود.

دیگر آن زمان گذشته است که می‌گفتند اگر سرمایه‌گذار خارجی به ایران بیاید استقلال کشور لطمه می بیند. البته ما از وضعیت امروز (کاهش قیمت نفت) نیز عبور می‌کنیم. البته می‌تواند بررسی کاهش قیمت نفت نیز در دستور کار این همایش باشد و اینکه برای ادامه مهار تورم و رشد اقتصادی باید چه کنیم.

آن افرادی که یارانه را نیاز ندارند نباید یارانه بگیرند، البته به راحتی می‌شود 50 درصد کسانی را که نیازمند نیستند را کشف کرد یا اینکه بخشی از کسانی که نیازمند هستند را شناسایی کرد ولی بخش دیگری از آنها قابل شناسایی نیستند، و این باعث می‌شود مشکلاتی پیش آید. متاسفانه یک سیستم جامع در این بخش وجود ندارد.

در این رابطه با پرداخت یارانه‌ها هم به ما راه حل داده شود. البته ممکن است راه‌حل‌ها مشکلاتی داشته باشد ولی ما باید راه حل‌ها را به حداقل اشکال برسانیم و به آن عمل کنیم.

اقتصاد دولتی مشکلات حل نمی‌شود و باید اقتصاد را سامان داد،اقتصاد ماشینی نیست که بشود آن را به تعمیرگاه برد و تعمیر کرد. اقتصاد را باید در حال راه رفتن تعمیر کرد.

کسانی که می‌خواهند به ما راه‌حل بدهند باید در نظر بگیرند که دولت دارای محدودیت منابع است،‌ ما نمی‌توانیم عدالت را فراموش کنیم، نمی‌توانیم به خاطر پیشرفت بخشی از مردم را نادیده بگیریم. نمی‌توانیم تغییر را پیاده کنیم که عدالت در آن نادیده گرفته شود.

اگر قرار باشد مبنای اقتصاد ما بر پول نفت باشد مشکلات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، تولید نیز نباید متکی به دلار و نفت باشد.

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۱۱
نمی دانم چرا حاضرین در اجلاس در حین سخنرانی، ردیف دوم به بعد سرهاشان مانند فانوس دریایی در حال حرکت بود!!! صداو سیما چرا به گردن هایشان آتل نبسته بود که ثابت بماند!؟ مردم عادی متوجه نمی شوند که دولت یازدهم چه می گوید شما که اقتصاددان هستید چرا!؟ (274976)
میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۵:۲۲
چرا انتخابات آزاد در چارچوبهای فعلی ممکن نیست ؟
مثلا گفته می شود موضوع x به خاطر هزینه هایی که داشته باید از طریق رای مردم کنار گذاشته شود؟
تصور کنید روز بعد از انتخابات آزاد که مطمئنا رای مردم بر رها کردن آن پروژه است چه اتفاقی می افتد.
روز بعد :
موضوع y نیز از طریق انتخابات آزاد درباره اش تصمیم بگیریم
روز بعد :
موضوع z
.
.
.
در نهایت مسبب همه ی این موضوعات باید از طریق انتخابات آزاد درباره اش تصمیم بگیریم.
