به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۶۵۷۹۳
شبح ترور دست از سر فرانسه بر نمی دارد

شماراه امروز شرق دریک نگاه؛ 20 دی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز شنبه در صفحه نخست تیترهای شبح ترور در فرانسه و تنفر از تحجر را بررسی کرد.
شماراه امروز شرق دریک نگاه؛ 20 دی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع شبح ترور در فرانسه اختصاص داد و نوشت: شبح ترور دست از سر فرانسه بر نمی‌دارد. پس از گذشت ٧٢ ساعت پرالتهاب و در حالی که انتظار می‌رفت پاریس با انتشار خبر پایان 2 گروگانگیری، آرامش نسبی را تجربه کند، گروگانگیری دیگری در مون پلیه آرامش فرانسویان را برهم زد. گروگانگیری سوم که در جواهرفروشی کلید خورد به گفته پلیس فرانسه تا لحظه تنظیم این گزارش تنها یک سرقت است؛ در گزارش‌های اولیه آمده است که این حادثه ارتباطی با 2 گروگانگیری دیگر که دست کم هفت کشته در پی داشت، ندارد. همچنین هیچ یک از مقامات فرانسه تا لحظه تنظیم این گزارش، از هویت و انگیزه اصلی این افراد مسلح خبر نداشتند. در همین حال خبر می‌رسد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اعلام کردند، در تظاهرات همبستگی و محکومیت حمله به هفته نامه شارلی ابدو در پاریس که قرار است فردا برگزار شود، شرکت می‌کنند.

روزنامه شرق به عنوان تنفر از تحجر اشاره کرد و نوشت: سیدحسن خمینی یادگار گرامی امام در مراسم اختتامیه همایش معاونان و مدیران فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با تاکید بر توجه به سخنان امام خمینی در مورد تحجر در دوسال پایانی عمرشان، یادآور شد: امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید، نگفت می‌خواهم فدا شوم، اما در مقابل تحجر این سخن را گفت؛ لذا باید به تحجر به عنوان یک نقطه حساس و خط قرمز توجه کرد.

این روزنامه در خبری دیگر با انعکاس عنوان سخنان تفرقه انگیز، خلاف حکمت و عقل و سیاست است، نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در خجسته عید میلاد پربرکت نبی مکرم اسلام و ولادت صادق آل محمد، در دیدار قشرهای مختلف مردم، مسوولان لشکری و کشوری، علما و اندیشمندان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی و سفیران کشورهای اسلامی، وحدت را درس بزرگ پیامبر خاتم و نیاز مبرم امت اسلام خواندند و تاکید کردند: تجلیل از رسول ختمی مرتبت نباید به حرف و سخن محدود شود بلکه تلاش برای تحقق پیام‌های وحدت بخش آن حضرت، باید مهم ترین اولویت کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان باشد.

به صلاح خودش و کشور نیست تیتر دیگر روزنامه شرق است. مسعود زریبافان، از اعضای شورای شهر دوم و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دهم گفت: حضور آقای احمدی نژاد در عرصه سیاسی کشور در شرایط فعلی نه به صلاح ایشان و نه به صلاح کشور است. ایشان باید کنار بنشیند و اجازه دهد دیگران وارد شوند. در کشور ما افراد دوره هایی دارند. آقای احمدی نژاد از قدیم می‌گفت که باید فضا برای گردش نخبگان فراهم شود. آقای احمدی نژاد وارد عرصه شد و افرادی را وارد مجموعه کرد. بالاخره ایشان هشت سال ریاست جمهوری را برعهده داشت. دو شیفته یا سه شیفته کار کرد و وظیفه‌اش را انجام داد، در این میان، نقاط قوت و البته ایراداتی هم داشت. طبیعی هم هست. آقای احمدی نژاد هر کار یا هر ایده و طرحی که داشت در هشت سال ریاست جمهوری خود انجام داد. باید اجازه دهد که دیگران وارد شوند.

این روزنامه در خبری سایه غول‌های نفتی برسر همسایگان دریای خزر را برجسته کرد. در حال حاضر ٣٠ شرکت بزرگ نفتی بین المللی چون شل، توتال، اکسون موبیل، استات اویل و بی پی بر نفت و گاز خزر سایه انداخته‌اند. این شرکت‌ها در حالی قراردادهای نفتی و گازی با کشورهای همسایه ایران در جهت تولید نفت و گاز از دریای خزر به امضا می‌رسانند که با وجود تاکید مسوولان نفتی ایران مبنی بر استقبال از حضور این شرکت‌ها در منطقه تحت سلطه ایران در خزر، این شرکت‌ها استقبال چندانی نشان نداده‌اند.