به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۶۵۴۷۸

برندگان جایزه «کاستا» معرفی شدند

گروه فرهنگ و ادب: فهرست برندگان پنج بخش مختلف جایزه ادبی «کاستا» اعلام شد.
برندگان جایزه «کاستا» معرفی شدند
شب گذشته (15 دی‌ماه) طی مراسمی که در لندن برگزار شد‌، اسامی پنج نویسنده و شاعر برنده بخش‌های مختلف جایزه «کاستا» 2014 در حالی اعلام شد که جایزه بخش بهترین رمان این دوره به «آلی اسمیت» تعلق گرفت. اسمیت از نویسندگان صاحب‌نام اسکاتلندی است که این جایزه را برای رمان پرفروش «چگونه دو نفر باشیم» دریافت کرد. «هلن مک‌دونالد» دیگر نویسنده نام‌آشنا که چندی پیش جایزه «سموئل جانسون» را به دست آورد، در بخش بهترین زندگی‌نامه «کاستا» به عنوان برنده معرفی شد. او این جایزه را برای نگارش کتاب «ق مثل قوش» که پس از مرگ پدرش نوشته است، به دست اورد.

جایزه مجموعه شعر «کاستا» به «جاناتان ادوارد» شاعر ولزی کتاب «خانواده من و دیگر ابرقهرمان‌ها» اعطا شد. او از میان 76 نامزد دریافت این جایزه، برگزیده شد. به گزارش روزنامه تلگراف، «پنج کودک در جبهه غرب» نوشته «کیت ساندرز» موفق شد جایزه بخش ادبیات کودک «کاستا» را به خود اختصاص دهد. در بخش بهترین رمان اول هم نام «اما هیلی» نویسنده «الیزابت گمشده است» به عنوان برنده اعلام شد. هر یک از این پنج نویسنده و شاعر مبلغی 5000 پوندی را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد و سپس یکی از آن‌ها به عنوان برنده جایزه کتاب سال «کاستا» معرفی خواهد شد و جایزه‌ای 30 هزار دلاری را به دست خواهد آورد.

هیات داوران این جایزه که ریاست آن برعهده «رابرت هریس» است‌، این برگزیدگان را از میان 640 اثر ارسال‌شده انتخاب کردند. تاکنون جایزه‌ نهایی «کاستا» 11 بار به رمان‌ها‌، چهار مرتبه به رمان‌های نخست‌، پنج بار به کتاب‌های زندگی‌نامه‌،‌ هفت مرتبه به مجموعه شعرها و یک بار به کتاب کودک اعطا شده است. جایزه «کاستا» یکی از مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس این جایزه شناخته می‌شوند. این جایزه از سال 1971 کار خود را به عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال 2006 به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد. برنده نهایی جایزه «کاستا» روز 27 ژانویه طی مراسمی در مرکز لندن معرفی می‌شود. برنده جایزه داستان‌کوتاه «کاستا» نیز با رای مردم در همان مراسم مشخص خواهد شد.
مرجع : ایسنا