پس در چارچوبهای فعلی شعار رفراندم ندهیم،روز بعد هم تکذیب کنیم که منظور ما این نبوده است. (275093)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۲۱
توی این سایت ! اونم به نظرهای من رأی مثبت دادن واقعاً عجیبه! باباجان منظورم این بود حاضرین در اجلاس مانند استقبال کنندگان سفرهای استانی مصنوعی بودند و با اکراه آمده بودند!!! (275108)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۰
ها ها ها ... لابد همیشه فتنه فتنه می کنی که منفی می گیری. اگه نه مردم که با شما عناد ندارند (275188)
محمد
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۱:۳۳
ایکاش این رفراندوم برگزار بشه که به سیاست های داخلی و خارجی کلّی نظام چه رایی میدهید؟ موافق یا مخالف... (275292)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۸
دقیقا رفراندوم خیلی خوبه... میشه تصمیمات درست رو با کمک مردم اتخاذ کرد و اجازه نداد یک اقلیت تندرو و پرسروصدا جای همه مردم صحبت کنند و تصمیم بگیرند (275197)
میهن
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۲۲
رفراندم قانون اساسی در اصل 177 آمده و موضوع آن، فقط تجدید نظر یا بازنگری در قانون اساسی است. این رفراندوم است که منوط به فرمان رهبری است و اجرای آن از مجلس نمی گذرد. بنابراین باید گفت اگر منظور آقای رئیس جمهور، همانگونه که اعلام کرده اند، مسائل فرهنگی و اجتماعی و... است که راهکار آن باز هم از مجلس می گذرد. درباره نوع دوم نیز بعید است منظور آقای رئیس جمهور تغییر قانون اساسی باشد که موضوع اصل 177 است و به تصویب مجلس نیازی ندارد. اگرچه آن نیز مقدمات خاص خود را دارد و منوط به اجازه رهبر است. (275207)
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۲۱
آقای روحانی می توانند لایحه ای را مبنی بر انجام همه پرسی پیرامون مسایل مهم کشور به مجلس ارائه دهند و از مجلس بخواهندبا آن موافقت کنند; اگر مجلس با آن موافقت کند که رفراندوم برگزار می شود و اگر مجلس با آن مخالفت کند,نمایندگان خود را دربرابر خواست مردم قرار داده و نمایندگان بیش از پیش پایگاه اجتماعی خود را از دست می دهند و راه برای انتخاب نمایندگان مردمی و موافق همه پرسی در دوره ی دهم بیشتر فراهم می شود!در هر2 صورت چه مجلس موافقت کندو چه مخالفت کند,نفس این عمل پیروزی برای آقای روحانی و مردم است (275341)
بی بی سی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۵۸
شما که حرفهای آقای محسن سازگارا را می زنی.
این فرد ضد انقلاب دقیقا همین حرفها را در تفسیر خبر تلویزیون ایران فردا زد (دو روز پیش)
بعید می دانم در مورد مسئله هسته ای رفراندم برگزار شود زیرا ناموسیه (275356)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۱۱
آقا حمید، اگر همه به شما منفی یا مثبت بدن توفیری نمیکنه. اینجا تعداد مثبت یا منفی هیچ حقیقتی را آشکار نمیکنه. نود درصد منفی یا مثبت زدن ها یا از حب زیادی هست یا از بغض افراطی. خودت هم میبینی که به نظر اولت مثبت دادند و اما به نظر دومت منفی. یعنی یک بام و دو هوا! پس بی خیالی طی کن داداش. (275338)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۷:۲۴
کلااین مملکت درست بشونیست (275141)
درست بشو است
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۱:۱۵
یکی از راههاش برگزاری همین رفراندوم در موضوعات مهم و اساسی است (275285)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۳۷
چون خودمون نمیخواهیم درست بشه. گناه را به گردن هیچکسی دیگه نزاریم. (275346)
4ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۳۰
گزارش 100 روز ه ات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا ادامه ندارد .
مردم می گویند کارهای عمرانی ،سدسازی ،جاده سازی ، برق رسانی و گاز رسانی و.... تعطیل شده است.
دو باراومد احمدی نژاد را مقصر همه کارها به مردم معرفی کرد واون بیچاره هم از آدم تا روحانی همه خراب کاری ها را به گردن گرفت و بیانیه داد آقایان کار کنید اینها هم کار نکردند گزارش 100 روز خبری نشد که نشد القصه.... (275168)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۴۴
اگه الان احمدی نزاد بود با اون پشتکاری که داشت همه چیزو جمع می کرد اقای روحانی فقط بلده بگه همهچیز ارمه اونم از وزیرانش جز بهداشت و امور خارجه همه خوابن بخصوص وزیر اموزش پرورش (275180)
میلاد
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۶
آقا رفراندم در این چارچوبها فقط برای حل کارایی مثل کاهش تعطیلات کارساز است و گرنه دیدیم که انتخابات 92 رفراندم هسته ای بود و رای هم آورد اما مسئله ی هسته ای حل نشد.
پس آقای روحانی خودمان را گول نزنیم برگزاری رفراندم در مسائل مهم امکان ناپذیر است.یعنی نمی گذارند برگزار شود و نمی گذارند رای بیاورد و نمی گذارند اجرا شود (275195)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۳۰
اقا میلاد واقع بین باش گرچه از داخل نسبت به توافق اعتراض هایی وجود داشت ولی معترضین کرسی یا صندلی سر میز مذاکره نداشتند که نگذارند توافق حاصل شود این حرف شما باعث می شود که دیگران اصلاح طلبان را غیر واقع بین ببینند (275321)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۲۵
با سلام
لطفا در مورد شرکت های بازاریابی شبکه ای گزارشی تهیه کنید.
ظاهرا این شرکت ها با مجوز کار میکنند اما موارد تخلفی دارند.
از جمله اجبار اعضا به خرید ماهیانه بین 100 تا 200هزار تومان و همچنین قیمت اجناس به طوری که در بعضی مواقع تا 40 درصد از قیمت فروش به نفرات بالاتر هرم تعلق میگیرد. این یعنی حداقل سود 50درصدی در قیمت هر جنس
لطفا موشکافانه در مورد فعالیت این شرکت ها تحقیق نمایید.
معمولا مشکلات بعد از اینکه تعداد زیادی از افراد گرفتار شدن بررسی میشود.
با تشکر (274983)
زهرا
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۲۵
ای بابا دکتر جان! ما نفهمیدیم این قضیه رفراندوم رو واسه دل خوشی ما گفتی یا واقعا اعتقاد خودته ولی هر چی بود دمت گرم! (274985)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۳۷
چه فایده اگه رفراندم هم بشه نظر شما رای نیاره که میگین تقلب شده (275325)
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۵۸
تا وقتی کار بر گذاری انتخابات دست شما نباشه مشکی پیش نمیاد (275355)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۲۹
متاسفانه جامعه فسادوحرام خواري راتااندازه زيادي پذيرفته يك مثال ميزنم كه زياددرزندگي روزمره ميبينيم.تويك مراسمي بودم كه جمع زيادي ازمردم حضورداشتن دونفرهمزمان واردجمع شدن اولي مردي مسن كه ازجواني انساني متدين بوده كه باشغل كارگري امرارمعاش ميكرده وتمام هم وغمش نان حلال كسب كردن بوده تاالانش هم همين رويه روادامه ميده امادومي شخصي ميانسال كه به تازگي ازدلالي ورانت و... مال ومنالي به جيب زده ودم دستگاهي،اكثريت جمعيت هم ازشرح حال هردوباخبربودن ولي واكنش واستقبال مردم ازشخص دوم روفقط بايدميديدين! (274987)
میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۵:۲۴
این یعنی فروپاشی جامعه ی ایران و ملت ایران در آینده ی نزدیک.
چون هیچ ملتی نمی تواند با این وضع به حیات خود ادامه دهد.
بروید تاریخ را مطالعه کنید. (275094)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۳۵
اگه به همین راحتی بود که هیچ جامعه ای سرپا نمی بود بابا فقط تو ایران این وضع نیست همه جای دنیا همینه (275324)
فقط رفراندوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۵
تنها راه وموثرترین راه برون رفت از این مخمصه ایی که کشور در ان گرفتار شده است وحتی برای مبارزه با فساد گسترده برگزاری رفراندوم است (274992)
میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۵۶
در چارچوبهای فعلی انتخابات آزاد ممکن نیست. (275057)
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۴:۴۳
لابد تقلب میشه . بریزید توی خیابون. (275078)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۲۴
به مردم توهین نکنید. سالی یک انتخابات در کشور برگزار میشه، یکبار اونجوری شد... خیلی مواقع مردم برای شادی بعد از انتخابات می ریزند بیرون؛ مثل سالهای 76 و 92. سالهای 80 و 84 و 72 هم که من یادمه، با اینکه جشن خاصی برگزار نشد ولی مردم خوشحال و راضی بودند. خلاصه عرض کنم، مردم ما بی جنبه نیستند که بخواهید حق انتخاب رو با این بهانه ازشون بگیرید (275208)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۱:۴۵
باز تو اومد؟؟؟
همیشه سلامت باشی، خیلی مایه دلخوشی میشی (275296)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۴:۱۳
اگر بگذارند...
زمینه ای می شود برای برگزاری رفراندوم درهمه ی زمینه ها...
اگر بگذارند... (275066)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۵۳
میشه توضیح بدی موضوع رفراندوم چی باید باشه؟
هدف چیه؟
چیرو قراره مشخص کنه؟
روحانی یه چیز کفت شما چرا جدی میگیری؟ (275182)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۵
جنا ب آقای روحانی چرا یک کارگر خدمات که کار نظافت انجام میدهد وبا هزار بیماری و مشکل معیشتی مواجه است،باید مالیلت بدهد ولی این نهادهایی که اساس کارشان چیز دیگری بجز اقتصاد است ، کار اقتصادی میکنند و مالیات هم نمیدهند؟؟؟؟
آقای رئیس ما امیدواریم...... (274993)
یکی از مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۶
اکثر قاطبه ملت ایران خواستار برگزاری رفراندوم در موضوعات حل نشده مهم در کشور هستند (274994)
داشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۵۴
خب چرا حرفتون رو واضح نمیزنین؟
کدوم مسائل حل نشده؟
بابا همه چرا سربسته حرف میزنن؟
یکی پیدا نمیشه دل داشته باشه و حرفشو بزنه؟ (275183)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۶
درود بر شیر پاکت
ولی دکتر جان برو جلو ما پشتتیم
با اینکه وقتی ما میریم جلو شما پشت ما نیستی (274995)
هموطن
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۵:۵۷
ما هم اون موقعی که باید پشت لیدرهامون نیستیم والا وضعمون این نبود! (275101)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۷
سلام،آقای روحانی درموردپرداخت یارانه باسیستم احمدی نژادی وبا آمارنادرست سازمان هدفمندی ،بزرگترین اشتباه دولتش راانجام داده است ،درحالی که ایشان ازابتدا درتبلیغات انتخاباتی وسپس مسؤلین دولت یازدهم بارهابه این روش اعتراض داشتند.همین می تواندبیانگرناتوانی دولت دراجرای همه تصمیماتش باشد. (274997)
فقط رفراندوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۸
بزرگترین مانع سر راه رفراندوم " ویژه خوران" هستند که منافعشان به خطر می افتد (274998)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۴۳
بايد پول هايي كه در زمان احمدي نژاد گم شده پيدا شود و افرادي كه دزدي كردند محاكمه شوند (274999)
تاریخ
France
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۱:۴۷
دکتر روحانی دقیقا همانند دکتری است که می داند بیمارش فلا آزمایش را می خواهد تا خوب تشخیص دهد ولی نمی تواند نسخه بپیچد.آقای ریس جمهور عزیز بعد 36 سال نسل ها عوض شدن توقعات و نگرش ملت تغییر کرده آنهایی که قبلاً در رفراندم شرکت کرده بودم حتی یک سوم انها زنده نیستند آمار بگیرید بعد اینهم سال چند درصد زنده ماندن .من اگر به جا شما بودم انچه را که ملت دوست دارد را با اقتدار پیش می بردم و با کسی مدارا نمی کردم .برای اینکه در تاریخ ماندگار بمانید باید قدمهای بزرگ برداشت بدون ترس (275003)
امام خمینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۵۱
" پدران ما از طرف ما وکیل نبودند......" (275121)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۵۶
خیلی حرف قشنگی زدی
اما این رویاییه که فعلا عملی نمیشه
روحانی برای آروم کردن فضا اومده، نه عمل با قاطعیت (275184)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۰۵
اینکه کارخانه ها یک چهارم ظرفیت کار کنند یا انگیزه ای برای احداث و ارتقا صنایع وجود نداشته باشه یا اینکه بازار های خرد و کلان در رکود به سر ببرند و روز به روز بر تعطیلی بنگاه ها اضافه بشه به هیچ وجه دلیل منطقی بر چرخیدن سانتیفیوژها نیست آقای روحانی خواهشا نسبت به حرف خودتون که گفتید همان گونه که سانتیفیوژها باید بچرخند زندگی مردم هم باید بچرخد پایبند باشید و این مسئله هسته ای را هر چه زودتر به پایان برسانید (275012)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۰۶
واقعا درودبر رييس جمهور عزيز كه حرف دل منو زد واقعا بايد واسه بعضي مسائل رفراندوم برگزاربشه تانظرواقعي مردم رو همه بفهمند وبدونند كه ملت چي ميخان مخصوصا درمساله هسته اي (275014)
قادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۱۴
جناب آقای دکتر روحانی خیلی خوب گفتند ایران هم مثل سایر کشورهای مترقی در مورد مسایل کلان کشوری ازجمله مسئله ادامه غنی سازی و رابطه با امریکا و نیز سایر مسایل کلان کشور از مردم با رفراندم نظر خواهی نماید (275015)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۲۵
آقای دکتر این همه شعارنده.گفتی توپ و رسانه و سیاست دست یک گروه باشد فساد آور است اما 50 درصد بودجه ی شان را زیاد کردی و لی بودجه امور فرهنگی فقط 12 درصد؟ (275019)
حرف و عمل متفاوت اقای روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۵۲
متاسفانه اقای روحانی اصلاح طلبانه حرف می زند اما اصولگرایانه عمل می کند! (275122)
شازده احتجاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۲۵
مراجعه به آرای عمومی و رفرنداوم امر نیکو و پسندیده ای هست
خوشحالم که روحانی دست به احیا یکی از اصول مغفول قانون اساسی میزنه (275020)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۰
اگه عملی کاری بکنه
حرفای قشنگو خیلیا میزنن اما عمل بحث دیگه ایه
مثل رفع حصر (275187)
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۲۹
در زمان دکتر احمدی نژاد همین آقا میگفت تورم را جیب مردم معلوم میکند نه آمار !
حالا خودش آمار میده و میگه تورم با ارزانی فرق داره!
دولت راستگویان!!! (275022)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۴۵
متاسفانه سطح اگاهی مردم ما زیاد نیست و اتفاقا همه چه دکتر علوم سیاسی و یه نفر مثل شما حق رای یکسان دارند. دوست من وقتی اقتصاد در سراشیبی سقوط قرار گرفت مثل ماشین نیست که یهو دستی بکشی وایسته. خیلی متخصص باشی می تونی سرعتشو ثابت نگه داری. چون در حالت عادی هی داره سرعتش افزایش پیدا میکنه. بعدشم نفت 120 دلاری با نفت 50 دلاری و 800 میلیارد فروش نفت که هیچی ازش باقی نمود و رفت توئ جیب بعضیها باهم خیلی فرق ی نداره . . . برنمیاد (275223)
یه زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۵۰
رفراندوم در مورد انتخاب بین نون شب و نیروگاه هسته ای! (275026)
یه زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۲:۵۱
رفراندوم بین رابطه بیشتر با امریکا یا با روسیه و چین! (275027)
بوشهری
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۱
در جامعه ای که از نظرات اکثریت میترسند انجام رفراندوم غیرممکن است (275030)
اگر بخواهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۵۴
غیر ممکن نیست (275123)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۲
بنده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده ام،اما اکنون پشیمانم چون آقای روحانی واقعا دارد درست کار میکن این را حتی از مقایسه منطق حرف زدن ایشان بادوره ی آقای احمدی نژاد هم براحتی میتوان فهمید. آقای روحانی اهداف خوبی دارد و لااقل در این راستا شروع به حرکت هم کرده است ما باید از ایشان حمایت کنیم تا کی باید بی برنامه کشور اداره شود؟ ت (275031)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۰۵
آقا عباس درود بر شما انسان واقع بین پایدار باشید ای کاش همه مخالفین اینطور میدیند (275240)
احمد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۴
آقای روحانی خودت هم می دانی که برخی حرفها در حد آرزوست و اجازه مطرح شدن ندارند مثل همین رفراندومی که نام بردید یا قانون احزاب یا اجازه راهپیمائی مردمی و غیر دولتی و یا برابر بودن همگان در برابر قانون و . . . . (275033)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۱
این آرزو رو خودمون بر خودمون دست نیافتنی کردیم
نه کس دیگر
پس باید از خودمون شرمنده باشیم و خودمون رو سرزنش کنیم (275189)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۸
سلام ،
در مورد یارانه های نقدی،طرحی داشتم،علمی،منطقی و همساز با جامعه و در ظرف 3 ماه گذشته، سه مرتبه به شورای شهر مراجعه کردم و بعنوان یک شهروند عادی،تقاضا کردم تا یک وقتی چند دقیقه ای برای ملاقات با اقای مسجدجامعی برایم تنظیم کنند،(چون به ایشان رای داده بودم) تا به ایشان ارائه کنم. ولی هر بار که رفتم،مسئول دفتر ایشان اقای صمدی،بی تفاوتی نشان میداد و بهانه ای برای عدم ملاقات حضوری میاورد! دیدن دولتی ها هم که هفت خوان است. (275039)
مرادنظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۰۹
قابل توجه آقای مسجد جامعی لطفا توجه کنید موقع انتخابات نزدیک است (275243)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۹
آقا برگزار کن! اونوقت نصف مشکلاتت با مجلس و ... در جا حل میشه! (275040)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۲
آخه چه جوری برگزار کنه؟ (275190)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۱۲
احسنت نمونه برای روش برخورد با بزرگان جنبش سبز (275043)
مراد نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۱۳
این همه غوغا سالاری خصوصا صدا و سیما امسال پیرامون فتنه سنگ تمام گذاشت ، بسم الله در این خصوص به آرا ملت مراجعه کنید و برای همیشه قال قضیه را بکنید (275248)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۳۹
اقای رئیس جمهور! هوای تهران الوده تر شده ومردم احساس خفگی میکنند در کلان شهر های دیگر هم ظاهرا به همین منوال است.. به نظر میرسد شماهم در حال صرفا تماشا کردن هستید!!این مشت نمونه خروار است که مردم نباید زیاد دلخوش به تدبیر وامید شما باشند.این موارد را که می بینیم واحساس میکنیم به این وضع است در مابقی قضایا خداوند به داد برسه!! (275052)
بچه شهرستان
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۴۳
مجبور نيستيد اينقدر در تهران ساخت و ساز كنيد و امكانات جمع كنيد كه نتيجش بشه اين وضع داداشم.! (275179)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۴۵
بادقت بيشتر متوجه ميشي منظور اين بنده خدا كل كلان شهرها بود و واقعا هم همينطور است. جناب اهل شهرستان واقعا دولت عملكرد قابل دفاعي ندارد. (275350)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۴۱
پیشنهاد رفراندم در مورد مسایل کلان خیلی خوبه مثل اقتصاد آزاد و بدون رانت و دولتی یا شبه دولتی یا واگذاری بیشتر امور به مردم یا آزادسازی واردات خودرو و ایجاد فضای رقابتی با سایپا و ایران خودرو و کاهش تلفات جاده و...
همچنین در مورد استیضاح وزرا نمایندگان محترم میتوانند از کارمندان ان وزارتخانه هم نظرسنجی کنند مثلا اکثر معلمان از مدیریت دکتر فانی راضیند؟؟؟!! (275053)
آذربایجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۳:۵۸
تا زمانیکه تندروهای به اصطلاح اصولگرا هستن خبری از رفراندوم نیست (275058)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۴:۰۵
آقای روحانی خودتونم میدونین که این کار نشدنیه....پس لطفا شعار ندین.... (275062)
سارا
Turkey
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۴:۱۲
پیشنهاد رفراندم
آیا تهران هواش خوبه
بلی
خیر (275065)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۴:۳۵
امروز ما رو خوشحال کن فردا پایداریچی ها رو...خیلی راحت به اون ور طناب می رسی شیخ اعتدال! (275075)
مراد نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۲۰
اتفاقا همین حرف حالا همانطوری که به قول شما ما را خوشحال میکند آنطرف انداخته به استرس در ضمن اگر بخواهد انجام بده غیر ممکن نیست (275257)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۲۵
شیخ اعتدال : لطفا ادامه برنامه هسته ای و رابطه با امریکا و اروپا را به رفراندوم بگذارید تا برای همیشه این مسئله حل شود (275258)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۴:۳۹
برای اولین بار از مردم بپرسید چه می خواهند. آخه انقلاب مگر غیر از این بود. رفراندوم ورفراندوم یعنی آزادی یعنی دمکراسی... (275077)
Urmia
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۵:۰۱
همه انسانهاي بزرگ افرادي بودند كه بدون ترس از مراكز قدرت منافع مردمشون را تشخيص داده و انرا اجرايي كرده اند . بدون ترس از مراكز قدرت و بواسطه حمايت مردم (275086)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۵:۰۸
خیلی شرمنده ام! اما باید بحضور جنابعالی عرض نمایم که در یک کشور که دموکراسی حاکم است امکان برگزاری چنین رفراندوم هایی مهیاست نه در کشور ما! که هنوز هم پس از 5 سال از دو پیرمرد و یک پیرزن واهمه دارند! و اجازه نمیدهند که از خودشان دفاع کنند. (275087)
کارن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۲۳
یکی به ما بگه تورم چی هست (275110)
تورم یعنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۴۹
دزدی اغنیا از فقرا

شکاف عمیق طبقاتی

فربه شدن بیشتر جیب رانتخوران (275269)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۲۷
جناب آقای روحانی !
آن چیزی که برای همه مهمه و اهمیت داره را من برات میگم:
فقروگرانی- فساد- تبعیض-رانت خواری- آقازاده ها.و....
دیگه رفراندوم میخوای چکار؟ (275111)
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۳۷
برگردید به کشاورزی همه چیز فدای کشاورزی نه کشاورزی فدای دیگران (275116)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۶:۴۰
در کشوری که اعتراض کنی فتنه گر شناخته میشی رفراندوم کیلویی چند (275117)
رفراندوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۵۲
رفراندوم یعنی اعتراض و خواسته ات رو به صورت قانون بیان کنی (275272)
sohi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۷:۰۶
چقدر این شعار ها و حرفا اشناست!!!!!!!مبارزه با فساد و رانت خواری و ..... وای چقدر اشناست ولی نمیدونم چرا اوضاع بهتر نمیشه!!!!!!!!!!! (275128)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۷:۲۴
افغانيا رو بريزيد بيرون همه چى حله ، من موندم ما ملت فقط واسه همديگه شاخ و شونه مى كشيم
چرا عامل اصليه كه افغان ها هستن رو اخراج نمى كنيد
جرم و جنايت و فساد كم مى شه ، كار ، مسكن ، قدرت خريد زياد مىشه
همين امروز پاكستان دستور اخراج افغان ها رو داد چون تو كشتار پيشاور دست داشتند بايد ما هم به روزگار پاكستان دچار بشيم تا اجراجشون كنيم
آقاى روحانى به جاى شعار دادن كه ما همه اوستاى اين كاراييم عمل كنيد رفراندوم تو سرمون بخوره
تو فقط افغانيا رو اخراج كن ، ايران رسماً شده افغانستان (275140)
هالو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۱۰
آخه حسن جان توی مملکتی که تفکر جناح حاکم فقط 4 میلیون رای داره چه جوری میخوای رفراندم کنی. شما نمیتونی از یه مجوز کنسرت که وزارت ارشاد خودت صادر کرده دفاع کنی اونوقت میخوای رفراندم بذاری؟! شما اجازه یه تظاهرات برای حمایت از رفع حصر رو بگیر رفراندوم پیش کش! (275157)
اهوازى
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۴۱
ما از ربيس جمهور انتظار داريم به حرمت راى كه به ايشان داديم به مانند امروز بى پرده مشكلات و سرمنشا فسادها را به مردم بگويد. تا كى بايد دانست مشكلات كجاست و باز لاپوشونى كرد؟؟؟؟؟ (275176)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۸:۴۲
اگر پولهایی رو که خرج لبنان و سوریه و فلسطین می کردید خرج مردم خودتون می کردید الان این مشکلاتو نداشتین (275177)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۴
برای صدا و سیمای میلی متاسفم که سخنان رییس جمهور را هم سانسور میکند (275193)
شازده احتجاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۱۳
سخنان اوباما رو تو هر بخش خبری پخش میکنن
ده بار تحلیل میکنن...
از کنار صحبتهای رییس جمهور کشور که خلاف منافع باندیشون هست به راحتی رد میشن
وصف میلی بودن صدا سیما سر به ثریا کشیده (275311)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۳۳
فساددرکشورنهادینه شده است.نهادهای موازی را ازریشه بکنید (275213)
یک ایرانی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۴۳
اجرای آن در موضوعاتی مانند تغییر قانون اساسی در جهت افزایش حقوق ملت و آزادی مطبوعات و .... آرزوی ماست (275220)
sooshiant
Canada
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۱۹:۵۶
بهار لطفا سانسور نکن،نظرات را بنویس.باور کنید اگر این فساد‌ها هر جای دیگر دنیا اتفاق افتاده بود همه مردم معترض می‌شدند،آقای روحانی باید از زدن حرف‌هایی‌ که عملی‌ نیست دوری کند،ما در حل ساده‌ترین مشکلات خودمان مانده ایم ،رفراندوم که جای خود دارد.قول دادن‌ها باعث ایجاد توقع میشود و اینکه عملی‌ نمیشوند ایجاد ناا امیدی در جامعه می‌کند که نتایج وحشتناک دارد،این دولت با این اوضاع موجود و قدرت اصول گرا‌ها بیش از ۳۰% در اصلاح امور نمی‌تواند قدرت اجرایی داشته باشد (275234)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۱۲
در خیلی از مسایل کشور باید رفراندوم بشه از جمله رابطه با امریکا ، ریاست صدا وسیما ، عقاید مردم در رابطه با اسراییل و.... با وجود این موضوعات صداوسیما تاثیر کودهای شیمیای رو بر کشاورزی در شبکه 1 هنگام پخش برنامه مناظره مورد بررسی قرار میده . (275246)
یک ایرانی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۱۴
اگر برای مساله هسته ای از ابتدا رفراندوم برگزار می شد اینگونه در گِل گیر نمی کردیم (275250)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۲۵
رفراندوم چیه دیگه؟ چه معنی داره اصلا؟ ما فقط بایستی مراقب باشیم دشمن سوئ استفاده نکنه از موضعگیریمون برادران دیدید فتنه گران چند سال مملکتو هول دادن عقب مراقب حرف زدن باشید فریب نخورید (275259)
بی نام
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۵۹
دوست گرامی دشمنان اصلی همان اختلاس گرانند.شماخوابی یا بیدار؟ (275358)
هدف
France
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۰:۲۷
منظور ریاست جمهوری حتماً 1- رفراندوم درباره انرژی هسته ی .... که مردم اقتصاد را ترجیح خواهند داد 2-آزادی بیان3-ایالاتی کردن کشور و تمرکز زدایی قدرت در کشور4-تشکل احزاب 5-دادن مجوز به افراد جهت راه انداختن شبکه ها ی صدا و سیما ....6-اقتصاد آزاد7- مستقل بودن قوه قضاییه از تمام نهاد ها یعنی مجلس قضات باید تشکیل شود و خود ناظر باشد.ما درباره خیلی چیزها باید با نظر مردم پیش برویم اگر گفتند بله پیش بروید و اگر گفتند نه حرکت نکنید.حرف ها زیاد استمردم هم شعور سیاسی دارند و هم شعور اقتصادی به ملت اعتماد (275261)
مردم خرداد 92
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۱:۳۸
درود بر رییس جمهور منتخب ....روحانی بازهم مچکریم (275294)
سیدحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۲۸
سلام بر رئیس جمهور (275317)
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۲۹
احسنت جناب روحانی (275320)
حسین - ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۲:۴۴
8 سال احمدی نژاد همش میگفت مردم مردم حالا هم لاریجانی و جلیلی و شریعتمداری و امام جمعه ها همش میگن ما از حق مردم کوتاه نمی آییم بابا حالا که رئیس جمهور حرفشو پیش کشیده یکبار از خود مردم بپرسید که ایا نظر اونها چیه ؟
اولی انگار ازنظر آقایون مردم ما شبیه دخترهای 100سال پیش هستند که پدر تصمیم میگرفت با چه کسی ازدواج کند و خود دختر که همه ی حرف ها سر اون بود اجازه ی اظهار نظر نداشت (275326)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۴۳
چی میشه واقعا اگه رفراندوم برگزار کنن؟ یعنی میشه نظر ما هم مهم باشه براشون؟؟؟ (275348)
علی قلی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ۲۳:۴۷
موفقیت دولت روحانی در اقتصاد یعنی موفقیت و کارآمدی نظام.در ضمن دولت بعدی هم امد این موفقیت ها را ادامه دهدکسی جلوی دولت بعدی را نمی گیرد .دولت دیگر هم بیاید با پاکدستی طرح های جدیدی اجرا کند.
خواهشا سیاسی بازی را کنار بگذاریم.مردم ایران لیاقت بهترین خدماتند. (275352)